Bild
Nästa artikel
Alvesta Husvagn & Fritid utökar med fyra nya fabrikat

Alvesta Husvagn & Fritid utökar med fyra nya fabrikat

NYHETER

Alvesta Husvagn & Fritid har bestämt sig för att ta nästa steg i sin snart 24-åriga historia. Efter drygt ett år som fri handlare blir de återförsäljare av tyska Knaus, Weinsberg, T@B och Tabbert.

Det har hänt mycket sedan Jan Saxmo 1997 började sälja husvagnar, italienska vespor, mopeder och elcyklar (först i landet) i den lilla lokalen i Växjö. Idag har företaget, efter fem flyttar, inte mindre än 3 500 kvadratmeter lokalyta i form av utställningshall, butik och verkstad. Utöver detta har företaget också närmare 26 000 kvadratmeter utställningsyta utomhus där de bland annat kan visa fritidsfordonen i sin rätta miljö.

– Vi har klarat oss väldigt bra som fri handlare men efter att ha varit uppvaktad av i stort sett alla de större varumärkena tyckte vi att det kändes mest rätt att börja samarbeta med Bergholm, säger Jan Saxmo, grundare och vd på Alvesta Husvagn & Fritid


Den egna fastigheten, belägen vid den norra infarten till Alvesta, inrymmer två egna verkstäder med tvätthall, nybyggd tillbehörsbutik, ett nybyggt komplett gym för personalen och en stor försäljningshall. Dessutom hyr man ut en del av fastigheten till besiktningsföretaget Besikta. På taket har man investerat i en 75 x 15 meter stor solcellsanläggning som täcker ungefär hälften av årets elförbrukning, inklusive laddstationerna till företagets el-bilar.
 
Just nu håller företaget på att fylla lokalerna med nya modeller, som kommer löpande i takt med att de är klara på fabrikerna i Europa.


– I samband med att de anländer passar vi på att utbilda oss mycket noga, både på säljavdelningen och i verkstaden. Vi har alltid ansett att det är av yttersta vikt att man känner till de produkter man ska sälja och sedan ta hand om och serva, säger Janne Saxmo.
 
Intresset för fritidsfordon har ökat stadigt under senare år. Men sedan försommaren 2020 har efterfrågan på husvagnar och husbilar skjutit i höjden till följd av pandemin och ”hemester”.  Det uppseendeväckande är att ett väldigt stort antal är förstagångsköpare.

– Vi uppskattar att ungefär 30 procent av de som köpt fritidsfordon under 2020 aldrig tidigare varit i kontakt med campingsemester. Helt klart är att flera valt denna typ av semester istället för en resa utomlands, som varit omöjligt till följd av Covid-19, säger Daniel Erlandsson, platschef som arbetat i företaget i närmare 20 år.
 
Samtidigt har pandemin medfört att många husvagns- och husbilsägare valt att skjuta upp sin annars vanliga uppdatering till ny modell. Det finns således ett uppdämt behov av fler nya modeller. Och parallellt med detta talar mycket för att ännu fler helt nya målgrupper kommer köpa ett fordon under året. 

– Därför känns det extra bra att vi i Bergholm får en mycket seriös och trygg samarbetspartner i ryggen, som representerar spännande varumärken som håller hög kvalitet, avslutar Jan Saxmo.
 
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.