Bild
Nästa artikel

Fråga Lars Erik Paulsson

Lars Erik Paulsson

FRÅGA: Hej,
Jag har nyligen köpt en Adria 743 uk från -02. Över stora U-gruppen sitter en armatur som har tre lampor halogen 12 volt och 15 watt per lampa. Nu är det så här att strömbrytaren sitter på väggen mitt emot entrédörren och dimmern sitter till höger innanför entrédörren.
När jag använder dimmern och börjar dämpa belysningen uppstår ett tjut eller pipljud som ändras när jag vrider på dimmern.
Är dimmern trasig? Är det för dålig ”jord”? (kablarna är inte särskilt grova kanske 1mm2)
Sen ytterligare en fråga: När vi fick hem vagnen så ville vi ju städa ur den, så vi drog igång värmen – både elpatronen och gasolen. Jag hade en ny tub stående i garaget. Jag är inte bekant med Alde-pannan, har tidigare bara haft Primus. Efter ett par dygn kollade jag i gasolkofferten och då var det bara 1/5 del kvar.
Frosten markerade tydligt var nivån var, pannan hade då varit igång i cirka 72 timmar. Jag har funderat en del på om det kanske blir mer ekonomiskt om man fyller i lite vatten och värmer upp varmvatten. Då blir det ju mera massa som är uppvärmd och pannan borde inte gå lika ofta. Eller är jag ute och cyklar?
Jag kollade att cirkulationspumpen fungerade, det var en enkel sak, en 12-voltsmotor med propeller. Kunde inte se om det fanns någon 220-voltspump. Jag har sett att det finns som tillbehör hos Kama, men kan inte se någon i vagnen. Vet du om det finns inbyggt i lådan där pannan sitter?
Morgan


Svar: En dimmer för 12 V arbetar så, att den ”hackar upp” spänningen i små pulser. Genom att variera bredden på pulserna, reglerar man hur stor effekt som tillförs lampan. Normalt sker ”hackningen” med så hög frekvens, att den inte kan uppfattas av det mänskliga örat. Om det ”piper” från dimmern tyder detta på att den arbetar med för låg frekvens, och alltså är trasig.
När det gäller gasolförbrukningen, får den anses vara normal med tanke på att det är kallt ute och att det är en mycket stor husvagn du har.
När det gäller dina funderingar om att vatten i beredaren skulle ge en ”mjukare” gång, så stämmer detta.
Någon inbyggd 230 V cirkulationspump finns inte i denna modell av värmepanna. Om du inte kan se någon sådan pump i pannans närhet, finns det således inte någon.
Lars Erik
 Paulsson

 

FRÅGA: Hej!
Har en husbil Home-Car P 601 -08. Hur går jag tillväga för att väga upp den och få högre totalvikt?
Med vänlig hälsning
Sölve i comprat

SVAR: Efter vad jag har kunnat få fram, är din bil byggd på ett Fiat originalchassi. Detta finns dock med flera olika totalvikter, och utan tillgång till chassinumret är det omöjligt att svara på om det över huvud taget är möjligt att höja totalvikten.
Jag föreslår därför att du tar kontakt med Italienska Bil (018-170500), som än så länge har generalagenturen för Fiat.
Hade bilen varit byggd på ett AMC-chassi från Al-Ko Kober (lågbyggt chassi med individuell hjulupphängning och torsionsfjädring bak) hade Al-Ko Kober (031-570850) varit rätt företag att ta den första kontakten med.
 Lars Erik Paulsson
 

 

FRÅGA: Hej!
Vet inte vem av er på tidningen som bäst kan svara på min fråga, kanske du?
Redan i våras kunde jag och min hustru konstatera, att sitta på de vända hyttstolarna och titta på TV inte kunde göras med behag någon längre stund. Varför då? Jo det drar så förbaskat kallt utefter golvet.  För att överhuvudget kunna sitta på dessa platser var vi  tvungna och klä på oss extra kläder för att hålla värmen.Bilen är bara två år gammal och det känns som om vi redan måste hitta ett bättre alternativ. Min fråga. Är det känt om det finns någon helintegrerad bil där denna olägenhet inte är så påtaglig? Jag läser alla tester som görs, men hitintills har jag inte sett någon test som berör min fråga.
För information. Innan TV:n slås på stängs alla ventiler på instrumentbrädan samt ställs reglaget för ”luftcirkulation” med enbart inneluften in i detta läge.

