Bild
Nästa artikel

Pilote Aventura G740 LGJA

Pilote firar med specialpaket

En helintegrerad bil på drygt sju och en halv meter. Planlösningen utgörs av höga långbäddar över garderober och stort lastutrymme, separat toa och dusch, vinkelkök samt sittgrupp som bänkar fem personer. En publikfriare med andra ord. En riktig sjuförti!

Pilote firar femtio år som tillverkare i år och i Norden firas det med ett par specialmodeller som är utrustade till tänderna utan att priset sticker iväg. Vår testade bil är baserad på Fiats lågbyggda campingchassi med breddad spårvidd bak. Totalvikten ligger på 4 250 kilo, vilket är en uppgradering av det 3 500 kilos chassi bilen normalt sett byggs på. Även motorn är vässad. Det sitter en 150 hästkrafters motor i Ducaton istället för en på 130 hästkrafter.

Utvändigt är taket av glasfiber och väggar och sidospoilers av aluminium. Isoleringen består av styrofoam. Golvet uppges vara 38 millimeter tjockt men ingen uppgift finns för hur pass tjocka väggarna är. Bilen har trä­reglar. Vill du ha en helt träfri konstruktion av märket Pilote finns modellerna i Explorateur Diamond Edition-serien. Bilen har ett så kallat tekniskt dubbelgolv mellan de två rambalkarna. Varmluft leds ned i utrymmet, vilket ger en form av golvvärme. Det är något som är svårt att åstadkomma med luftburna värmesystem. Ofta finns istället elektrisk golvvärme, vilket kräver elstolpe. Med detta system kan bilens värmepanna bidra till att hålla golvet varmt, eller i alla fall inte iskallt, vid fricampning. Värmen leds även in i ett isolerat utrymme som rymmer gråvattentanken. Färskvattentanken finns under färdsoffan inne i bodelen. 
 
Chassit är förlängt med balkar som sträcker sig till slutet av karossen. Däremot finns ingen tvärbalk längst bak. Ramförlängningen gör det möjligt att utnyttja det stora lastutrymmet i större utsträckning. Hur tungt utrymmet kan lastas hittar vi ingen uppgift på. Något som inte bidrar positivt till lastegenskaperna är det långa överhänget. Idealiskt sett bör överhänget inte överstiga 40 procent av axelavståndet. På vår bil är överhänget mer än 50 procent. Något som kan göra att vår framhjulsdrivna bil får problem med fästet om bilen lastas tungt bak. Även exempelvis höga kanter eller branta ramper kan ställa till problem. Baken tar i backen helt enkelt.
Några sådana missöden råkade vi inte ut för under vår provkörning i trakterna kring Bålsta där testet utfördes. Vi kör en i det närmaste tom bil vilket ger en något stötig färd. Den kraftigare fjädringen behöver last för att fungera ordentligt. Bortsett från det fungerar bilen felfritt förutom lite knirr och knarr. Närsikten fram är något begränsad, framrutan kunde dragits ned en aning. När vi trycker på gasen på en av E18:s påfartsramper gör sig de extra hästkrafterna påminda. Bilen pinnar på bra. Vi parkerar bilen och tar en närmare titt på vad bodelen har att erbjuda. Lastutrymmet i sig inbjuder till en veritabel lastfest. Med en maximal höjd och bredd på 120 respektive 140 centimeter ryms det mesta. Utrymmet stäcker sig från vägg till vägg och dörrar finns på båda sidor av bilen. Förutom ett litet fack på passagerarsidan är utrymmet helt rent. Fyra fast monterade lastöglor finns att tillgå och utrymmet är uppvärmt och belyst samt har dusch.
 
Bilens värmepanna, en Truma Combi 6EH, har ett eget utrymme som nås via en lucka utifrån, praktiskt vid eventuell service. Till skillnad från bilens övriga luckor går inte denna lucka att spärra i öppnat läge.
Gasolfacket rymmer två P11 flaskor och Truma Crash sensor ingår. Fackets lucka känns lite slamrig och en liten tunn plastspoiler som döljer fackets underdel väntar på att gå sönder. Den känns väldigt tunn. En annan sak som känns estetiskt och praktiskt halvdan är bränslepåfyllningen. Det är en fördjupning i karossen där locket sitter. Det känns utsatt. Huruvida det samlas snö och slask här på vintern låter vi ändå vara osagt då vi inte testat bilen under sådana förhållanden. Vid entrén finns två utblås som hjälper till att hålla kylan ute. Själva dörren är tillverkad av Hartal och har ett långsmalt fönster samt ett, inifrån sett, lågt placerat förvaringsfack. Bilen är även utrustad med myggnätsdörr. 
 
