Bild
Nästa artikel
Första elhusbilen från Dethleffs

Första elhusbilen från Dethleffs

CS 2017

Skatter, avgifter och miljöhänsyn är alla saker som är på agendan i dagens värld. Inte minst när det gäller transporter av både människor och varor. Många frågar sig om det över huvud taget är möjligt att tillverka exempelvis en el-driven husbil? Missa inte bildspelet!

Dethleffs bestämde sig för att prova och genom att använda sig av den teknik som finns tillgänglig på dagens marknad kom de en bra bit på vägen till en färdig husbil driven av el.

Husbilen är baserad på en Iveco Daily med en elmotor och har en räckvidd på ungefär 20 mil mellan varje laddning. Förutom drivningen är all annan utrustning elektrifierad, spis kylskåp och uppvärmning. Bilens yttre är täckt med hela trettioen kvadratmeter solpaneler. Tekniken för uppvärmning är en ny typ som nyttjar infrarött ljus, man kan säga att den värmer upp möblerna istället för luften.
Bilen är som sagt ett projekt och det finns inga planer på att serieproducera bilen, inget pris anges heller.

I kommande nummer av HUSBIL & HUSVAGN skriver vi mer om den.

Om du gillar bilens planlösning kan det vara värt att veta att den går att köpa som en traditionell husbil med, då heter den Dethleffs Alpa 9820-2.

Kommentarer

#1
pf
2017-08-29 20:05

Det ser inte ut att vara solpaneler på luckor och flera andra ställen som artikeln påstår, bara dekaler. Det är tydlig skillnad, man kan inte skära hörn osv som på dekalerna, inga kablar i luckorna... Man har till och med klistrat dekaler på den nedåtriktade ytan framtill... Intressant att veta hur/var IR-värmarna sitter inne i husbilen, det syns inget av detta på bilderna. Det hela ser ut att vara mest en konceptbil, långt ifrån färdig i många detaljer även i inredningen. Nu vet vi ju inte hur mycket batterikapacitet man installerat, eller vilken batterikemi, vikt osv. Med tanke på husbilens normala vikt och att man tar ut effekt till allt annat som brukar vara gasoldrivet innebär att man måste ha minst 60-70kWh batterier, det innebär några hundra kilo extravikt även med de lättaste Li-Jonbatterierna..

#2
jacobE
2018-01-15 23:59

Ja men, til fradrag ca. 350 kg for dieselmotor og dieseltanker!
mvh. Jacob

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.