Bild
Nästa artikel
6 av 10 cyklister struntar i rödljus

6 av 10 cyklister struntar i rödljus

Nyheter

En majoritet av storstadscyklisterna struntar i rödljus, visar en ny undersökning. Dessutom är cyklister allt oftare inblandade i olyckor.

Allt fler sätter sig på cykeln och ger sig ut på vägarna, men många av dem bryr sig inte om trafikreglerna. Faktum är att en ny undersökning som Motormännens tidning, Motor, har gjort visar att hela sex av tio cyklister kör mot rött i Sveriges storstäder Göteborg, Stockholm och Malmö.

Motor har funnits på plats och observerat 900 cyklisters trafikbeteende vid rödljus i de tre städerna, bland annat på Sveavägen i centrala Stockholm. Undersökningen visar att hela 57 procent av cyklisterna som möter ett ilsket lysande rödljus struntar i det och cyklar vidare.

I Stockholm är situationen värst, där cyklar 63 procent av cyklisterna mot rött. Göteborgarna är bäst på respektera rödljuset, men även där cyklar hela 46 procent mot rött. I Malmö cyklar 60 procent mot rött.

Saknar trafikutbildning
Cyklister som inte har tagit körkort för till exempel moped eller bil kan enligt Motormännens vd Maria Spetz ha svårt att förstå hur andra trafikanter resonerar. Därför vill hon nu se att skolorna inför trafikutbildning på schemat.

– Det är dags att trafikutbildningen i skolorna prioriteras, om trafikolyckor där cyklister är inblandade ska minska. Idag är det bara de som tar förarbevis för moped eller körkort som garanterat får trafikundervisning. Detta innebär att vi har och får generationer av trafikanter som har mycket dålig kunskap om vilka regler som gäller i trafiken, säger Maria Spetz.


Enligt statistik från trafikverket ökar cyklisternas andel bland dem som skadas i trafiken. 1998 var 31 procent av de som skadades svårt eller dog i trafiken cyklister, 2010 var stod de för 34 procent.

 

Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Gbgcyklaren
2013-04-20 16:41

Det visade sig att man bara hade kontrollerat rödljuscykling på en enda gata i Stockholm (vid Handelshögskolan). På Götgatan har man uppmätt 10 % rödljuscykling (efter att grön våg för cyklister infördes). 10 % är ju rätt stor skillnad mot 57 %. Om det hade varit en seriös undersökning så hade man kontrollerat många gator i Stockholm, inte bara en och sedan påstå att den gatans rödljuscyklingsprocenttal gäller för hela Stockholm.

I Göteborg var siffran drygt 40 % vid två parallellgator, inte runt 60.

#2
trafikljusnisse
2013-04-23 12:30

Ja varför skulle inte cyklisterna strunta i rödljus? De struntar ju i de flesta andra trafikregler också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.