Bild
Nästa artikel
Allt fler miljözoner införs

Allt fler miljözoner införs

NYHETER

Allt fler länder inför miljözoner och floran av vignetter och regler växer oavbrutet. Från den 1 november gäller fler restriktioner i Spanien där Madrid är senast ut.

Det är Bobilverden som uppmärksammat situationen i Spanien även om det är väl känt med de allt snårigare regelverken kring miljörestriktionerna, ett problem som berör alla dieseldrivna husbilar som är äldre än ett par år. Det är svårt att ange en exakt årsmodell då husbilar godkänns i två steg, dels basfordonet men sedan slutligt när bodelen byggts så man får kontrollera på registreringsbeviset i vilken euro-klass bilen är godkänd. Dessutom har husbilar omfattats av en övergångsregel vilket gör att det parallellt sålts bilar godkända i euro5 och euro6. Den högsta klassningen, den som släpper ut minsta möjliga, kallas euro6 och är i de flesta fall godkänd överallt även om det finns zoner där i princip bara helt eldrivna fordon får köras.

En sådan nollutsläppszon planeras exempelvis i Stockholm vilket vi lär få anledning att återkomma till när och om den införs. Men 2020 ska enligt den nya blågröna majoriteten miljözoner börja införas i Stockholm så fort regeringen släpper förordningstexten. Först ut kommer Hornsgatan att bli, där dieseldrivna fordon måste tillhöra utsläppsklass euro5 eller bättre för att få framföras från 2020 och från juli 2022 euro6.

Det svenska systemet med miljözoner för lätta fordon bygger på en utredning från Transportstyrelsen. Där är tanken att hela Stockholms innerstad blir miljözon 2 och att Gamla stan blir miljözon 3, där endast el- och gasbilar blir tillåtna. Varje enskild kommun har dock själv rätt att bestämma om och var miljözonerna införs och hur de utformas.


Det är inte heller så att alla miljözonerna är aktiva hela tiden, vissa aktiveras enbart när luftkvalitén når kritiska nivåer.

Problemet är att det inte finns någon samordning mellan olika länders regelverk och ibland inte ens inom ett och samma land. Green-Zones.eu hävdar att de har en aktuell hemsida samt en app där samtliga nationella regler finns samlade vilket förstås underlättar för den som ska planera sin utomlandssemester. Det är rekomendabelt att kolla vad som gäller i de länder man ska besöka och i möjligaste mån beställa sina vignetter i förväg. Situationen i Spanien är dock just nu att utländska bilister inte kan beställa dessa och därför bör undvika miljözonerna helt och hållet.

Skyltningen sker oftast med en tilläggstext som förstås är på landets språk, något som inte underlättar hur skyltarna ska tolkas eftersom det finns en rad undantag från förbuden.

En from förhoppning vore att regelverken samordnades, att det skulle räcka med en vignett som skulle motsvaras av en symbol på en trafikskylt. Den ursprungliga tanken med ett samordnat regelverk för trafiken inom EU ser dock ut att bli alltmer fragmenterad där även vägavgifterna skapar problem. När nu EU har beslutat starta en samordning av de senare kanske även miljözonerna på sikt kan få ett mer samordnat regelverk. Tills vidare får vi nog försöka undvika den nya miljözonen i Madrid, det räcker ju inte med att bilen är godkänd, även vignetten måste finnas på plats för att man inte ska få böter.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.