Direkt till vänster finns två rejäla hängare med två krokar vardera. Ovanför dörren finns manöverpanelen. Den är relativt okomplicerad och självklar, även om gränssnittet inte är av modernaste slag. Bland annat finns två brytare att hålla koll på. Den ena för belysningen och den andra till extrautrustning. Dit räknas bland annat förvaringsutrymmets lampa och den elektriska tändningen av spisen. Lite krångligt kanske? 
I sittpuffen till höger om entrén finns en lucka där skor kan petas in. Under sitsen visar sig elcentralen vara placerad och under en svart plastlucka i golvet bodelsbatteriet. Rent spontant känns elcentralen utsatt. Det gäller att inte placera saker här som riskerar att skada den. Något slags skydd för sladdar och säkringar vore önskvärt. Köket är lite eget. Det är ett L-format vinkelformat kök med vinkeln mot bodelens bakre del. Oftast är vinkeln i linje med soffans ryggstöd. Det innebär att det blir mer plats att röra sig på i kökets främre del och getingmidjan som ofta uppstår mellan kylskåpet och bänkskivan förflyttas till en annan del av bilen. Själva köket är utrustat med hållare för pappersrulle, kryddor och en flaska av valfritt slag, kanske olivolja? Köksfläkt finns även det. Diskhon är rund, har täckskiva i glas och engreppsblandare. Det finns även en genial löstagbar avrinningsyta. Spisen är trelågig och har en täckskiva av glas som tyvärr inte är delbar. Förvaringen i överskåpet och bänken inunder är lite grovhuggna. Vissa utrymmen är stora, men samtidigt svårstuvade. Fler hyllplan vore önskvärt då sakerna som vill placeras här inte kan sväva. 
 
Mellan köket och duschen finns ett kilformat utrymme. Det är bra att alla utrymmen utnyttjas. Men det finns ingen dörr och avståndet mellan hyllplanen är hela 40 centimeter. Vi har svårt att se vad som passar att förvara här, speciellt under färd. I golvet finns ett grunt förvaringsutrymme som nås via en löstagbar lucka.
Duschen är rymlig. Vi räknar till fem vinklar inne i duschutrymmet vilket gör det lätt att vrida och vända på sig utifall det behövs. Det finns en brunn inne i utrymmet, så det gäller med andra ord att ställa bilen i våg. Annars riskerar man att vatten blir stående eller i värsta fall rinner över kanten. En rejäl taklucka ger ljus dagtid men det finns ingen egen belysning i duschutrymmet utan man får förlita sig på belysningen utanför. Det finns även en liten utdragbar torkställning.
På motsatt sida av bilen finns toaletten. Även den är ganska rymlig. Toadörren är hela 57 centimeter bred, ett par centimeter bredare än bodelens getingmidja mellan toan och duschen. Dörren går att ställa upp så bilen delas upp i två utrymmen, mycket praktiskt. På insidan av dörren finns en klädstång monterad högt upp. 
 
