Bild
Nästa artikel

Hymer Vision Venture & Bürstner Lyseo Gallery

KONCEPTBIL

Hymer släppte loss fantasin ordentligt när de ritade konceptbilen Vision Venture. Idag kan vi se hur Hymerkoncernen hämtat inspiration från Vision Venture, allra tydligast på nya Bürstner Lyseo Gallery som du hittar mer information om här.

Hymer Vision Venture (se filmklippet)
Hymers konceptbil Vision Venture som visas i filmklippet fanns år 2020 på mässan CMT i Stuttgart. Den är byggd på Mercedes Sprinter i ett projekt där även BASF deltog. Två bäddar i det uppfällbara pop-up-taket och två bältade platser. Pop-up-taket fälls upp genom att man blåser in luft i bälgarna och taket därmed lyfter. Samtidigt ska de luftfyllda bälgarna också fungera som isolering. 
Husbil & Husvagn gick runt i Hymer Vision Venture så ivrigt att sladden till microfonen åkte ur och det aldrig blev något ljud till klippet. Här är det i alla fall till musik, nästan två år senare. 

Bürstner Lyseo Gallery (se bildspelet)
Idag kan vi se att Hymerkoncernen har hämtat inspiration från Vision Venture när de byggde den för året nya konceptbilen Bürstner Lyseo Gallery. Lyseo Gallery har precis som koncernsyskonet en takkonstruktion som med hjälp av luftfyllda kamrar "blåser upp taket" och förvandlar den halvintegrerade husbilen till en alkovbil. En bra kombination av två koncept alltså. Smidig och lågt luftmotstånd under färd som vanliga halvintegrerade bilar och rymlig som en alkovbil när man ställt upp för övernattning. 

Till skillnad från ett konventionellt pop-up-tak, som lutar i uppfällt läge, höjs taket i Lyseo Gallery rakare och är ungefär lika högt i båda ändarna. Det tar 90 sekunder för kompressorn att få upp taket och man har en våning extra. Lyseo Gallerys totalhöjd är med taket uppfällt hela 3,7 meter. "Travel small, live large", som deras slogan lyder.


Förutom en säng i XXL-format, med 110 cm utrymme ovanför, finns här både ett bord och en sittplats och även ett ladduttag för mobiltelefonen. Övervåningen nås med en fast trappa.

Den tillhörande kompressorn fyller de många kamrarna nästan ljudlöst och lufttrycket i kamrarna är låga 0,2 bar. Trycket i kamrarna övervakas kontinuerligt, och skulle det sjunka fylls mer luft på helt automatiskt. Luftkamrarna är tillverkade av ett kraftigt material och konstruerade så att alkoven inte kan kollapsa även om luttrycket snabbt skulle sjunka. De luftfyllda kamrarna ger dessutom bättre isolering. Laboratorietester har visat att materialet är både vattentätt och tåligt mot UV-ljus och hela konstruktionen är patentskyddad.

Interiören i den prototyp av Bürstner Lyseo Gallery som har tagits fram är inspirerad av en brittisk herrklubb: Chartreuse-färgat, quiltat buffelskinn av Burlington-typ kombinerat med mörkgrått och ljusa detaljer, samt en elegant textilmatta med lång lugg. Köket har unika lösningar som en elektriskt manövrerad pop-up-kaffebryggare, en köksfläkt av modernaste slag och elektriskt manövrerade lådor. Ett centrallås, styrt med ett RFID-chip, gör det enkelt att låsa lådor och annat i köket när det är dags för avfärd.

Fler praktiska lösningar är en flexibel vattenarmatur, en kombinerad induktionshäll/gasspis, skåp för säker förvaring av glas under körning, en bakgrundsbelyst spegel, en trappa med inbyggd förvaring, ett skoskåp och en induktionsladdningsstation för mobiltelefonen vid entrén.

Trots relativt kompakta yttermått, totallängden är mindre än sju meter, erbjuder Lyseo Gallery ett synnerligen generöst tilltaget badrum. Belysningen består av både indirekt belysning och Bürstners innovativa "Homelight"-system.

– Lyseo Gallery är utvecklad helt av Bürstner och det på endast arton månader, från de första idéerna till dess att pressbilen var färdigställd och godkänd för körning på allmänna vägar, säger Bürstners vd Jens Kromer. Att vi så snabbt kunde komma till ett så bra resultat beror på att hela arbetet karaktäriserades av okomplicerat internt samarbete och snabba beslut. 3D-stöd under utvecklingsarbetet, och visualiseringen av hela bilen med VR-teknik, gjorde det lätt att snabbt fatta de rätta besluten. VR-tekniken, och det effektiva samarbetet med vår designavdelning, gjorde att hela utvecklingsarbetet gick ungefär fyra månader snabbare än normalt.

Mått och planlösning på bottenvåningen i Gallery är samma som för Lyseo TD 680: Den är 6,89 meter lång, 2,3 meter bred och 2,96 meter hög samt har sittplatser för fyra personer. Bürstner har för avsikt att senare serietillverka modeller med höjbar ”ovanvåning”.
 
Taggar: Mässor, Hymer, Bürstner
Hymer Vision Venture (se filmklippet)
Hymers konceptbil Vision Venture som visas i filmklippet fanns år 2020 på mässan CMT i Stuttgart. Den är byggd på Mercedes Sprinter i ett projekt där även BASF deltog. Två bäddar i det uppfällbara pop-up-taket och två bältade platser. Pop-up-taket fälls upp genom att man blåser in luft i bälgarna och taket därmed lyfter. Samtidigt ska de luftfyllda bälgarna också fungera som isolering. 
Husbil & Husvagn gick runt i Hymer Vision Venture så ivrigt att sladden till microfonen åkte ur och det aldrig blev något ljud till klippet. Här är det i alla fall till musik, nästan två år senare. 

Bürstner Lyseo Gallery (se bildspelet)
Idag kan vi se att Hymerkoncernen har hämtat inspiration från Vision Venture när de byggde den för året nya konceptbilen Bürstner Lyseo Gallery. Lyseo Gallery har precis som koncernsyskonet en takkonstruktion som med hjälp av luftfyllda kamrar "blåser upp taket" och förvandlar den halvintegrerade husbilen till en alkovbil. En bra kombination av två koncept alltså. Smidig och lågt luftmotstånd under färd som vanliga halvintegrerade bilar och rymli

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.