Concorde säger i ett pressmeddelande att de skiftar fokus i sin produktion till Centurion och även att de kommer att satsa sex miljoner euro i en utveckling av företaget och att alla serier ska omarbetas till 2021. Centurion är Concordes toppmodell för 2018, designad som en "lyxhusbil för individualister", och har fått en helt omarbetad bodel och designkonceptet ska successivt införas i deras övriga modeller.
Bara storleken i sig imponerar och Centurion kommer att finnas i såväl en delintegrerad som helintegrerad version. Det finns nästan obegränsade möjligheter när det gäller tillval men i en sådan här husbil är det kanske rimligare att prata om val.
- Med längder mellan 10,6 och 12 meter kombinerar dessa fordon maximal innovation och komfort, säger Concordes VD Joachim Baumgartner som även vill att modellen ska bli betraktad som ett riktmärke för klassen i framtiden.
Centurion byggs på Mercedes-Benz Actros och har vikter på mellan 18 och 26 ton. Den 7,7 liter stora sexcylindriga motorn ger 295 hk, sägs klara alla tänkbara körförhållanden och självklart finns en rad system för förarhjälp som spårhållare, stabilitetskontroll och bromsfunktioner. Det finns även kameror som gör att du ser bilen ovanifrån, sex kameror ser till att du upplever dig sväva ovanför bilen om du inte bara vill använda den vanliga back-kameran.
Concorde framhåller att Centurion presenteras med tre planlösningar som alla innehåller följande detaljer.
Det helt nya designkonceptet är framtaget för att "skapa en visuell upplevelse". Men för att uppleva det i en stor och hög bil finns förstås en högt placerad bodelsdörr men det skapar i det här fallet inga problem för trappan är fjärrstyrd och fälls ut med ett enkelt knapptryck. I förarhytten hittar vi extra bekväma säten, så kallade Pullman seats, vilka kan jämföras med lyxigare flygplansstolar. För passageraren finns uppfällbart benstöd för att kunna få en än mer vilsam sittposition.
Sittgruppen har också komfortlägen och elektriskt utfällbara benstöd, om nu inte den vanliga soffans komfort skulle räcka till. Dessa är elektriskt justerbara och Concorde pratar inte om soffgrupp, utan om "lounge", närmare bestämt "Havanna Lounge". En slide-out ger extra utrymme och soffbordet kan med ett knapptryck expanderas för att fylla ut platsen.
Det L-formade köket har en arbetsbänk som även den kan expanderas, elektriskt styrd förstås, och även ett skåp under bänken följer med vilket gör att det blir ett U-format kök. Keramisk gasspis, kylskåp i standardbredd och diskmaskin finns också. Till hon finns ett snyggt täcklock som närmast får den att "försvinna".
Badrymmet har regndusch och förstås separat toa.
Slide-outen är hydrauliskt styrd, ökar bredden till tre meter och kan fås uppvärmd. Värmen sköts av ett nytt system som beskrivs som ett vattenburet centralvärmesystem.
24-voltssystemet hanteras med CAN-teknik (Controller Area Network). Denna teknik minimerar ledningsdragning och möjliggör även kommunikation mellan olika komponenter. En programerbar panel har Wi-Fi och kan därför kopplas till en smartphone, platta eller dator som då kan användas som fjärrkontroll. Belysningen kan förstås dimmas individuellt till det som upplevs som behagligast. Batterierna har en kapacitet på 337 Ah och som tillval kan de laddas med solpaneler. Räcker inte dessa finns även en dieselgenerator som lämnar 5 000 watt. Invertern är dock standard.
De yttre luckorna öppnas med ett Lift-up system på samma sätt som bussar brukar ha och de är dessutom sensorstyrda. Garaget har en lyftplatta för den bil som ryms där och för att lättare köra upp på den finns bakåtriktade LED-lampor på bakgaveln.
En 390-liters dieseltank sörjer för en god räckvidd och 470 liter färskvatten för att man ska kunna stanna där man vill en längre period. Svartvattentanken är på 300 liter, vilket också bör räcka ett tag.
Här hittar du Concordes hemsida.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.