Nästa artikel
Tusentals husbilar har fått för hög skatt
NYHETER

Tusentals husbilar har fått för hög skatt

Publicerad 15 februari 2016 (uppdaterad 3 oktober 2019)
Ett principiellt fel har upptäckts vid debiteringen av den nya fordonsskatten vilket drabbar tusentals husbilsägare med en för hög skatt.
Vi fick ett intressant mail från en av våra läsare, Leif Engman, som uppmärksammade oss på ett problem som han råkat ut för vid beräkningen av den nya fordonsskatten på hans egen husbil.

Det visar sig dock att han absolut inte är ensam om detta fel utan att det är ett systemfel vid beräkningen av den nya fordonsskatten som trädde i kraft vid årsskiftet. Problemet är dock komplext att beskriva då en rad datum och förhållanden är inblandade och Skatteverket och Transportstyrelsen ger oss delvis motstridiga uppgifter.

Skatten höjs felaktigt med många hundralappar men troligen inte tillräckligt för att de enskilda ägarna ska reagera. Det gäller alla husbilar som ställts på under perioden 1 januari 2016 och minst hela februari ut eftersom felet ännu inte åtgärdats. För Leif Engman innebar detta en 417 kronor för hög skatt. Multiplicerar vi detta belopp med de totalt 7 000, eller 1800 utan uppgift om växellådetyp, möjligen berörda och för högt beskattade husbilarna blir det ansenliga belopp. Transportstyrelsen ser dock inte detta som ett systemfel utan menar att Skatteverket beslutat att husbilar med dieseldrift ska förutsättas ha automatlåda, något som dock inte är det huvudsakliga förhållandet. Det är denna presumtion som ändras när formeln ändras till att förutsätta att fordonet har manuell växellåda.

Idag finns enligt Transportstyrelsen 7127 inregistrerade husbilar varav cirka 1800 saknar uppgift om växellådetyp vilket innebär att de troligen är drabbade av beräkningsfelet och särskilt dessa har anledning att kolla sin fordonsskatt. Övriga husbilar är också drabbade men eftersom ingen skatt ännu är betald för dessa husbilar (mer formellt att inget skattebeslut är taget) kommer ändringen per automatik under förutsättning att de inte ställs på före mars (skattebeslut före 9 mars). Dessutom har en rad husbilar uppdelad skatteuppbörd och felet berör den debitering som baserar sig på skattebeslut mellan 2016-01-01 till 2016-03-09 men har du slutsiffra 8, 9 eller 0 är sannolikheten extra hög för att du har debiterats för hög skatt. Ställer du inte på fordonet förrän i april behöver du sannolikt inte oroa dig även om skatten som just nu står i bilregistret är högre än den du kommer att få betala när skattebeslutet tas. Här kollar du det. Den skatteavi som kommer i slutet av mars får du räkna med är för hög men det innebär inte att du kan betala en lägre summa eller senare än sista betaldatum, skatten gäller tills dess annat beslut är taget,

Problemet baserar sig på att bilregistret i sin formel förutsätter att alla husbilar med dieselmotor har automatlåda. Vi kontaktade Transportstyrelsen och pratade med Maria Hellgren samt Ulf Båsjö på Skatteverket. Mikael Andersson på Transportstyrelsen sammanfattar problemet enligt följande:
 
  • Registrerats för första gången efter 1 januari 2011 (alltså har fordonsskatt enligt koldioxidsystemet)
  • Har diesel som drivmedel.
  • Saknar uppgift om växellåda i vägtrafikregistret


Bakgrunden är följande. Vid tillverkningen av basfordonet, i detta fall Fiat Ducato, utfärdar Fiat ett s.k. inkomplett CoC-intyg som visar fordonets tekniska specifikationer, så även typ av växellåda samt CO2 värdet. Detta intyg användes av vissa husbilsägare för att fastställa CO2-värdet då bilregistret annars fastställde dessa värden på administrativa grunder, vilket var väsentligt högre. Detta innebar att många husbilsägare kunde minska fordonsskatten väsentligt, inte sällan ända ner mot en halvering. Nu kan detta intyg inte längre användas vilket gör att bilregistret "saknar" vissa tekniska uppgifter.

Den nya formeln som används sedan årsskiftet innebär att alla husbilar får en administrativt fastställt fordonsskatt som skulle göra att skatten skulle bli mer rättvis olika husbilar emellan. Vi uppmärksammades tidigare av en annan läsare att det förekommit felaktigheter i inmatningen i den nya och mer komplicerade formeln vilket för denne läsares del innebar att motoreffekten felaktigt stansats till 960 kW istället för den verkliga effekten på 96 kW. Skatten blev förstås därefter. Bilregistret svarade oss då att det inte kunde uteslutas att ett antal andra husbilsägare drabbats av samma fel.

Det finns ganska tunga husbilar och om formeln skulle tillämpas strikt hade de tyngsta husbilarna fått en fordonsskatt på upp till 90 000 kronor per år och därför finns en viktgräns på 3,5 ton, över denna höjs inte skatten på grund av vikten.

Den för högt debiterade skatten blir dock inte automatiskt återbetalad. Varje enskild husbilsägare måste begära rättelse hos Skatteverket (Skatteverket, Fordonsskatt, 70187 Örebro) då Skatteverket har beslutat att det inte är aktuellt med några maskinella korrigeringar. Den skriftliga anmälan skall förstås innehålla fordonets registreringsnummer och en kort förklaring om att för hög skatt har debiterats. Därefter tar Skatteverket beslut om överklagan skall godkännas och pengarna betalas då ut via ett utbetalningskort men om man har anmält ett kontonummer kommer pengarna istället dit.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.