SVAR: Hej!
Du har inte talat om vad det är för fabrikat det är på din husbil, och inte heller vilket basfordon den är byggd på. Mitt svar får därför bli väldigt generellt, och jag utgår från att bilen är byggd på Fiat Ducato. (Fiat har ju nära 70 % marknadsandel när det gäller husbilar.
I alla husbilar är förarhytten en stor ”värmebov”. Torpedväggen (väggen mot motorrummet) är helt oisolerad, liksom golvet. Även vindrutan och sidorutorna, som ju också är oisolerade, ger upphov till en hel del kallras. (I en alkovbil eller halvintegrerade husbil tillkommer dessutom förarhyttens dörrar, som ju helt saknar isolering.) Att helt komma tillrätta med dessa problem, är inte lätt.
För att hitta en husbil som har de egenskaper som krävs (isolerad torpedvägg, isolerglas i vindruta och sidorutor, värmeutsläpp vid vindrutan) får du söka bland de riktigt dyra bilarna.
Ett billigare alternativ är att prova ett isolerande ”täcke” som täcker rutorna. Tester som våra tyska kollegor gjort, visar att sådana ger ett visst resultat. Hittar du dessutom en modell som går ner över motorhuven, är det ännu bättre.
Vi på Husbil & Husvagn testar husbilar (och husvagnar) under hela året, på olika platser och under de mest skiftande förhållanden. Om vi skulle testa de egenskaper du nämner på ett sätt som gör att resultaten kan jämföras, skulle vi behöva testa alla fordon i en klimatkammare.

 

FRÅGA: Hej Jag har en fråga om koordinater på min Garmin GPS det finns fyra format jag kan välja. Jag vet inte vilka format jag ska välja.
1. h ddd° mm´ ss,s"
2. h ddd° mm. mmm´
3. h ddd.ddddd°
4. British National Grid 
Viket format är det som används här i Sverige som i till ex. Campingkatalogen. Kan ni förklara vad dom olika formaten är.
Jan Danielsson

SVAR: Hej Jan!
Att du kan välja mellan fyra olika koordinatsystem är för att du ska kunna anpassa dina inställningar till de uppgifter du hittar i vår ställplatskatalog eller på andra ställen.
De olika systemen att ange koordinater, tolkar du så här:
H: Betyder var på halvklotet du befinner dig (N eller S för breddgrader; E eller W för längdgrader).
1: Antalet grader, antalet bågminuter och antalet bågsekunder (inkl. 1 decimal)
2: Antalet grader samt antalet bågminuter, uttryckt i decimalform (3 decimaler)
3: Antalet grader, uttryckt i decimalform (5 decimaler)
4: Ett brittiskt rutnätsystem

Om du till exempel vill åka till ställplatsen Skeppsbrokajen i Karlskrona står det, i vår ställplatskatalog, N 56 10´03´´ / E 15º 35´ 33´´ (sekunddecimalerna är ej angivna) och då ska du välja alternativ 1. Vill du i stället åka till Skönstaviks Camping i Karlskrona står det, i SCR-katalogen, Lat 56 12 095   Long 15 36 328 och då ska du välja alternativ 2. Alternativ 3 är mycket sällsynt och alternativ 4 är – brittiskt …

 

FRÅGA: Hej vår fråga är; vi undrar hur man kan skydda sin husbil under avställningstiden, i vårt fall, september - maj, från skadedjur ? Vi upptäckte att möss hoppat in i motorrummet samt varit runt i husbilen, där fanns rikligt med spillning på många ställen, även i  wc-delen, de verkar ta sig in på de mest omöjliga ställena. Nu har vi  monterat in en elektronisk musskrämmare, samt låtit huskatten nosa runt,  för att lämna sin lukt av katt.
Det blir svårt att hitta dem om de kryper in i rören och dör, samt sprider obehaglig lukt, vi har vattenburen värme, de kan även tugga sönder inredning och kablar, vem vill vakna med en gnagare i bädden till våren, inte så trevligt. Ska man teckna speciell skadedjursförsäkring under ställtiden?
Har läsarna några bra tips ?
mvh  Jeanette

SVAR: Hej Jeanette!
Möss i husbilen (eller någon annan stans) är ett elände och de behöver en mycket liten öppning för att ta sig in och är därför nästan omöjliga att stänga ute på mekanisk väg. Ditt alternativ med elektronisk musskrämma använder jag själv, och har inte haft några oönskade besök sedan vi började använda den. Kattdoft är säkert också bra, men eftersom vår katt följer med på alla våra husbilsresor har vi inte kunnat fastställa om det är hennes avsatta doft eller musskrämman som håller mössen borta.
Enrisdoft påstås vara något annat som mössen undviker. Om du vill prova på det, så lägg enriset på ett par tidningar eller en utvikt sopsäck, så blir vårstädningen enklare. Vi kan dock skatta oss lyckliga som ”bara” har möss att bekymra oss för. I bl. a. Tyskland finns en art av mårddjur som älskar värmen i motorrummet på bilar, och vars favoritkost är kylarslangar och kabelisolering.

