Fråga: Ni har en artikel om hur man kan byta halogenlampor till LED på en Skoda. Men hur fungerar det på vintern när det är 15–20 grader kallt?
Redan på de moderna strålkastarna med H7-lampor är det ju knappt så att fastfrusen is och snö utanpå strålkastarna smälter. LED-lamporna använder ju mycket mindre ström och det gör ju att värmen från lamporna blir mycket mindre. Finns det tester av hur det fungerar? Antar att ni själva testat detta. Det går ju inte att skrapa plastlinserna utan att det blir repigt. Det är ju inte bra att åka med dåligt ljus på vintern. Hur har det lösts på nya bilar?
Mats F
Svar: Även om LED är effektivare än någon annan ljuskälla så förloras ändå ungefär hälften av den energi som tillförs i form av värme. Faktum är att överhettning är det största hotet mot dess livslängd. Lysdioder har därför kylflänsar som avleder värmen, vilket man kan känna baktill på lamporna. Det blir ändå långt ifrån samma värme som från en halogenlampa.
Testlaget klagade inte på problem med LED-lamporna vid det senaste vintertestet med långtestbilarna trots skaplig kyla. Det som oftast kommer fram är problem med snötäckta baklysen.
Jag har själv haft LED på bilarna de senaste åtta åren och inte noterat någon svaghet, inte heller vid kyla eller snöfall. Men i Stockholmsområdet råkar man sällan ut för den låga temperatur som är vanlig i landets norra halva.
I kombination med ymniga snöfall kan man få problem också med halogenlampor, eftersom de smälter snön, som sedan kyls till en besvärlig klump framför linsen. Så rengöring, då helst med vatten, eventuellt blandat med spolarvätska. Skrapa ska man inte göra!
Jag har också noterat att särskilda ”ploglampor” med inbyggd eluppvärmd lins marknadsförs till arbetsfordon.
Erik Rönnblom
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.