Bild
Nästa artikel
Krönikor

”Så slipper jag bli lurad av bokningssajternas omdömen”

Publicerad 2022-05-08 13:41 (uppdaterad Igår 23:23)
Recensioner på bokningssajter stämmer inte alltid, men Margareta Jonilson har ett knep.

Partnern och jag skulle planera en guidad husbilstur och funderade på om vi skulle våga oss på en annan sträckning än den vi först tänkt. Det skulle i så fall innebära att vi måste chansa på ett par campingar eller ställplatser som vi inte själva har varit och kontrollerat.

”Äh, vi har ju en miljon ställplatsappar och google maps att kolla på”, säger jag lösningsorienterat. ”Jag kan plöja igenom de recensioner vi behöver.”

Jag vill nämligen gärna tro att jag är bra på det här. Att bedöma andras omdömen. För jag har varit så illa tvungen att lära mig.

Åh, jag minns de upprörda diskussioner jag hade med internetnördarna i googles barndom, eller snarare tonår. När bokningssajterna hade ersatt företagens rutinerade reseinköpare, de som hade örnkoll på bästa flygbiljetten och det mest prisvärda hotellrummet.

”De behövs ju inte längre”, sa Internet-Jocke. ”Det är bara för vem som helst att gå ut på bokningssajterna och få recensioner direkt från användarna, ärligare än så kan det inte bli!”

Jag muttrade något om att miljoner flugor givetvis inte kan ha fel, men fogade mig i den oundvikliga utvecklingen och började skärskåda antalet stjärnor och läsa kommentarer om olika hotell och restauranger.

Efter en och annan riktigt olycklig felbokning började jag inse att det där med flugor och äta skit inte var så fel trots allt. Det gick inte att bara lägga ihop alla människors omdömen och klippa till på det högsta genomsnittsbetyget. Det gällde att förstå vilka kriterier som var viktiga för olika människor.

Hur ska jag veta om frau Schmidt eller monsieur Dupont har mest rätt?

Och här blir det lite känsligt, för en upptäckt jag gjorde var att det ofta går att härleda de här kriterierna till olika nationaliteter. Så här följer nu en rad generaliseringar om hur folk är i olika länder*), jag bara varnar:

När Tripadvisor hissar en ostronrestaurang i franska Cancale beror det enbart på att personalen där talar engelska, och det är mer avgörande för de många engelska gästerna än hur maten smakar.

För fransmän är standarden och hygienen på toaletter av noll intresse.

Asiater av alla sorter kan ligga på precis hur hårda sängar som helst. Och tycker att vi andra också gott kan göra det, även om hotellet är femstjärnigt och svindyrt.

Ett riktigt fint hotell i Dubai kan få omdömet ”wow, vilken lyx, jag har aldrig bott så flott! Jättetrevlig personal!” (belgare) och ”högst medioker standard och nonchalant personal, dålig rumsservice” (saudier).

Och det visar sig förstås att omdömena om ställplatser och campingar i Europa är precis lika spretiga, så jag ångrar snart mitt tilltag att gå igenom alla appar med användarrecensioner. Hur ska jag veta om frau Schmidt eller monsieur Dupont har mest rätt när den ena ger en stjärna och den andra fem?

”Men vi då”, undrar resekamraten. ”Vi ger ju också omdömen, i ett branschmagasin dessutom. Går det att lita på oss?”

”Men det är väl en himla skillnad”, utbrister jag. ”För vi vet ju att vi har rätt!” 

* Det finns naturligtvis massor av undantag, men det ÄR kul med generaliseringar!

Margareta Jonilson

Ålder: Ska ni strunta i!
Bor: I plåtisen Grållan och sydfranska Sète
Värsta bokningen: Nja det handlar ju om hotell då, bodde på fyra olika hotell på en vecka i Alger...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.