 

FRÅGA: Hejsan,
Har ett litet problem eller vad man skulle kunna kalla det. Har en Karmann husbil byggd på ett VW LT35 chassi från 1995. En diesel 6:a med 5-växlad manuell låda. Problemet är det att den varvar mycket när man kör. Vid 80-85 km/h så ligger den på ca 3 000 varv/min. Ca 1 000 varv mindre skulle vara mer passande. Nu kan man köra på femman i 45 km/h utan problem. Utväxlingen i bakaxeln verkar vara 4,5/1. Alltså, ett varv på hjulen ger 4,5 varv på kardanen. Har ni något supertips på vad man ska göra? Har letat bakaxlar men det verkar bara finnas med samma utväxling. Vilka utväxlingar finns till den modellen av LT? Passar axlarna från LT31 eller någon annat märke? Eller finns det någon som kan växla om bakaxeln? Eller har ni någon bra adress till skrotar i Tyskland som specialiserat sig på VW? Kan inte tänka mig att dom som kör VW LT ligger på 85-90 på autobahn så det borde finnas någon lösning.
Mvh Lars Lööf i Västerås
 
SVAR: Hej Lars!
Tyvärr måste jag erkänna att jag har mycket liten kännedom om VW LT35. Chassit har ju inte varit speciellt vanligt i husbilssammanhang.
Jag föreslår därför att du tar kontakt med någon återförsäljare för VW transportbilar, eller någon verkstad som har lång erfarenhet av dessa bilar.
Ett annat alternativ är, att du tar kontakt med något av de verkstadsföretag som annonserar i Husbil & Husvagn. Förmodligen är dock dessa till stor del specialiserade på Fiat Ducato, som ju är det dominerande chassit när det gäller husbilar.
Med vänlig hälsning
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej,
På årets Elmia-mässa fick jag klart för mig att flera husbilstillverkare, bland andra Hymer, har vattentankar som rymmer ca 100 liter. När man sedan anger vikten på bilen vid körning räknar man endast med 20 procents fyllning. Detta är inget som man informerar om utan endast ”erkänner” om man direkt frågar vad det som anges i broschyren betyder. Detta är tycker jag att vilseleda sina kunder. Det kan ju innebära att man ovetandes kör omkring med 80 kg mer än man tror.
Jag vill uppmana er att reda ut detta med tillverkarna och få dem att förtydliga så att vi kunder får rätt information när vi ger oss ut på vägarna. Ja, jag vet att en låg utgångsvikt ger lägre procentuell övervikt och lägre böter, men vill ändå att tillverkarna ska tvingas uppge realistiska siffror i sin marknadsföring. De riktiga uppgifterna finns men är inte helt lätta att förstå. 100/20 kg som anges är inte helt tydliga.
Med vänlig hälsning
Karl-Erik Christensen (prenumerant)

SVAR:Hej Kalle!
Enligt den EG-standard som finns för fastställande av mått och vikt för husbilar, ska vikten i körklart skick (det som tidigare kallades tjänstevikt) bland annat omfatta ”en till 90 procent fylld färskvattentank”.
Vidare finns det normer för hur stor den minsta acceptabla lastförmågan ska vara (baserad på fordonets längd och antalet personer det är avsett för).
För att kunna erbjuda en någorlunda stor husbil med en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton, måste därför ”tjänstevikten” hållas nere. Vissa tillverkare, bland andra Hymer, har gjort detta genom att ange två volymer på färskvattentanken. (I Hymers fall 20 liter vid körning och 100 liter vid stillastående; uppgifterna är tydligt angivna i tyska ”tekniska data 2011”, hur det är angivet i den svenska motsvarigheten vågar jag inte svara på.)
Jag håller med dig om att detta kan vara lite knepigt att förstå, men jag hoppas att min förklaring har spridit lite ljus.
Med vänlig hälsning
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Står i begrepp att köpa husbil. Det finns ju en hel del chassi och motorer. Finns det någon uppgift om vad för motor och chassi som man bör akta sig för och om det finns några man kan höja över andra?
Finns det möjligtvis någon rekommendation för om man ska köra i Europa? Jag menar med serviceställen etc. Det finns kanske på gång någon artikel om detta eller?
Tacksam för svar
Lars Nilsson