Själva toalettstolen har vridbar sits, vilket förmodligen de flesta uppskattar. Det blir lite dåligt med benutrymme när man sitter rakt fram. Utrymmet är inte överdådigt möblerat. I ena hörnet finns ett handfat med förvaring i över- och underskåp. De är ganska grunda, så det ryms inte mer än det nödvändigaste. 
Takluckan på toan är av samma typ som den i duschen. 
Sovdelen domineras av de två högt placerade långbäddarna. Båda är 78 centimeter breda. Den ena sängen är 197 centimeter lång och den andra 184 centimeter. Möjlighet att bädda ihop sängarna till en jättesäng finns. En utvikningsbar sängbotten finns mellan sängarna. I hopfällt läge utgör den ett slags bord mellan långbäddarna. Ingen dum lösning. Under sängarna finns två garderober med varsin klädstång. På tillvalslistan finns en klädstång som går att dra ut. Det kanske skulle vara en bra idé att ha det som standard. Sängbottnarna går nämligen inte att lyfta. Med andra ord får man gå ned på knä då en skjorta ska hängas in eller tas ut. Förvaringen i övrigt består av både överskåp och öppna hyllor. Mellan bäddarna finns en gigantisk öppen hylla placerad mot bakstammen. Två hyllplan finns. Återigen undrar vi vad som ska förvaras i ett så pass stort öppet utrymme? Förflyttar vi oss fram i bilen igen möts vi av en sittgrupp med plats för fem personer. L-soffan har en fin finess som torde brukas flitigt av de som har en sådan här bil. Det går nämligen att med ett enkelt handgrepp fälla ned den främsta delen. Den delen är i vägen när soffan ska tjänstgöra som färdplatser, så då är det naturligt att fälla ned soffstumpen. Vi tycker att soffgruppen funkar bättre med den nedfälld hela tiden. Stumpen är nämligen så obekväm i jämförelse med övriga sittplatser att den känns onödig. Klädseln heter Macadamia och går i brunt och beige. Bordet går att skjuta i längs- och sidled men ingen förlängningsskiva finns. Vilket behövs ifall alla sittplatser används. I taket finns en stor taklucka som ger välkommet ljus. Det enda som saknas är lite mer belysning, kanske infällda i takluckans karm? Tv-apparaten finns i ett överskåp mellan köket och sittgruppen. I skåpet finns antennsladd och kontakt. En bra lösning. Förarplatsen känns lite dyster då all inredning är i svart plast. Men alla funktioner finns även om vi inte hittar någon bra kaffemuggshållare. Stolarna är av märket Aguti och de är lite krångliga att vända, det är inte unikt för bilen utan det brukar Agutistolar vara. Fördelen med dem är att de är bekväma att sitta i, vilket får anses vara viktigt i sammanhanget. Sköna stolar som är lätta att snurra vore ju det idealiska.
 
Samtliga fönster vid förarplatsen har insynsskydd i plissé. Den nedfällbara sängen fram fälls med muskelkraft. Den glider ned och upp utan större ansträngning. En bra funktion är att läslamporna uppe i sängen släcks automatiskt när sängen fälls upp. Sängen är 133 centimeter bred och 184 centimeter lång. Med undantag från bodelsdörrens fönster, som endast kan mörkläggas, kan samtliga fönster och takluckor både mörkläggas och myggskyddas. Nästan all belysning är av halogentyp, ett tecken på att det är Pilotes instegsbilar. Till halogenlampornas försvar måste sägas att skenet är behagligt varmt, även om de drar mer ström än de till skenet kallare LED-lamporna. Däremot kunde det finnas några fler lampor. Ett par starka centralt placerade lampor skulle underlätta då det inte behöver vara mysigt i bilen.
Om man är ute efter en åretruntbil kanske inte denna bil är förstavalet. Det behövs mer värmeutblås i bilens främre del. Dessutom saknas luftspalter i de flesta av bilens skåp, något som binder fukt. Mildare kyla går nog att klara av med ett vintertäcke över fören och fulla gasoltuber. Det finns saker och funktioner som vi tycker kan förbättras i denna bil. Lite bättre belysning, smartare inredda skåp och lite bättre ventilation av möblerna är några.
 
Sett till all den utrustning som ingår i denna jubileumsbil känns den prisvärd. De tillval som gjorts, och ingår i priset, känns vettiga. ESP, uppgraderat chassi, starkare motor, myggdörr och centrallås är några punkter på den listan. 80 000 kronor uppges vara hyvlat på priset som denna tresäsongare betingar.
Pilote Aventura G740 LGJA

Årsmodell: 2013

Pris från: 679 000 kr

Testat fordon: 688 000 kr

Fordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3 l/150 hk Euro 5

Växellåda: Manuell

Chassi: SCC 40H

Bränsletank: 90 l

Körsäkerhet: ABS och ESP

Tjänstevikt: 3 225 kg 

Totalvikt: 4 250 kg

Maxlast:1 025 kg

Axelavstånd: 403,5 cm

Överhäng bak: 235 cm 

Spårvidd fram/bak: 1 910/ 1 980 mm

Utvändig längd/bredd/höjd: 745,5/233/285 cm

Isolering tjocklek vägg /tak/ golv: 38/38/36 mm 

Isoleringsmaterial: Styrofoam

Uppvärmning: Truma Combi 6EH(elpatron)

Jubileumspaket: 40H Chassi, 2,3 l/150hk motor, myggnätsdörr, centrallås, köksfläkt, truma combi 6EH, gasolugn, mattor, lampa i garderob, Truma Crash sensor, ESP, utv dusch, lampa i garage, elektriskt fotsteg, extrabädd mellan sängar bak

Testades hos: Skoklosters Husbilar i Bålsta. www.skoklosters.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.