Nästa artikel
Adria Matrix Axess M 590 SG
Liten bil med stor attityd

Adria Matrix Axess M 590 SG

Publicerad 16 april 2016 (uppdaterad 21 april 2017)
Vid årets Elmiamässa var trängseln stundtals stor kring den Adria Marix Axess 590 SG som visades upp. För att ta reda på vad som intresserade folk bestämde vi oss för ta en grundlig titt på vad bilen har att erbjuda. Det visade sig vara en hel del!

Redan på avstånd syns det att denna bil är speciell. Överhänget bak och fronten känns igen från andra Matrixmodeller och bilen är lika bred. Men det är ändå något som inte stämmer. Det som skiljer den från de flesta andra halvintegrerade husbilar är att den är så kort. 5,94 meter för att vara exakt. Hur kan då bilen ha ett så pass långt överhäng? Det beror på att axelavståndet endast är tre meter, vilket är dryga metern kortare än exempelvis Adrias inredda skåpbilar i Twin serien. Överhänget ger bilen det karakteristiska husbilsutseendet, och även dess akilleshäl. Mer om den hälen senare. 

Adria saluför tre olika serier döpta till Matrix. Supreme baseras på Renault och är den mest utrustade i skaran. Mellanserien är Fiatbaserad och heter kort och gott Matrix. Bilen jag testar ingår i Axess-serien vilket är de enklast utrustade bilarna.    Axess 590 SG är baserad på Fiats lågbyggda chassi med breddad spårvidd bak. Bodelens kaross består av en sandwichkonstruktion där träreglar utgör stommen och Styropore utgör isoleringsmaterial. Utvändigt täcks bilens tak och väggar av glasfiberarmerad plast, något som ger bra motståndskraft mot exempelvis hagel. Det korta axelavståndet gör att bilen vänder på en femöring. Jag förvånas flera gånger över hur pass snävt bilen svänger. Det går att köra slalom mellan tapparna på min favoritmack och jag lyckas vända på cykelstigar inne i en skog. Det senare var något av en nödmanöver som inte rekommenderas av vare sig mig eller lagens långa arm. Men den visar på bilens flinkhet. Personbilskänslan är påtaglig, visst finns där ett överhäng på drygt två meter, men den begränsade totallängden gör att det är relativt enkelt att hålla det i schack.   Nackdelen med ett kort axelavstånd är att bilens kör­egenskaper, framförallt vid högre hastigheter, försämras. Gropar och gupp blir påtagligare och sido- och kursstabiliteten minskar. Det senare märks vid möte med långtradare på smala vägar. Jag måste koncentrera mig på körningen när det går undan. Känslan av att det går som på räls infinner sig inte. Skönast är det att rulla fram på kurviga landsvägar i ungefär åttio kilometer i timmen. Det gäller i och för sig för de flesta husbilar men att trixa runt inne i stadsmiljö är även det kul. Det hör som sagt inte till vanligheterna. De negativa aspekterna med ett långt överhäng brukar jag tjata om. Så även vid denna provkörning. I själva verket är överhänget bak på denna bil procentuellt sett längre än flertalet bilar, ungefär 67 procent av axelavståndet närmare bestämt. Det är detta som är bilens akilleshäl.   Inne i bilen är bland annat förvaringsutrymmet, köket, garderoben och kylskåpet placerade på eller bakom bakaxeln. Lägg därtill en full gråvattentank så ökar risken för rejält försämrade vägegenskaper. En cykelhållare bak på denna bil är inte att rekommendera om bilen körs med full last.  Anledningen till att bilen är byggd på ett chassi med kort axelavstånd är förmodligen att kunna erbjuda den planlösning bilen har. Med den bakre axeln långt fram under bilen erhålls ett stort plant utrymme bakom den. Bilen har större kök, sittgrupp och hygienutrymme än betydligt större bilar. Allt detta möjliggörs av det faktum att bilen inte har någon platskrävande fast bäddplats. Istället finns en nedsänkbar bädd, eller taksäng som vi kallar det, över sittgruppen.    Bodelsdörren är placerad långt bak på bilens passagerarsida. Ett fast invändigt insteg underlättar entrén. Jag möts av ett mångsidigt utrymme. Köket till vänster löper längs bakstammen tills det möter hygienutrymmets dörr som till höger flankeras av ett stort kylskåp.  Till höger om mig är en hög garderob placerad. På garderobssidan är ett instegshandtag med nattbelysning placerat och även reglage för både panna och belysning samt en 230 volt kontakt. Ovanför mig finns manöverpanelen i form av en touchscreen som kräver lite övning innan den enkelt kan användas. Jag tar ett kliv in i bilen och vänder mig åt höger. Jag fascineras av den stora sittgruppen och det faktum att bilen känns så rymlig. Jag tar fram måttbandet och mäter. Det är ungefär tre meter från förarstolens bakkant till köksbänkens främre kant. Ändå denna känsla av att det är rymligt. Ett smart och välplanerat utrymme.   