Bild
Nästa artikel

Adria Alpina 743 UK

Varmbonad mångbäddare

För att se hur nya trerummaren Adria Alpina 743 UK klarar vårt nordiska vinterklimat drog vi den till Sveriges högst belägna fjällväg Flatruet, 975 meter över havet. Där fick den bekänna färg i minusgrader, halka och snö.

Det är en stor kontrast att i början på oktober resa från höstljumma Stockholm i rusningstrafik till snötäckta och folktomma Flatruet i Härjedalsfjällen. Förhoppningen att hitta snö, vinter och kyla infrias med råge. Sverige är verkligen ett stort och vackert land.

Alpina 743 UK är också stor och vacker, dessutom försedd med Al-Ko chassi och stabilisatorkoppling. Faktorer som gör att ekipaget känns föredömligt säkert efter vägen. Underlaget vid den dryga 100 mil långa resan, tur och retur, varierar från motorväg, grusväg till snö- eller istäckta småvägar, men Alpinan känns aldrig otrygg bakom bilen.

En riktigt ojämn vägsträcka resulterade visserligen i att en spotlight ovanför köks-delen hoppade ur sitt fäste men annars får hopsättningen gott betyg. Det hade inte varit alldeles förvånande om hela inredningen skulle ligga på golvet med tanke på de väggupp vagnen fick utstå på en av vägsträckorna.

En sak som är viktig att komma ihåg är att förankra borden. Det främre är ett sedvanligt bord som kan sänkas ned mellan sofforna innan färd, medan det bakre lilla bordet vid hörnsoffan står helt löst. Med fördel packas det in i våningssängen med en mängd kuddar runtom. Tanken på hur det skulle se ut invändigt ifall det skulle glömmas framme är inte lockande. Någon form av fästanordning eller spännrem borde finnas.


 

Husvagnens storlek märks annars tydligast när den ska backas in på en för kort campingtomt på Funäsdalens fjällcamping. Alpinans längd gör att den måste stå snett för att dragstången inte ska hamna i vägen för övrig campingtrafik. Inte så konstigt med tanke på att det sammanlagt handlar om över nio meter husvagn. 9 314 millimeter för att vara exakt.

Att få den på rätt plats med bilens hjälp är däremot inga större problem tack vare att den inte viker sig så lätt som många mindre vagnar. Att rangera på egen hand utan bil är däremot värre. För att inte säga omöjligt med tanke på vagnens vikt, längd och dubbla hjulaxlar.

När de fyra stödbenen ska vevas ner får man stå på knä för att hitta bultarna. Det finns inga spår eller annat som leder veven rätt, vilket är trist när underlaget är både smutsigt och blött. När vagnen väl är stadgad och inflyttningsklar blir det rundvandring i vagnen.

 

Det finns ett skidfack längst fram i vagnen som är nåbart via luckor på vagnens bägge sidor.

Längst bak på vagnens sida finns en lastlucka till förvaringen under hörnsoffan. Luckor för toatömning finns på vagnens vänstersida och på just detta exemplar, som är extrautrustat, sitter även en direktkoppling för externt vatten.

På förtältssidan sitter el och antennkoppling samt ytterbelysningen. A-måttet är för övrigt 1 206 centimeter om man vill utöka boendeytan med ett förtält.

 

Adria har breddat entré-dörren med några centimeter på alla sina nya modeller. Dessutom är de försedd med trepunktslås vilket ger ett bättre intrångsskydd. Dörren är försedd med ett litet fönster som kan dras för med jalusi och i denna vagn finns en myggnätsdörr vilket ingår i ett av tillbehörspaketen.

Vid ingången finns två krokar för ytterkläder men inget skoskåp eller liknande, skorna hamnar med andra ord på golvet innanför dörren. Med ett förtält på vagnen är detta inget stort problem men vid boende med enbart vagn blir hallgolvet smutsigt.

Den stora u-soffan längst fram i vagnen är i detta exemplar klätt i ljust skinn vilket ser
inbjudande ut och soffan är också väldigt bekväm. Det finns fyra lösa småkuddar som är aningen svårplacerade men de passar bra som svankstöd när man sitter i soffans hörn. Över soffan finns som vanligt ett antal överskåp och även ett par öppna hyllor.

 

Belysningen utgörs av indirekt belysning runt överskåpen och i de öppna hyllorna samt en taklampa med dimmer ovanför matbordet. Taklampan består dels av tre spotlights för starkare belysning samt ett

antal små LED-lampor. Dimmern styrs genom att hålla in avsedd lysknapp på panelen innanför ytterdörren.

Belysningens knappsats
består av sju knappar samlade i en enhet. Visserligen snyggt men inget pedagogiskt underverk, särskilt inte för den som nyanlänt i vagnen. Bilder på några av knapparna talar om
vilken belysning som tänds medan två endast har texten S1 och S2. Att hitta rätt lysknapp förutstätter också att det redan är ljust i vagnen, i mörker blir det oftast en stunds provtryckande innan man hittat rätt knapp.

 

Köksdelen har, enligt
senaste inredningstrenderna, fått snygga luckor i vitt. Köksbänken kan med lite vilja kallas för ett vinkelkök men utrymmet är väldigt begränsat på den första serien Alpina 743 UK. Detta är något som tillverkaren lovat att åtgärda, dels med ett trälock på diskhon men också med en utfällbar skiva.

