Bild
Nästa artikel
AL-KO nu till nya Sprinter

AL-KO nu till nya Sprinter

NYHETER

AL-KO anpassar sina chassin till nya framhjulsdrivna Mercedes Sprinter vilket ger tillverkarna nya möjligheter.

AL-KO:s chassiprogram för nya MB Sprinter gäller endast för den framhjulsdrivna versionen. Det blir altså inga fler chassin till Sprinter med bakhjulsdrift så som det fanns till den tidigare Sprintergenerationen. Det finns bak- och fyrhjulsdrivna Mercedes Sprinter, men inte med AL-KO chassi.

Vad gäller längder och konstruktion är de i princip detsamma som de som erbjuds till Fiat Ducato vilket gör det är enkelt för tillverkarna att byta basfordon om de vill. En möjlig följd av det är att kunden kan välja mellan AL-KO försedda Mercedes eller Fiat vid beställning.

Rent tekniskt är rambredden 1 295 millimeter och spårvidden 1 980. Det är exakt samma mått som i det absolut vanligaste Fiatutförandet. 

Först ut är det tvåaxlade chassit men treaxlade varianter följer direkt efter och är tillgängliga för att bygga på till säsong 2020. Totalvikten för ett treaxlat chassi blir i serieutförande 5 500 kilo, 500 kilo mer än för Fiat.
 
Som tillval finns elektrisk parkeringsbroms och även stödben kommer att anpassas för AL-KO chassin. Liksom för Fiat blir det färdiga hål i ramänden för montering av mekaniska stödben, drag och lasthållare.
 
ACS eller ALC kommer inte erbjudas till Mercedes Sprinter. De har redan optimerade dämpare och fjädring som standard. Luftfjädring kommer att erbjudas i ett senare skede.
AL-KO nu till nya Sprinter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.