Takhöjden får godkänt av mig med mina 171 centimeter på höjden. Utrymmet längst bak i bodelen är 198 centimeter högt. Under taksängen krymper det till 186 centimeter.    Köket längst bak i bilen är till ytan större än de flesta hjulburna kök i husbilar av normal klass, säg upp till 7,5 meter. Att kalla köket för vinkelkök är att ta i. Sant är att bänken är hela 141 centimeter lång och hela 76 centimeter djup för den dryga halvmeter bänkskiva som är till vänster om spisen. En helt ok arbetsyta med andra ord. Vid den trelågiga spisen och den rektangulära diskhon är bänken 67 centimeter djup.  Under bänkskivan ser det ut att finnas gott om förvaring. Det visar sig vara en synvilla. Två stora luckorna ger åtkomst till bilens förvaringsutrymme. Bakom den högra luckan finns i alla fall en ganska stor utdragbar låda som jag använder till skräpförvaring, för någon annan sådan finns inte. En besticklåda finns under spisen. Märkligt nog sitter en lådfront fastlimmad bredvid besticklådan. Det finns alltså ingen låda bakom lådfronten för det utrymmet upptas av diskhon. Varför inte skippa fronten?  Ovanför köket är det bättre ställt med förvaring i form av två överskåp och en rejäl kryddhylla vid entrén. Belysningen utgörs av en LED-list under överskåpen. Den ger nästan okej belysning, en starkare variant skulle göra susen. Kylskåpet i denna bil är på hela 190 liter vilket kanske är i överkant sett till bilens övriga utrymmen. Bilens standardskåp på 100 liter känns mer lagom. Då får man dessutom ett extra förvaringsskåp. Ovanför kylskåpet är en tv-arm placerad, i övrigt är det tomt. Det funkar bra som avställningsyta när taksängen är i sovläge. Under kylskåpet finns ett utrymme ämnat för vin- eller saftflaskor. Även huvudkranarna till gasolen finns här.    Hygienutrymmet är stort och rymligt. Det upplevs som extra rymligt då handfatet som är placerat över toaletten är uppfällbart. I nedfällt läge är handfatet rektangulärt och mäter 45x37 centimeter. Dessutom är handfatet och två höga luckor ovanför täckta med speglar. Det ger intryck av ett enormt rum vid första anblicken. Toaletten är fast och det finns gott om benutrymme framför. Förvaring sker bakom två spegelförsedda luckor ovanför toalettstolen. Utrymmet förvandlas till en duschkabin genom att två jalusiväggar dras för dörren och toalettstolen. Det enda frågetecknet är att det inte finns någon hållare för toapapper. Däremot finns det en från toaletten enkelt nåbar hylla under duschstången. Det kräver emellertid att pappret stuvas undan vid duschning eller då bilens ska köras. Bilens garderob rymmer två personers ytterplagg av tjockare typ och ytterligare ett par plagg därtill. Det är en hög garderob som även hyser huvudströmbrytarna. Under garderoben finns en hurtsliknande konstruktion med två lådor. Hurtsen fungerar som naturlig avställningsyta i bekväm höjd för exempelvis en matkasse. Hela garderoben kunde ha byggts lika djup som hurtsen. Men då hade hela bilen förlorat sin karaktär.   Sittgruppen har en komponent av det ovanligare slaget. Det är en långsoffa som sträcker sig från garderoben till passagerarplatsen i hytten. Hela 150 centimeter lång är den. Tillsammans med den traditionella soffan med bältade färdplatser och hyttstolarna bildas en sittgrupp som med enkelhet sväljer sju personer, även om den känns optimerad för sex personer. Bordet har en tjock skiva som på ett enkelt sätt kan förlängas så alla sittande kan nå det relativt enkelt. Jag sitter skönt i färdplatserna bak. Långsoffan har lägre ryggstöd men har hygglig komfort ändå. Bilens främsta liggplats är självklart taksängen. Men innan jag testar den utforskar jag de olika alternativen av sänglösningar under den. Långsoffan kan enkelt bäddas upp. Med hjälp av ett handtag drar jag ut en ribbotten som når till soffan på motsatt sida. Det ger en säng som är 105 centimeter bred, men endast 150 centimeter lång. Den funkar för en kort person eller ett par barn. Behövs fler sängplatser kan hela sittgruppen bäddas upp. Det är lite marigare. Det gedigna bordet är ganska tungt. Ovan med det som jag är vinglar jag omkring lite med det innan jag hittar dess plats. Kruxet är att bordets ben ska vikas på mitten innan det kan sättas på plats. Tredje gången går det relativt enkelt. Utrymmet som bildas mellan taksängen och den uppbäddade sittgruppen är 69 centimeter högt. Det är i lägsta laget men samtidigt en kompromiss där taksängen prioriterats, vilket är förståeligt.   