SVAR: Hej Lars!
Alla ”normalstora” husbilar är baserade på ett transportbilschassi (främst Fiat, Ford, Mercedes och Renault). Av dessa har Fiat en marknadsandel på ca 60 procent. Alla tillverkarna har ett väl utbyggt servicenät i hela Europa.
Vissa husbilstillverkare väljer att köpa endast ”draghuvudet” (förarhytt med motor/växellåda) från Fiat, och sedan komplettera med ett lågbyggt chassi från Al-Ko Kober. Detta chassi har bland annat individuell bakhjulsupphängning, vilket ger tryggare köregenskaper och förbättrad komfort. (Al-Ko Kober har även lösningar för andra bilfabrikat.)
Motormässigt har chassierna utvecklats betydligt de senaste åren, och den enda motor (förutom gamla bensinmotorer) som jag direkt kan avråda från är Fiats 1,9-litersdiesel från början av 2000-talet. Viktigt är dock att kontrollera att motorn är så pass ”ren” att du kan köra in i de miljözoner som dyker upp i allt fler europiska städer.
På redaktionen har vi haft planer på att göra en specialartikel om just husbilschassier, men när den kommer är ännu inte bestämt.
Lycka till med köpet!
Lars Erik Paulsson


FRÅGA: Hejsan,
Måste skriva och tacka för en bra tidning. Mycket smått och gott
Vill passa på fråga lite: Har tidigare haft husbil. Vill nu köpa en halvintegrerad inte över 6 meter. Med U-SITS bak och man kan ligga längs efter. Turbodiesel lite starkare än 1.9.
Årsmodell 1998 till 2006. Tänker på prisläget – vilka bilar ska man leta?
Med vänliga hälsningar
Stig Gunnarsson

SVAR: Hej Stig!
Tyvärr kan jag inte ge något konkret svar på din fråga. Enbart i år marknadsförs mer än 750 husbilsmodeller på den svenska marknaden, och det har knappast varit så mycket färre under de senaste åren. Att hjälpa dig att välja bland alla dessa modeller, är tyvärr en omöjlighet.
Dock kan jag konstatera, att rundsittgrupp längst bak är en planlösningsvariant som blivit allt ovanligare med åren.
Mitt förslag är, att du går in på någon stor säljsajt (exempelvis www.mobile.de) där du tämligen noggrant kan specificera vad du söker. (I skrivande stund finns det 504 halvintegrerade husbilar från –98 till –06.) Genom att titta på bilderna kan du se vilka modeller som har den planlösning du söker. Många säljare lägger dessutom ut själva planlösningsritningen.
Lycka till med sökandet!
Lars Erik Paulsson


FRÅGA: Tack för en bra tidning, många tips och trevliga resemål!
Vi är nyblivna ägare till en Bürstner, har redan avverkat en del mil inom Sveriges gränser, lyxigt att kunna parkera några meter från en strandkant eller i en havsvik, otroligt!
Några frågor; vår toalettank, för att förhindra dålig lukt, brukar vi använda små gröna påsar med flytande doftämne i. Dessa är rätt dyra, ca 12 kr/styck, speciellt gjorda för husbilstanken.
Kan man byta ut dessa mot något annat medel, utan att förstöra tanken?
Vi är tacksamma för tips och önskar alla en fortsatt trevlig husbils- husvagnssommar i vårt vackra land.
Hälsningar
Lars o Margareta S

SVAR: Hej Lars och Margareta!
Sanérmedlets främsta uppgift är att förhindra bakterietillväxten i tanken, men det innehåller även parfym för att ”maskera” den doft som bildas.
Sanérmedel finns av många fabrikat, och i både flytande form och i pulverform. Effektiviteten hos de olika fabrikaten varierar, och enda sättet är att prova sig fram till ett medel man tycker fungerar bra. (Att rådfråga andra husbilsägare om deras erfarenheter, är ett annat bra sätt). Generellt gäller dock, att de i flaska är något billigare – under förutsättning att man doserar enligt anvisningarna.
Det finns även en typ av fläktventilator (SOG), som ska göra att man inte behöver använda sanérmedel. Många ägare till husbilar med SOG-ventilator väljer dock att komplettera med en mindre mängd sanérmedel.
Givetvis finns det också husbilsägare som provat helt andra typer av medel. Såpa är ett sådant, liksom något av de medel man förvarar löständerna i under natten. Effekten av dessa ”undermediciner” vågar jag dock inte uttala mig om.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej min fråga är; får man ligga i överslafen under körning med hel fallskydd? Den är från tak till säng likadan som finns på tåg.
Lillan

