Bild
Nästa artikel

Tre av fyra är positiva till fartkameror

NYHETER

Trafikverket har låtit undersöka svenskarnas inställning till fartkameror, vilka benämns trafiksäkerhetskameror av myndigheten. Utbyggnaden av dessa sker nu i snabb takt.

Sedan 2006 har drygt 1600 fartkameror satts upp längs Sveriges vägar. Tre av fyra trafikanter är positiva till automatisk hastighetsövervakning och 250 nya fartkameror sätts upp årligen. 

Trafikverkets undersökning visar att 73 procent av de tillfrågade var positiva till fartkameror vars syfte är att minska risken för olyckor och av myndigheten anges rädda cirka 20 liv per år. Hastighetsefterlevnaden vid kamerorna är 95 procent vilket även bidrar till att utsläpp av koldioxid och andra skadliga partiklar minskar liksom bullret från trafiken.

- Sverige har en unikt hög acceptans och det beror på att vi ser kamerorna som en livräddare som placeras på vägar med hög medelhastighet och hög olycksrisk. Vår inställning är att människor vill göra rätt och vi ska hjälpa dem att göra det, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

Kvinnor är i högre utsträckning än män positiva till fartkameror, mellan 75 och 85 procent av kvinnorna anges vara positiva till denna typ av hastighetsövervakning. Även personer i åldern 55 till 84 år är mer positiva till denna åtgärd än de som är yngre.

De kommande åren kommer ytterligare 250 fartkameror sättas upp per år i Sverige. Utbyggnaden av kamerorna sker framförallt på 70-80-90-vägar där medelhastigheten är hög och risken för olyckor är stor. Fartkamerorna är ett medel i arbetet med Nollvisionen som syftar till att ingen ska dö eller skadas svårt i trafiken.

Vilka kameror som är aktiva vid varje tillfälle anges inte men det skiftar med hänsyn till lokala förhållanden som exempelvis trafikintensitet och olycksbelastning. Cirka 35 procent är samtidigt i drift vilka genererar cirka 150 miljoner kronor i böter trots att bara ungefär var tredje av de årligen cirka 300 000 bilisterna som överskrider hastigheten vid de aktiva fartkamerorna bötfälls. Ibland räcker inte bildkvalitén till på grund av snö eller regn då det i dagsläget är föraransvar för dessa överträdelser även om det i riksdagens trafikutskott diskuteras att ändra detta till ägaransvar. Utlandsregistrerade bilar brukar inte lagföras och inte heller motorcyklister som på grund av hjälmen sällan kan identifieras, dessutom har dessa ingen främre nummerplåt. En kamera kostar ungefär en miljon.

Fakta om fartkamerorna

  • Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
  • Fartkamerorna innehåller både kamera och radar.
  • Endast de som kör för fort fotograferas.
  • Alla kameror är direktkopplade till Polisen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.