Taksängens funktion är extra viktig i denna bil då det inte finns någon annan riktig säng. I jämförelse med att bädda upp sittgruppen är det en barnlek att få ned sängen. Eller det borde det vara snarare. Det visar sig att det krävs ganska mycket muskelkraft för att få ned den. Även nackstöden vid färdplatserna behöver tas bort. Det är betydligt enklare. De sitter löst. Så pass löst att jag undrar om de egentligen gör någon nytta som just nackskydd vid en eventuell kollision? Med sängen nedhissad sätter vi stegen på plats. Tyvärr är stegen felkonstruerad. Fotstegen är för smala så det gör direkt ont att klättra på den, för inte är det väl tänkt att tofflor måste användas?  Väl uppe i sängen känns det bättre. Jag ligger riktigt skönt och har gott om plats i sid- och längsled. Som mest är det 75 centimeter i takhöjd från madrassen räknat, vilket är acceptabelt. Två läslampor finns att tillgå. De släcks automatiskt då sängen hissas upp. Det finns inte mycket förvaring i och kring sittgruppen. Under långsoffan finns batteri, elcentral och värmepanna. Under den andra soffan finns färskvattentanken. I golvet mellan de båda sofforna finns golvförvaring som passar för exempelvis skor. Jag missar nästan luckan då bilen är utrustad med figursydda mattor.    Förarplatsen är i stort sett standardutrustad. Farthållare är ett vettigt tillval som denna bil är utrustad med liksom luftkonditionering. Att kablarna till stereon är ett tillbehör känns märkligt. Stolarna är vridbara och kan även justeras i höjd- och längsled. Dessutom har de täckts med textilier som matchar bilens övriga. Vindrutan kan mörkläggas med plissé och sidorutorna med tunna gardiner som trycks fast med knappar.  Backspeglarna är Fiats tvådelade. De är eluppvärmda och har radioantenn integrerad i sig. Upptill inne i hytten finns förvaring i fyra utrymmen. De vid sidorna är täckta med luckor. Och de rakt ovanför hyttstolarna är öppna, perfekt för täcke och kuddar. Ett värmeutblås finns även här uppe, något som hjälper till att få rotation på luften.   Utblås är det för övrigt gott om i denna bil. Vi räknar till sammanlagt åtta stycken som fördelar värmen. Det enda utrymme som är utan är hygienutrymmet. Bäst att ha den dörren på glänt under natten med and­ra ord. Med tanke på att bilen inte är så stor borde den Truma 6 som sitter monterad i bilen klara av att värma upp bodelen vid mildare minusgrader. Någon vinterbil är detta inte och det är inte heller tanken.  Merparten av belysningen finns monterad i taksängens botten. Fyra starka LED-lampor ger bra med ljus vid sittgrupp och hytt. Köket har sin LED-list. Däremellan blir det lite skumt. En extra lampa ovanför kylskåpet skulle sitta fint. Nattbelysningen består av det belysta instegshandtaget och två mindre LED-lampor under taksängen. De räcker gott och väl till. Att mäta förvaringsutrymmet är en utmaning. Som mest är det lika djupt som bilen är bred. Men längst in är det bara halvannan decimeter högt. Hamnar en svårfångad pryl längst in där blir det krångligt att få ut den. Resten av garaget är 141 centimeter djupt, men då stjäl den utdragbara lådan i köken lite av utrymmet längst in. Direkt innanför luckan är utrymmet 74 centimeter brett och 108 centimeter högt. Oregelbundet är ordet som sammanfattar utrymmet väl. Ingen belysning finns i utrymmet, men väl värme. Gasolfacket har plats för två P11 flaskor och är utrustat med Truma Secmotion reduceringsventil. Ett lättarbetat utrymme utan krusiduller.   För de som är vana vid en större bil med låga långbäddar och har ett rigoröst packschema för allt som ska med är förmodligen denna bil inget alternativ. Men för de som inte är allt för långa och kan tänka sig att sova i en taksäng kan bilen vara en fullträff. Som hyrbil är denna perfekt för de som vill testa det mobila livet under en sommarvecka eller två. Den är förhållandevis okomplicerad att framföra och erbjuder goda utrymmen för matlagning och umgänge. Prismässigt konkurrerar den väl med de andra tillverkarnas motsvarande modeller.    Vem köper då denna bil? Jag tror att det finns en marknad för bilar av denna typ i Sverige. Köpare kan tänkas vara nya på området som tycker det verkar vara en enkel bil att börja med. Det är även fullt tänkbart att husbilister som ”trappar ned” åkandet kan se en charm i denna bil. Kanske för kortare turer till smultronställen snarare än övervintringar i Marocko. För ensamåkare är bilen riktigt rymlig. Flera handlare jag talat med har en lite avvaktande hållning till biltypen. De tror att folk drar sig för att verkligen köpa en och de riskerar att bli hyllvärmare. Jag tror det kan bli precis tvärt om. Istället för att värma hyllan kan denna biltyp mycket väl skapa ett rejält drag i hallen. 

