Bild
Nästa artikel

Dethleffs Magic Edition White -4

Provkörd

Dethleffs Magic Edition-modeller är en vanlig syn längs vägarna. Vi tittar närmare på en halvintegrerad modell med taksäng och vattenburen värme. Från nummer 6.2014

Dethleffs Magic Edition modeller skiljer sig åt en del utrustningsmässigt beroende på vilken marknad de säljs på. I Skandinavien har de därför fått tillägget Scandinavian. I år erbjuds tre grundserier där två är halvintegrerade och en är helintegrerad. Alla Magic bilar finns i White eller Black utförande där Black är en lyxigare variant. Dessutom finns valmöjligheten mellan vatten- och luftburen värme. Totalt finns det alltså 32 olika kombinationer att välja mellan.
Det fullständiga namnet på den bil vi testar är Dethleffs Scandinavian Magic Edition White T-7151-4 EBD Alde, men vi kallar den kort och gott Magic-4 i detta test. Det är för att den är baserad på en av modellerna i Dethleffs Globe-4 serie. Förutom queenbed finns även en bil med långbäddar att få i detta Magic utförande. Att vår testade bil är i Whiteutförande råder det inga tvivel om. Bilen är till det yttre övervägande kritvit med undantag för några grå fält och linjer. Aluminiumfälgar är standard och på bakstammen finns en cykelhållare för tre cyklar monterad. Fram på bilen syns Dethleffs egendesignade front som har ett annat stuk än Fiats egen. Bland annat finns infällda LED-halvljus i spoilern under de ordinarie lyktorna. I detta nummer kan du på annat håll se en ny generation av Fiat Ducato med omgjord front så det blir spännande att se hur Dethleffs designfront blir i framtiden.

På väg är Magic-4 en välbalanserad och stabil upplevelse. Axelavståndet är hela 4 600 mm vilket möjliggörs av att chassit är från Al-Ko. Det längsta Fiatchassit för husbilar är mer än en halvmeter kortare och den skillnaden är märkbar. Med långt axelavstånd klarar bilen höga hastigheter bättre och den hävstångseffekt som kan uppstå av ett långt överhäng blir mindre påtaglig. Dessutom är Al-Ko chassit lågbyggt och lätt samt har en bakaxel med ståltorsionsfjädring som på ett effektivt sätt sväljer ojämn väg. Vid förarplatsen hittar vi bilens två tillbehör: motorn på 148 hk och Fiats robotväxlade ”automatlåda”. Allt annat är standardutrustning. Invändigt utmärker sig Magic-4 med en del egna designdetaljer. Trädekoren heter Noce Padano och på överskåpens luckor löper ett långt, vitt pärlemorliknande fält och handtagen har kromfärgad finish. Textilklädseln heter Fortessa. Golvet är plant direkt innanför bodelsdörren och den lågbyggda bilen kräver bara ett utvändigt trappsteg för att göra entrén bekväm. Det första som möter oss är tre barometerliknande mätarpaneler infällda under ett vitrinskåp. Längre ner finns en plats för tv och ytterligare en bit ner återfinns skoförvaring i ett utfällbart fack. Ett likadant finns på motsatta sidan i sidosoffan. Några klädkrokar hittar vi däremot inte. Vid sittgruppen finns en löstagbar golvmodul som innebär att golvet kan vara plant nästan hela vägen fram till förarhytten eller ha ett steg vid sittgruppen. Det senare alternativet kan vara skönt om det är många kring matbordet. Under bordet finns även ett grunt förvaringsfack i golvet. Här under finns även en av många 230 V-kontakter samt ett avigt placerat reglage för värmeväxlaren. Denna bil är nämligen utrustad med vattenburen värme även i golvet så det går att dra nytta av motorvärmen även i bodelen, eller tvärt om, med hjälp av värmeväxlaren. Det finns även golvvärme i förarhytten i form av en vattenfylld matta från Alde. Den är ganska tjock och vi avråder från att köra iklädd klumpiga kängor för de riskerar att komma i kläm i pedalstället vilket kan få ödesdigra konsekvenser.


Matbordet är vägghängt och kan enkelt plockas bort vid längre färder vilket kan kännas rymligare för baksätespassagerarna. Vid middagsdags är det bara att hänga dit det igen och om det är många som ska äta finns även en förlängningsskiva. Kök är något som Dethleffs traditionellt håller högt på prioriteringslistan och så även i Magic-4. Det har namnet Gourmet-center och har en intrikat utformad spis, eller snarare spisglas. Det är uppdelat i tre oregelbundet formade skivor som kan anpassas efter behov. Det innebär att det står användaren fritt att välja mellan en, två eller tre brännare och att ha arbetsyta över de som ej är igång.  Förvaring finns det gott om i både över- och underskåp. På motsatt sida om mittgången finns ett kylskåp som tillsammans med frysfacket rymmer duktiga 190 liter. Under finns en låda och över ett skåp som är stort men svårt att stuva. 

