Nästa artikel
MasterLine som halvintegrerad 
2021

MasterLine som halvintegrerad 

Publicerad 9 september 2020 (uppdaterad 9 september 2020)
I april förra året presenterade Hymer sitt nya helintegrerade flaggskepp B-Klass MasterLine på Mercedes Benz Sprinter. Nu kommer den halvintegrerade motsvarigheten som tack vare sin spetsiga nos ser betydligt sportigare ut.

Till årsmodell 2021 kommer B-Klass MasterLine som halvintegrerad. Med Sprinterhytten intakt kan Distronic säkerhetssystem som bland annat broms-, sidvinds-, och avståndsassistans erbjudas liksom kamerabaserade säkerhetssystem.

B-ML T 780 har precis som syskonen Hymers SLC-chassi från hytt och bakåt vilket ger ett tekniskt dubbelgolv som är helt plant utan uppstickande hjulhus (även undertill är det plant vilket ger ett lägre luftmotstånd och därmed bränsleförbrukning). Det tekniska dubbelgolvet rymmer gråvatten- och färskvattentank samt mycket av elektroniken. Garaget längst bak har dock enkelgolv och det klarar duktiga 450 kilo last.

Som halvintegrerad ser B-Klass MasterLine aningen sportigare ut än sitt trubbnosiga och helintegrerade syskon. Den spetsiga nosen från Sprinter bidrar till det snabba intrycket men också dekaler och inte minst sammanlänkningen av bodel mot bildel som ger skön linjeföring. Bodelen är 2,35 m bred vilket är aningen bredare än många halvintegrerade husbilar brukar vara. Varje cm är viktig och ger mer rymd invändigt.

Den nya B-Klass MasterLine får en totalvikt på 4,5 ton. Det gör att lastvikten blir högre än alternativen med totalvikt på 3,5 ton men kräver i gengäld ett körkort utfärdat före 1 juli 1996 som aldrig återkallats eller C1. Den högre totalvikten påverkar även annat som hastighets- och däckregler.

B-ML T 780 kan som tillval fås med Sprinters 177 hästars dieselmotor och antingen 6-växlad manuell eller 9-stegad automatlåda.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.