SVAR: Hej Lillan!
Lagen säger att man i en husbil inte får ha fler passagerare än vad bilen är godkänd för, och dessa ska i första hand använda de sittplatser som är försedda med säkerhetsbälte. I andra hand kan man välja sittplatser där man åker med ryggen mot färdriktningen.
Däremot säger lagen inte något om huruvida man får vistas i sängarna under färd. Min personliga uppfattning är dock, att detta är ytterst olämpligt. Fallskyddet är enbart till för att man inte ska ramla ur sängen under natten.
Lars Erik Paulsson


FRÅGA: När jag kör med gasolen på måste jag ha knappen till 12 volt på men då går säkringen . Det fungerade i början. Vad kan det bero på? Det är när vi åker med vagnen.
Mvh Per

SVAR:Felsökning på distans är något av det svåraste som finns.
Om jag ska ha någon möjlighet att komma med förslag, måste du dessutom beskriva felet noggrannare.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Har skaffat en äldre Cabby med Aldepanna. Kort fråga: Ser ingen cirkulationspump. Är det självcirkulation när pannan går?
Mats/Mateng

SVAR: Cirkulationspumpen i en äldre Alde-panna består av ett litet skovelhjul i expansionskärlet (sitter ovanpå pannan). Själva motorn sticker upp ovanför locket på expansionskärlet.
Om vagnen är utrustad med el-patron, kan det dessutom eventuellt sitta en 230 volt-pump på denna.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej! Jag tänkte höra om ni vet ifall man kan laga vattenpumpen på en husvagn?
Husvagnen är från 1994 och förra året så slutade vattenpumpen att fungera så nu får vi inget vatten i kranarna. Är detta något som man kan laga själv eller måste man skicka in den på reparation? Hur mycket kostar då det ungefär?
Tacksam för svar, med vänlig hälsning Caroline Tiljander

SVAR: Hej Caroline!
Att göra felsökning på distans är näst intill omöjligt. Felet kan ju vara både i själva pumpen och i strömförsörjningen. Om du inte själv har möjlighet att lokalisera felet, måste du tyvärr vända dig till en husvagnsreparatör.
Om felet ligger i själva pumpen, är denna inte svår att byta ut.
Lycka till!
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej!
Jag har tittat på en husbil mindre modell (Bürstner 570G). Den har dieselvärmare för bodelen. Det verkar ju jättefiffigt. Sparar gas, vilket ju vid utlandsresor måste vara jättebra då det är så struligt med olika typer av gas och flaskor.
Vad kan finnas för nackdelar med detta? Om inte borde ju alla ha det eller hur?
tommyl

SVAR: Några principiella nackdelar med en dieselvärmare kan jag inte se. Tester gjorda i en tysk husbilstidning har dock visat att uppvärmningstiden kan bli något längre och att strömförbrukningen, för vissa fabrikat, är avsevärt högre än med en gasoldriven Truma-panna.
Lars Erik Paulsson


FRÅGA: Vad ska man köra – gasol eller 12 volt när man åker? Jag har en Polar 590.
Pelle

SVAR: Antar att du menar drift av kylskåpet.
För att kylen ska kunna drivas på 12 V under körning, krävs kraftiga kablar i såväl dragbil som husvagn. (Att köra kylen från husvagnsbatteriet är inte att tänka på, även om man har bra laddning från bilen. Kylen drar drygt 100 W, och eftersom 12 V-driften inte är termostatstyrd är den kontinuerliga strömförbrukningen cirka 10 A.)
Kostnadsmässigt är det ingen större skillnad mellan gasol- och 12 V-drift. Gasolbrännaren är ju termostatstyrd, och den genomsnittliga gasolförbrukningen blir därför tämligen låg. För att alstra de 10 A "extra" som behövs för att driva kylen på 12 V, krävs däremot en hel del drivmedel (bensin eller diesel) till dragbilen.
Största fördelen med att använda 12 V-drift under körning är, att man inte riskerar att gaslågan blåser (eller sugs) ut under körningen. I många länder är det dessutom förbjudet att ha gasolen i husvagnen inkopplad under färd.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej!
Jag funderar på att köpa husvagn, har kollat på begagnat -88-92 men behöver en som har hög takhöjd invändigt, gärna 195 cm. Vilka vagnar bör vi kolla på?
Fiskecamping