Den fyrlågiga spisen är försedd med glaslucka att arbeta på och här finns även ugn. Till vänster om kocken finns ett utdragbart skåp som dels består av en vitrindel och dels av en skåpdel lämplig för mindre varor som exempelvis kryddor. Intill kockens vänsterben finns också ett smart utformat skåp med tre utdragslådor samt hyllor i dörren. Här har varenda kubikcentimeter utnyttjats på bästa möjliga sätt.

Något lämpligt skåp för sopor eller sortering finns inte men i vagnens ytterdörr sitter en hållare för soppåsen.

En köksfläkt över spisen tar hand om matoset, och det finns tillräcklig med belysning i köket. Uttag för 230 volt finns längst in i köksbänkens hörn bakom spisen.

Gången vid spisen är 112 centimeter brett vilket är fullt tillräckligt för att man ska kunna passera utan att störa matlagningen. Däremot hamnar man i vägen för eventuella tv-tittare sittande i u-soffan vilket dock får ses som ett tämligen litet problem.

Det utdragbara tv-stativet sitter i en garderob placerad vid fotändan av dubbelsängen. Den aktuella garderoben sitter ovanför de sovandes fötter och den har två dörrar varav den ena inrymmer det utdragbara stativet. När den platta tv:n fällts ut är den lätt att vända antingen mot sittgruppen eller mot dubbelsängen.

 

Dubbelsängen är av så kallad fransk modell med gången längs ena sidan och resårmadrassen mäter 142 x 202 centimeter. Halva sängen kan vikas upp och under finns ett förvaringsutrymme nåbart från insidan. Även vid dubbelsängens huvudända finns en knappsats för belysningen med tre knappar. En knapp stänger all belysning i hela vagnen vilket är bra när det blir dags att stänga ögonlocken.

På motsatt sida mittgången finns en hyllsektion med både skåp och öppna hyllor. Intill denna hyllsektion finns även en garderob med en stång för klädhängare. Mellan köksdel och dubbelsäng kan mittgången stängas av med en jalusivägg. Längre bakåt i vagnen kommer toalettutrymmet med dusch-möjlighet, toalettstol och litet tvättfat i plast. Duschen i
Alpinan är lite av en reservdusch ifall man mot förmodan inte skulle ha tillgång till
campingens servicehus.

Adria Alpina 743 UK är föredömligt nog utrustad med två handfat. Ett gediget och runt handfat finns på andra sidan mittgången från toalettutrymmet sett. Här sitter även en spegel, 230-voltsuttag samt ett badrumsskåp med både öppna och luckförsedda hyllor.

Barnkammaren med tre-våningssäng och hörnsoffa är placerad längst bak i den rymliga husvagnen och även den avdelningen kan skärmas av med en jalusidörr. Hörnsoffan kan bäddas ut till en bädd som blir 99 x 192 centimeter.

Ett löst soffbord är trevligt men någon form av färdsäkring efterlyses, möjligen ett spännband vid en vägg eller liknande. Trevåningssängen består av bäddar som passar bäst för barn eftersom viktgränsen är 70 kilo utom i nedersta bädden som i sin tur begränsas av sin litenhet. Den är bara 70 x 162 centimeter medan de två övre är 70 x 180 centimeter.

 

En stege underlättar klättringen upp i sovplatserna och varje bädd har varsin barnlampa med en gullig bild på. De två översta sängarna har egna fönster medan den nedersta har en avlastningshylla där tidningar, böcker och andra småsaker ryms. Vid temperaturmätning i vagnen visar det sig vara ganska stora skillnader i de tre våningssängarna. Längst ned uppmäts 26-28 grader celsius medan mittensängen är nere på 24 grader och den översta sängen är bra 22 grader varm. Varmare ju längre ner man kommer alltså vilket kan bero på värmen från golvet kombinerat med att de två översta bäddarna har varsitt fönster.

När vi ändå är inne på ämnet golvvärme bör det nämnas att campare som har hund ibland föredrar golvvärme som kan stängas av (oftast el-golvvärme). Många hundraser trivs nämligen inte alls med att ligga på varma underlag och provar man själv ligga på ett sådant golv är det lätt att förstå varför hunden helst sitter i soffan.

 

En nackdel med Alpina 743 UK är att den försetts med spotlights som blir farligt heta och inte kan riktas om utan att man bränner fingrarna.

Inte alls bra med tanke på att riktigt små barn gärna undersöker allt som lyser. Står knatten på soffsitsen är de varma lamporna väldigt lättillgängliga.

 

Sammantaget är Adria Alpina ändå en husvagn med smart planlösning och lämpliga vinteregenskaper. Den har jämn och bra värme bortsett från vissa temperaturskillnader i trevåningssängen. Temperaturskillnaden kan medföra olika åsikter från de sovande barnen huruvida det är för varmt eller kallt. För övrigt verkar Alpinan bra isolerad och den härliga golvvärmen ger en behaglig tillvaro även för den som gärna går barfota. Efter en helg i Funäsdalen med fricamping på Flatruet och vanlig camping på Funäsdalens fjällcamping går färden tillbaka mot Stockholm där vintern fortfarande ligger några månader längre fram i tiden. &

 

Jimmie Öbom (text och foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.