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-07-15 på vår hemsida.
Den testade Adria Matrix Axess M 590 SG

Årsmodell: 2013

Pris från: 571 900 kr Testat fordon: 606 300 kr Fordon: Fiat Ducato Motor: 2,3 l/130 Hk Växellåda: Manuell Chassi: Fiat SSC 35 L Bränsletank: 90 l ABS/EBD/ESP: Ja/Ja/Nej Tjänstevikt: 2 856 kg Vikt testat fordon: 2 864 kg Totalvikt: 3 500 kg Maxlast: 644 kg Tillåten släpvagnsvikt: 2 000 kg Axelavstånd: 300 cm Överhäng bak: ca 203 cm  Spårvidd fram/bak: 1810/ 1890 mm Utvändig längd/bredd/höjd: 595/230/280 cm Isolering tjocklek vägg/tak/golv: 26/26/35 mm Isoleringsmaterial: Styropore Uppvärmning: Truma Combi 6 E Uppmätt förbrukning (blandad körning): 0,97 l Ljudnivå: Tomgång/ 50/70/90/110 km/h 51/67/70/72/74 dB   Standardutrustning bl a:  ABS+EBD, dimbakljus, elektriska fönsterhissar, högt placerat bromsljus, tjocka dynor i dinette, rostfri diskho, tryckstyrd vattenpump, LED-belysning, SecuMotion reduceringsventil.    Scandinavian edition paket (ingår i grundpriset): 12V uppvärmning av spillvatten, Överdragsklädsel till stolar, Truma Combi 6E värmepanna med vv-beredare och elpat­ron, Stänkskydd till fram- och bakhjul, förberedd radioinstallation med högtalare, integrerad antenn i backspeglar, dubbla elektriska backspeglar, skydd för pedestal för framsäten.   Tillbehör: Komfortpaket 3: Manuell AC, Airbag passagerare och farthållare: 21 200 kr  Paket P1: 190 l kylskåp med inbyggt frysfack: 5 900 kr  Matta i hytt och bodel: 5 100 kr Tv-hållare: 1 500 kr Fyra kuddar: 700 kr
Våra mätningar

Vikten

För att få fram tjänstevikt använder vi följande kalkyl: Fordonet med kylarvätska och oljor och full tank.  90 procent av färskvatten och gasol. Gasolflaska. Verktyg. Reservhjul eller däckreparationssats. Förare 75 kilo.   Vår vägning av bilen: 2 670 kilo Färskvatten: +90 kilo Bränsle: +26 kilo(tanken var inte full vid vägningen) Gasol: + 3 kilo Förare:+75 kilo Totalt: 2 864 Kg Mycket bra! De 8 kilo som överstiger Adrias angivna tjänstevikt kan till viss del tillskrivas tv-armen och bodelsmattorna. Om inte allt för mycket tillbehör monteras går bilen att köra med både tre passagerare och alla tankar fyllda. Ljudet Testet gjordes på motorväg med medelgrov asfalt. Ljudnivå(Decibel): Tomgång/ 50/ 70/90/110 km/h 51/67/70/72/74 dB Bilen upplevs som bullrig och inredningen knirrar och väsnas en hel del.    Bränsleförbrukning Distans: 342 km  Förbrukat: 33.42 liter diesel Förbrukat per mil: 0.977 liter Egentligen har vi inte kört långt nog för att med säkerhet kunna säga så mycket om förbrukningen. Bränsleförbrukningen under testperioden är i alla fall relativt låg. Fördelningen mellan landsvägs- och stadskörning är ungefär 50/50.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.