Nästa artikel
Långtest Carthago Chic C-line: "Bra komfort i alla klimat"
Husbilar

Långtest Carthago Chic C-line: "Bra komfort i alla klimat"

Publicerad 29 december 2022 (uppdaterad 5 februari 2023)
1 000 mil & 60 nätter. I sex månader 2022 långtestade vi boggibilen Carthago Chic C-line. Så här blev resultatet.

Det är februari när Husbil & Husvagns chefredaktör Jimmie Öbom hämtar den djupfrysta testbilen, Carthago Chic c-line i Södertälje hamn. Den har färdats på havet från fabriken och lossats två dagar tidigare.

Till hans stora lättnad är batterierna fulla och vattentankarna tomma. Sedan kan testet av Carthagos boggibil börja. Under sex månader färdas den runt om i Sverige och Danmark – och till slut hem till Tyskland igen.

Det visar sig att imma på vindrutan är en av nackdelarna, med den annars så lättkörda och mysiga husbilen. Irriterande nog är det precis i förarens ögonhöjd som en sista cirkel av imma blir kvar lång tid efter avfärd trots full fläkt.

Så här hanterar vi det:

En härlig vårtur förvandlas till en kamp i snöslask när Carthago Chic C-line tas ut i början av april.

I blåsten är det skönt att den här modellen är en boggibil. När vi kör söderöver på E4:an måste föraren sitta på helspänn och parera med ratten, särskilt på broarna. Men att den är treaxlad gör den stadigare på vägen, trots längden på 8,5 meter och överhäng.

Runt om i landet går nästa etapp med långtestbilen, först söderut från uppställningsplatsen i Enköping, sedan vidare norröver. Folk hajar till när de ser Carthagon, trots att den är märkets minsta treaxling.

Efter en kortis till Örebro och Gustavsviks Camping bär det vidare mot västkusten, Danmark, Halland, Skåne, Blekinge, Småland, Stockholm och mil efter mil genom landet.

Vi koncenterar oss dock på en händelse i Småland. Motorlampan börjar nämligen lysa. Orange. Det här händer då:

Carthago Chic C-Line är lite av ett insteg till märkets premium-lineup men är ändå superb att bo i och att köra. Långresor på motorväg har varit helt underbara med Sprinterns farthållare som håller avstånd till framförvarande. Det visar sig inte minst när bilen ska hem till fabriken i Tyskland:

Carthago Chic C-Line I 5.9 XL LE

Basfordon: MB Sprinter 414 CDI
Chassi: AL-KO lågramschassi
Motor: 4-cyl turbodiesel 143 hk (105 kW)
Växellåda: Sexväxlad manuell
Totalvikt/tjänstevikt/lastvikt: 5 000/3 905/1 095 kg
Yttermått: (LxBxH) 8 530/2 270/2 950 mm
Axelavstånd: 4 180/800 mm
Färskvatten/gråvatten: 170/140 liter
Tankrymd: Diesel 65 l, AdBlue 22 l
Kylskåp: Dometic absorption, 153 l
Bäddmått: Enkelsängar 200x82 cm, nedsänkbar säng fram 195x154 cm
Standardutrustning: Förar- och passagerarairbag, ABS, ESP, träfri bodelskonstruktion, glasfiber i tak och golv, isolering med RTM-skum, 2 x 80 Ah Gel-batterier, Alde vattenburen värme.
Grundpris: 1 808 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.