Bild
Nästa artikel
S som i smal från Chausson

S som i smal från Chausson

2022

Vanlife präglar den nya S-serien från Chausson där slankare mått ger bättre hanterbarhet. Modellen lanseras när marknaden skriker efter den här typen av husbilar som ökat med 60 procent på ett år.

Vanlifetrenden är starkare än någonsin och när Chausson nu lanserar S-serien som baseras på Ford Transit, är det smidig, smal och slank som gäller för att attrahera just den kundgruppen. Med en totallängd för den kortaste versionen, S 514, på 599 centimeter är karosstorleken att jämföra med en plåtis medan den längre modellen, S 697 GA, mäter 659 vilket även det får anses som en kort husbil.

Att Chausson nu anpassar nya modeller till vanlife är inte att förvånas över, de brukar vara snabba att fånga upp trendförskjutningar och kanske kommer många som idag väljer en plåtis att i framtiden välja en modell som stöpts i den form som Chaussons S-serie.

Chausson beskriver den som varken en van eller delintegrerad husbil och framhåller även ett gynnsamt pris. Vitsen med S-serien från Chausson, istället för en van, menar de, är att man får en mer robust och välisolerad kaross utan att behöva gå upp i karosstorlek och jämfört mot andra delintegrerade konkurrenter att man får ett körmässigt smidigare fordon.  

Smidigheten kommer inte enbart via längden, båda versionerna kännetecknas av att de är ovanligt smala. 210 centimeter är mindre än brukligt och även höjden på 275 centimeter faller inom ramen för smidiga mått med bibehållen struktur och isolering som i andra delintegrerade fordon med glasfiberarmerad polyester i tak och golv, väggarna är i aluminium och golvtjockleken 64 millimeter. Tillverkaren ger sju års garanti på täthet.


Bortsett från sängarrangemanget bak är planlösningarna för de två modellerna i stort sett identiska. Längst fram finns en soffa som placerats i färdriktningen och framstolarna vänds och blir en del av sittgruppen lämplig för fyra. Bordet är expanderbart och vid entrédörren finns en hög garderob. Badrummet är kompakt med ett platsbesparande och smart rumskoncept där en svängbar mellanvägg med spegel och tvättställ kan skjutas åt sidan så att toaletten på enklast möjliga sätt blir en duschkabin. Mittemot badrummet finns köket med ett 87 liter stort kylskåp, en trelågig spis, en djup ho och expanderbar arbetsyta. Fönstren har dubbelglas med rullgardin/myggnät och det finns ett stort takfönster Chausson kallar panoramafönster, 

S 514 har en tvärplacerad säng medan S 697 har två enkelsängar, var och en 190 centimeter lång. Under långsängarna finns plats för förvaring och det går även att nå garaget inifrån. Genom en smart uppfällbar sängkonstruktion får även större föremål som en SUP-bräda plats i det bakre garaget. Båda modellerna har även tillräckligt med utrymme för cyklar och en smart detalj är en strömanslutning för laddning av elcyklar.

Även om det inre utrymmet begränsas av husbilens format finns det rejält med utrustning. Läser man listan över standardutrustning ser man Bluetooth-radio inklusive digital radiomottagning, luftkonditionering i hytten, dubbla krockkuddar och framstolar med dubbla armstöd. I standardutrustningen ingår också elbackspeglar, farthållare samt hastighetsbegränsare, myggnät till dörren, tvåglasfönster med rullgardiner, LED-inre och yttre belysning samt gott om USB-uttag. Standard är en dieselvärmare som snabbt ger önskad temperatur och kan manövreras under körning.

I grundutförandet får man en Euro 6 TEMP-godkänd dieselmotor med 130 hästkrafter men det går att få 170 mot ett pristillägg.
 
Taggar: Mässor, Chausson
Vanlifetrenden är starkare än någonsin och när Chausson nu lanserar S-serien som baseras på Ford Transit, är det smidig, smal och slank som gäller för att attrahera just den kundgruppen. Med en totallängd för den kortaste versionen, S 514, på 599 centimeter är karosstorleken att jämföra med en plåtis medan den längre modellen, S 697 GA, mäter 659 vilket även det får anses som en kort husbil.

Att Chausson nu anpassar nya modeller till vanlife är inte att förvånas över, de brukar vara snabba att fånga upp trendförskjutningar och kanske kommer många som idag väljer en plåtis att i framtiden välja en modell som stöpts i den form som Chaussons S-serie.

Chausson beskriver den som varken en van eller delintegrerad husbil och framhåller även ett gynnsamt pris. Vitsen med S-serien från Chausson, istället för en van, menar de, är att man får en mer robust och välisolerad kaross utan att behöva gå upp i karosstorlek och jämfört mot andra delintegrerade konkurrenter att man får ett körmässigt smidigare fordon.  

Smidigheten kommer inte enbart via längden, båda version

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.