Fisker satsar på att ta fram så kallade solid-state-batterier. Bilen på bilden, EMotion, lagrar energin i ett vanligt litiumjonbatteri, men det är specialutvecklat av LG Chem och ger en räckvidd på drygt 64 mil. EMotion kommer 2019.

Nästa artikel
Fisker gör patentansökan på superbatteri
NYHETER

Fisker gör patentansökan på superbatteri

Publicerad 16 november 2017

Fisker satsar på att ta fram så kallade solid-state-batterier. Bilen på bilden, EMotion, lagrar energin i ett vanligt litiumjonbatteri, men det är specialutvecklat av LG Chem och ger en räckvidd på drygt 64 mil. EMotion kommer 2019.

Batteritekniken som kallas ”solid-state” gör att laddningen går snabbare och elbilen når längre.

Flera teknik- och motorsajter, däribland Autoconnectedcar, rapporterar att elbilstillverkaren Fisker har lämnat in ett gäng patentansökningar på så kallade solid-state-batterier.

Fisker bekräftar nyheten på mikrobloggen Twitter och säger den nya typen av elbilsbatterier är kapabla att laddas på en minut och då ge en räckvidd på 500 miles, motsvarande cirka 80 mil.

Till skillnad från konventionella litiumjonbatterier som används i dagens elbilar, har den flytande elektrolyten ersatts av en fast elektrolyt, därav namnet ”solid-state”. Förutom fördelar i energitäthet, laddtid och räckvidd löper den nya sortens batterier mindre risk att överhettas och fatta eld.

Fisker spår att de nya batterierna blir färdiga runt 2023. För att utveckla dem ska man ha allierat sig med grundaren av ett pionjärföretag inom solid-state-utvecklingen, Sakti3. Sakti3 är nu uppköpt av dammsugartillverkaren Dyson, som planerar att slå sig in på elbilsmarknaden.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.