SVAR: De flesta vagnar från den tiden hade en invändig höjd på mellan 188 och 192 cm. De enda vagnar jag på rak arm kan komma på som hade en större invändig höjd (195 cm) var Polars Aero-modeller.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej,
Jag har hittat LMC husvagnar på Blocket till rimliga priser. Nu undrar jag – vilka är för och nackdelarna med LMC?
Med vänlig hälsning ­Piggelin

SVAR: Viktigast vid valet av husvagn (eller husbil) är att hitta en planlösning och en design som man trivs med och att märket, med tanke bland annat på reservdelar, finns representerat i Sverige.
Givetvis skiljer också utrustningsnivån mellan "billiga" och "dyra" vagnar (eller bilar), men inom de olika prisgrupperna är det inte några avgörande skillnader mellan de olika fabrikaten.
Att ange några speciella för- eller nackdelar för ett enskilt fabrikat, låter sig därför inte göras. Man får helt enkelt det man betalar för.
Lycka till med köpet!
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej,
Vi köpte husbil i höstas. Att vaxa den är ju inte som att vaxa en bil. Funderar därför på att köpa en maskin av något slag. Det finns ju de som ser ut som en vinkelslip med ett huvud och de med två huvuden, plus några andra. Priset skiljer sig inte så mycket mellan dem.
Jag vill ha en proffsversion så att det blir så enkelt som möjligt och så att jag når ut på taket så enkelt som möjligt.
Vad kan ni rekommendera?
Hälsningar
Kjellinge

SVAR: Hej Kjellinge!
Det är mycket länge sedan jag provade en polérmaskin av amatörtyp ("elektrisk ratt", var det någon som kallade modellen), och den var jag långt ifrån nöjd med. Ja, ska sanningen fram, var det enklare att polera för hand.
Av en expert på området har jag dock fått höra att det på "gubbdagiset" finns en oscillerande maskin med dubbla huvuden, som räcker till för den som skall polera sin husbil ett par gånger om året.
Samma expert tipsade också om ett polish med hårdvax som finns att köpa på samma ställe.
Lycka till med vårrengör­ingen!
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej Husbil & Husvagn.
Jag har en fråga om batteriladdare och vänder mig till er då jag inte vet vem jag ska fråga annars. Så här lyder min fråga: Hur stark laddare ska jag ha till min husbil? Ska det vara 1, 7 eller 25 ampere?
Jag har just köpt ett nytt fritidsbatteri. Kommer visserligen inte att stå så länge vid elstolpe men vet inte vad jag ska satsa på.
Nu när jag kommer fram och ställer mig vid en elstolpe är mitt batteri nästan tomt. Kan inte ens tända lamporna eller använda datorn.
hälsning
skogis i mora

SVAR: Hej Skogis!
Ofta står det angivet i laddarens specifikationer vilka batterikapaciteter den är lämpad för.
En tumregel är dock, att en laddare ska ha en maximal laddström i A som är 1/10 av batteriets kapacitet i Ah.
Som exempel: Till ett fritidsbatteri på 70 Ah bör du ha en laddare med minst 7 A som maximal laddström.
Tänk på att välja en laddare som automatiskt reglerar laddförloppet – gärna med så kallad IU0U-karakteristik.
Tänk också på att välja en laddare vars reglerelektronik drar ström ur batteriet när du inte är ansluten till el-nätet.
Lars Erik Paulsson

 

FRÅGA: Hej Husbil & Husvagn!
Hur funkar en toa i husbil, har köpt en Frankia 570 (1989). Är det samma pump till toa och diskho?
per52

SVAR: Hej Per,
Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon specifikation på vilken slags toalett din husbil är utrustad med. Mitt svar måste därför bli generellt hållet.
Sitter det någon form av vattenpåfyllning innanför toalettens servicelucka (eller i dess närhet), har toaletten egen pump. Finns det ingen sådan påfyllning, är toaletten kopplad till det övriga vattensystemet i bilen.
Lars Erik Paulsson
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.