I bilens bakre region finns ett tekniskt dubbelgolv vilket ger en ganska hög tröskel att se upp med. Det finns ventilerade plåtar över den konvektor som är placerad i trappsteget vilket gör det enklare att upptäcka faran. Det finns även en skjutdörr precis här vilket privatiserar sovrummet.
Den queenbed som finns i Magic-4 är riktigt stor. Den smalnar inte av nämnvärt på bredden utan håller 150 cm hela vägen från bakstam till någon decimeter från dess fulla längd på 200 cm. Komforten i sängen är god. Det finns ribbotten under den del där överkroppens tyngd vilar och under fotändan något rigidare plywood. Undertill hittas förvaring och värmepanna bakom jalusidörrar. På var sida om sängarna finns höga garderober och mellan dem tre väl ventilerade överskåp. Det finns separat dusch och toalett i denna bil och det naturliga är att hålla dem öppna för det ger mer rymd åt bodelens bakre del. Det är viktigt att dessa utrymmen är trevligt utformade för att inte sänka det totala intrycket. Det har Dethleffs lyckats bra med i denna bil. Materialval och design smälter in på ett naturligt sätt. Båda utrymmena har takluckor, jalusidörrar av plast och många klädkrokar. 

Toaletten utgörs av en fristående toa på golvet samt skåp, spegel och handfat mot ytterväggen. Det funkar bra förutom att det är lite ont om plats kring handfatet, det löses genom att öppna skåpet direkt till höger och använda de hyllplan som finns där. Duschen är hyfsat rymlig men vi saknar en stång att hänga blöta kläder på, en sådan finns på toaletten, men där inne finns ju inget duschkar som fångar dropparna. Bilens garage är optimerat utifrån det faktum att det finns en cykelhållare på utsidan. Då behöver inte höjden i garaget utnyttjas maximalt. Istället har en extra golvskiva monterats vilket ger ett stort fack längst ner med gott om plats för hopfällda bord och stolar. Ovanpå finns då ett helt plan ledigt för övrig last. Utrymmet är uppvärmt och de ömtåliga konvektorerna skyddas från stötar av skyddsplåt. I övrigt är bilens däckreparationssats fäst mot väggen här och så även den tidigare nämnda golvmodulen från sittgruppen. Det som återstår att redovisa är bilens taksäng. Den manövreras med muskelkraft och inte med elmotor. Det är många som föredrar den lösningen då det är billigare, väger lättare samt minskar risken att sängen ”fastnar” om batterikraften tryter. Däremot är det svårt att se hur två vuxna ska få plats i taksängen. Den smalnar av från 140 cm till endast 100 cm vilket är lite väl trångt. För en person är den däremot utmärkt. Den har ribbotten och givetvis finns fallskydd. En rolig detalj är att det finns en lucka utan skåp innanför placerad under sängen. Den ger intrycket av en hel radda överskåp mellan kök och förarhytt. Men den fälls istället upp när taksängen dras ner.

Det är inte förvånande att det rullar så pass många Magic Edition längs våra vägar. Det är välutrustade bilar som har det mesta som behövs och tillverkaren har tänkt till vad gäller detaljerna. Något som det är riktigt gott om är 230 V-kontakter, det finns i alla utrymmen. Bra! Designen tycks även den tilltala många. Dethleffs Scandinavian Magic Edition White T-7151-4 EBD Alde är sammanfattningsvis en lagom bil som tilltalar många människor. Namnfrågan borde däremot kunna lösas smidigare för oss som ska rymma namnet i rubriker och texter. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 6.14.
Dethleffs Magic Edition White -4

Basfordon: Fiat Ducato Light
Motor: Fiat Multijet 2,3 l/148 hk (T)
Chassi: Al-Ko AMC lågbyggt lättviktschassi
Växellåda: 6-växlad automat(T)
Säkerhetssystem: ABS, EBD
Totalvikt: 3 850 kg
Tjänstevikt: 3 248 kg
Maxlast: 602 kg
Max släpvagnsvikt: 1 900 kg
Längd/bredd/höjd: 7 610/2 330/2 850 mm
Axelavstånd: 4 600 mm
Överhäng bak: Ca 2 960 mm
Takhöjd inne: 205 cm
Isoleringsmaterial: EPS
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 41/34/34 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen värme med golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 150x200 cm. Taksäng: 140/110x195 cm.
Årsmodell: 2014
Pris från: 729 000 kr
Pris testad bil: 758 916 kr

Standardutrustning bl.a: Aldevärme, höjd totalvikt, vinterkomfortpaket, markis, cykelhållare, värmeväxlare, aluminiumfälgar, chassipaket (farthållare m.m) Heki 3 panoramafönster, tv-hållare, myggdörr, lyxig manöverpanel, indirekt belysning, radioförberedelse med soundpaket.

Extrautrustning testad bil: Automat 17 916 kr, Motor 148 hk 12 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.