Bild
Nästa artikel

Fler besökare på 2019 års Elmia-mässa

ELMIA 2019

Det är inget fel på intresset för husbilar och husvagnar trots att regeringens skattehöjning debatterats och rört upp känslor. Årets besökssiffror översteg förra årets och branschen ser positivt på framtiden.

2018 stannade besökssiffrorna för Elmia Husvagn Husbil på 34 502 stycken, något som slogs i år då det kom 35 800 besökare. Det kan alltså konstateras att intresset fortsätter att vara lika högt som på de mässor som hölls innan skatteförändringarna kom på tal.

 Det är fantastiskt roligt att vara här, träffa allt folk och känna all positiv energi. För oss som tillverkare är det ett viktigt marknadsfönster. Dels för att visa nyheter, dels kontakten med kunderna. På kort tid får vi höra väldigt mycket om produkterna, både positivt och negativt, som vi kan ta med oss framöver, säger Polars vd Tony Ekström.

Även om försäljningen av nya husbilar har bromsat in till följd av den nya beskattningen på husbilar är framtidstron stark i branschen. Det visar en stor branschundersökning som Elmia Husvagn Husbil har genomfört bland Sveriges största återförsäljare.

– Elmias undersökning visar att branschen anpassar sig till den nya lagstiftningen. Branschen tror till och med på en svag återhämtning redan i år. Men innan vi är tillbaka på de höga siffrorna vi har haft de senaste åren, dröjer det ytterligare några år, säger Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund.

Det speglar sig också i antalet utställare på mässan. Antalet utställare var i år fler än någonsin tidigare, med över 150 utställare på plats.

– Det är en extremt viktig mässa. Inte bara för att komma hit och titta på nyheter, utan också för att göra riktigt bra köp. Det är en marknadsplats snarare än en utställarplats. Den här mässan kommer att leva vidare och öka i framtiden, säger Henrik Fintling, VD för Erwin Hymer Group.


I år utökade mässan sitt programutbud med seminarier. Bio, oktoberfest, dans, ungdomshäng och Kids Arena var även det mycket populärt bland besökarna. På årets mässa var söndagen dessutom inramad som en familjedag med besök från bland annat Youtubersduon Lets Feast, Glassbilen och Mästerkocken Gabriel serverade pannkakor till barnen.

Även intresse för vår rapportering från mässan har fått stor respons, aldrig tidigare har lika många besökt vår hemsida under mässdagarna. Hela 570 000 sidor lästes och vi tackar alla våra trogna läsare både av den tryckta tidningen och hemsidan. Självklart hoppas vi att ni alla prenumererar både på tidningen och vårt nyhetsbrev!

2020 års mässa hålls den 9–13 september och som vanligt gäller det att vara ute i tid för att få den camping man vill ha. I februari öppnar bokningen till de runt 2 700 fordon som får plats på mässcampingen och blir det som tidigare gäller det att hänga på låset. Följer du vår hemsida regelbundet kommer du att få en påminnelse i vårt nyhetsflöde!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.