Bild
Nästa artikel

Fendt Tendenza

Vagn med lila extra

Fendt är husvagnstillverkaren och varumärket som i flera år visat på sunt förnuft och försiktigt agerande när det blåser hårt på marknaden. I nya vagnen Tendenza har man däremot tagit ut svängarna – inredningen överraskar på flera sätt. Provkörd ur nummer 10 från år 2010 Carola Eklundh (text) Jonas erickson (foto)

Jag minns första gången jag besökte Fendt. Året var 2009 och världsekonomin var ur balans. I Tyskland hade försäljningen av både husbilar och husvagnar droppat radikalt i flera månader.

Fendt bjöd, liksom de andra kollegorna i branschen, på presskonvent i juni. Fendts sammankomst var ett enkelt men praktiskt arrangemang. Vid ett bord fanns dryck och smörgåsar, i övrigt bjöd dagen inte på några extravaganser. Företagets vd och tillika ordförande för tyska branschorganisationen CIVD, Klaus Förtsch, talade allvarligt om vikten att dra i spaken i god tid och fördelen med att odla ett bra samarbete med återförsäljarledet. På väggen visades projektorslides där siffrorna talade ett tydligt språk: när alla andra hade backat under krisperioden hade Fendt ökat sin försäljning, framför allt i Frankrike.

 

Hösten 2010 har jag chansen att testa en av det kommande modellårets hetaste nyheter, en Fendt Tendenza.

Vi kör vagnen till Malmö Camping i närheten av Limhamn. Höstdagen bjuder på klart väder och sol men ute är det relativt kallt, bara åtta plusgrader och vindarna från havet biter i kinderna. Vagnen, på helgalvaniserad lågviktschassi, blänker vit och vacker när vi passerar bommarna till campingplatsen. Damen i receptionen ber oss köra långsamt förbi, hon är nyfiken på denna moderna nykomling.

Med en totallängd på 692 cm och en yttre bredd på 230 cm, är vagnen inte någon bjässe. Tvärtom. Den ger i stället ett smidigt intryckt och det är kanske där attraktionskraften sitter. Fendt Tendenza utrstålar självförtroende och god design.

Sidorna, frontern och bakgaveln är tillverkade i aluminiumplåt och runt sidopartierna löper snygga aluminiumlister. Gasolkofferten, i ABS-plast, är rejäl och draghandtagen är stora. Aluminiumfälgarna är standard och vagnens rutor är sobert gråtonade och i entrédörren sitter ett öppningsbart övre fönster i samma gråa nyans.

Enligt tillverkarens uppgifter väger vagnen totalt 1500 kg och dessa hanteras utan problem vid uppställningen. Vi är två kvinnor som ska testa vagnen och konstaterar att jobbet med att ställa vagnen i rätt nivå går enkelt. Särskilt glada är vi för att stödbenen så enkelt vevas ned. Konstruktionen i vagnens för är gjord så att vevstången inte halkar ur. Tendenza har – förutom Al-Ko AKS 3004 säkerhetskoppling – en så kallad Big Foot som standard. Den sistnämnda är en extra stor stödbensplatta i plast.

 

Ja, så är det då dags att kliva in. Min förväntning är att vagnen ska vara präktig och inte speciellt upphetsande, Fendt är ju – för mig – ett varumärke som bjuder på säkra lösningar utan lull lull. När kollegan Agneta öppnar dörren får jag således en liten chock. Tendenza är allt annat än helylle – den är snarare en riktig läckerbit!

Vagnens inre känns ovanligt rymlig, det hypermoderna köket rakt fram har breda lådor och ett 140 liters Slim Towerkylskåp med en spegelfront i snyggt bronsfärgat. Hela planlösningen andas Lebensraum och jag ler förtjust, tyskarna har verkligen lyckats. Störst intryck så här i början av vår bekantskap gör dock färgsättningen – hela vagnen går i lila. Djärvt kan man tycka eftersom lila är en modefärg 2010, men faktum är att sittgruppen i stormönstrat lila och brons är så elegant att den nog får kategoriseras som en evergreen. När vi sedan blickar åt höger visar den franska dubbelbädden prov på samma sobra elegans: överkastet i crèmefärgat har passpoaler i lila samt snygga matchande kuddar. Men lampetterna på väggen förbryllar, vi letar förgäves efter på- och av-knappen. När vi senare lämnar tillbaka vagnen till återförsäljaren får vi veta att de sitter dolda på armaturernas undersida.

 

Till höger om bädden finns handfat och hygienutrymme med spegelskåp som går att skjuta åt sidorna. Gott om eluttag och snygg belysning skapar ett hörn som närmast kan beskrivas som en boudoir, det vill säga ett avskilt rum för damen. Reflexmässigt tittar jag mig i spegeln och plockar fram puderdosan – bäst att bättra på makeupen när fotografen Jonas dokumenterar vagnens användarfunktioner.

I anslutning till detta trevliga hörn finns toaletten och även här är materialvalen fina och med flera förvaringsskåp. Kollegan Agneta provsitter och godkänner svängradien, här finns plats för både rumpan och torkande händer. Duschar gör man visserligen över toaletten, men det helgjutna vita plastgolvet och den gedigna draperilösningen, känns optimerat för campingliv. Här skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att ta en dusch utan att få klasutrofobi. Däremot noterar vi ett minus för toalettdörrens handtag, utifrån öppnas den med ett vred som ska vridas precis tvärtom mot vad vi förväntar oss. En liten detalj som känns onödig när allting annat är så genomtänkt. Till höger om buodoiren finns en garderob som mäter 79 cm på bredden och 140 cm på höjden.

 

På sidan av garderoben finns en öppen hyllösning samt ett skåp mot entrédörren. Här tycker Fendts marknadsförare i sina broschyrer att man ska ha kaffebryggaren. Vi provar och jag tycker att det känns knasigt. Kaffet vill jag brygga i köket, punkt slut. Tyvärr finns heller ingen klädstång eller förvaring för skor i entrén, skåpet är inte tillräckligt djupt för att rymma annat än barnskor.

Och det här är verkligen ingen barnfamiljvagn. Nej, Fendt Tendenza är en vagn för vuxna som vill ha ett bekvämt campingliv och inte har behov av att göra storkok i husvagnsköket. Den är läcker och får mig att känna mig bekväm och i samklang med den snygga inredningen. Faktum är att det enda jag saknar i vagnen är en man att mysa med.

Kommentarer

#1
Jaydee
2011-12-27 10:45

People normally pay me for this and you are givnig it away!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.