Bild
Nästa artikel
Caravan Salon blev inte som vanligt

Caravan Salon blev inte som vanligt

NYHETER

Coronapandemin ställer till det för alla som anordnar större arrangemang och årets Caravan Salon är inget undantag. Restriktionerna gjorde att antalet utställare halverades och publiken minskade från 280 000 till 107 000. Ändå beskrivs mässan som mycket lyckad.

Samtidigt som intresset för husbilar och husvagnar ligger på topp i Europa slog corona-pandemin till och försvårade, för att inte säga omöjliggjorde, internationell campingturism. Ändå har camping som semesterform klarat sig bra mot andra semesterformer inte minst eftersom nationell camping har fått ett kraftigt uppsving och en tredjedel av de svenska campingarna visar på en ökning på tio procent eller mer.

Registreringsstatistiken i Sverige har visserligen sjunkit för nysålda husbilar om man ser till hela 2020 men det gäller inte för augusti som ligger över augusti 2019, husvagnar visar på en ökning för hela året, och begagnade husbilar är hårdvaluta. Just när det gäller husbilar sticker Sverige ut med speciella och hårdnande skatteregler, något som inte övriga Europa dras med på samma sätt.

Mitt i allt detta hölls mot alla odds ändå mässan Caravan Salon i Düsseldorf, en vecka senare än ursprungligen planerat och Elmia ställde in tillsammans med exempelvis den norska mässan. Ville man besöka Caravan Salon fick man boka biljett på nätet i förväg och antalet biljetter per dag begränsades till 20 000. De strikta hygienreglerna innebar även 600 vakter, munskydd, handsprit i stora mängder och enkelriktade gångar inne på mässområdet. Allt för att skydda mot smittspridning.

Flera av de stora tillverkarna som Hymer-gruppens tretton fabrikat samt Concorde, Pössl, Thetford, Volkswagen, Mercedes, Ford och Fiat uteblev. Normalt återfinns cirka 650 utställare på världens ledande mässa i genren, i år var de drygt hälften, cirka 340.


Istället har mässan flyttat ut på nätet där aktiviteten ökat och virituella mässor sett dagens ljus som exempelvis Dethleffs där man kan gå på en 3D-visning. I Aschbach hölls Luxury Motorhome Days utomhus där lyxiga Concorde, PhoeniX och Morelo visade upp sig live men mer normala husbilar kan ses på handlarmässor runt om i Europa, så även i Sverige.

Under dessa förutsättningar måste man säga att Caravan Salons 107 000 besökare ändå var en mycket bra besökssiffra även om den var påtagligt lägre än förra årets på 280 000, en siffra som ökat från år till år. 

Intresset ser dessutom ut att sprida sig neråt i åldrarna. Både mässledningen och den tyska branschorganisationen CIVD framhåller att det är en stor nyrekrytering bland barnfamiljer och att de fabrikanter som ställde ut haft ett intresse utöver förväntan. Den 28 augusti 2021 slås portarna återigen upp, nu för 60e gången och om inget oförutsett inträffar kanske 300 000 besökare nås, ett inte oävet resultat på en jubileumsmässa.

Taggar: Mässor

Samtidigt som intresset för husbilar och husvagnar ligger på topp i Europa slog corona-pandemin till och försvårade, för att inte säga omöjliggjorde, internationell campingturism. Ändå har camping som semesterform klarat sig bra mot andra semesterformer inte minst eftersom nationell camping har fått ett kraftigt uppsving och en tredjedel av de svenska campingarna visar på en ökning på tio procent eller mer.

Registreringsstatistiken i Sverige har visserligen sjunkit för nysålda husbilar om man ser till hela 2020 men det gäller inte för augusti som ligger över augusti 2019, husvagnar visar på en ökning för hela året, och begagnade husbilar är hårdvaluta. Just när det gäller husbilar sticker Sverige ut med speciella och hårdnande skatteregler, något som inte övriga Europa dras med på samma sätt.

Mitt i allt detta hölls mot alla odds ändå mässan Caravan Salon i Düsseldorf, en vecka senare än ursprungligen planerat och Elmia ställde in tillsammans med exempelvis den norska mässan. Ville man besöka Caravan Salon fick man boka biljett på nätet i förväg och antalet biljetter per dag begränsades till 20 000. De strikta hygienreglerna in

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.