Bild
Nästa artikel
AdBlue, vad är det och varför ska man ha det?

AdBlue, vad är det och varför ska man ha det?

TEKNIK

Att man ska fylla på AdBlue då och då känner många till, likaså att det är en vätska för att minska utsläppen. Men vet du vad AdBlue är?

AdBlue är en produkt som används i fordon som har avgasreningssystem med SCR-teknik. Idag finns tekniken i princip i alla personbilar och tunga fordon med dieselmotorer. AdBlue är sitt namn till trots, en färglös vätska som utgörs av en blandning av avjoniserat vatten och 32,5 procent ureaämnen. Vätskan är giftfri och ofarlig att hantera.

SCR 
SCR betyder ”selektiv katalytisk rening” och är en teknik som renar avgaserna från dieselmotorer. För att tekniken ska fungera krävs att AdBluevätskan sprutas in i avgassystemet. 

Minskar utsläppen 
Genom att använda SCR minskar utsläppen av skadliga kväveoxider med upp till 90 procent. 

Hur långt räcker AdBlue? 
Förbrukningen av AdBlue varierar beroende på vilken typ av fordon det är (tung trafik eller personbil) och hur den används. En tumregel är att genomsnittlig förbrukning av AdBlue är 1,5 liter/1 000 kilometer. För motorfordon som uppfyller Euro-4 och Euro-5 är standardkonsumtion av AdBlue 4–6 procent av bränsleförbrukningen. AdBlue fylls alltid på i en separat tank i fordonet och får aldrig blandas med dieselbränslet. 

Luktar urin
AdBlue är grispiss, – nej, det är det inte, detta är en skröna och rykte som bygger på att urealösning har en svag doft av urin.

Utvecklingen går framåt
För att få perspektiv kan man säga att en bil från mitten av 70-talet släpper ut lika mycket kväveoxider (NOx) och partiklar som hundra nya bilar gör idag. Jämfört med en Euro 1-klassad dieselbil (1992) släpper en Euro 6-klassad dieselbil ut 95 procent mindre kväveoxider och 97 procent färre partiklar. 


Vad är då AdBlue, egentligen?
Urea CO(NH2)2 produceras i en reaktion mellan ammoniak och koldioxid. Den smältmassan som bildas, blandas med vatten och utgör sedan råmaterial vid tillverkning av ureagranulat. Ureagranulat som sedan kan användas vid tillverkning av AdBlue. 

Vem får tillverka AdBlue
För att få kalla en produkt AdBlue måste den tillverkas enligt den europeiska standarden ISO/PAS 22241-1. Bara då får produkten märkas med varumärket AdBlue®. Som tillverkare av AdBlue är det viktigt att ha en effektiv och kvalitetssäkrad tillverkning. Arom-dekor Kemi uppfyller alla dessa krav.

Tester med spårbarhet
AromDekor Kemi gör alltid tester för att se till att AdBlue håller rätt kvalitet, tar prov på samtliga batcher som produceras och har full spårbarhet på allt AdBlue som produceras. 

Hållbarhet
AdBlue får inte blandas med andra vätskor. Produktens hållbarhet är ett år efter produktionsdatum, under förutsättning att den förvaras enligt rekommendation. 

Transportera och lagra
AdBlue är relativt harmlöst för djur och människor. Vätskan är inte giftig och kan inte explodera eller antändas. AdBlue kan transporteras och lagras med minimal risk. AdBlue kristalliseras vid temperaturer under -11°C. Om vätskan fryser kan den tinas och användas igen. Däremot bör förvaring vid höga temperaturer eller i direkt sol­ljus undvikas då det kan leda till att produkten separerar. Har vätskan separerat är den sedan oanvändbar. Rester av AdBlue, i form av vita fläckar, torkas enkelt bort med hjälp av varmt vatten.

Källa: AromDekor Kemi

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.