Bild
Nästa artikel
Äntligen, lagen om överlast ändras

Äntligen, lagen om överlast ändras

NYHETER

Det är flera år sedan en ändring av reglerna för överlast skulle ha ändrats men regeländringen fastnade i byråkratin. Nu är det äntligen dags och överlast kommer att beräknas på totalvikten, inte lastvikten.

Regeländringen som föreslås börja gälla vid årsskiftet är efterlängtad. Det är givetvis mer i överensstämmelse med både sunt förnuft och trafiksäkerhet att överlasten beräknas mot fordonets totalvikt då chassit och bromsarna är dimensionerade efter en viss belastning. Därmed blir regelverket lika för både transportbilar och husbilar som baseras på dessa, likväl som husvagnar gentemot släpvagnar.

Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Ju lägre tomvikt med en given totalvikt desto lägre böter "per kilo" överlast. Därför får en oinredd transportbil större marginaler än en husbil.

– Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i pressmeddelandet. 

Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast hittills beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för), trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en transportbil med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än tio procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. När det gäller de nya gränserna och bötesbelopp respektive åtalsgränser får vi återkomma då inget nämns om dessa i dagens information.

Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.
Taggar: Nyheter
Regeländringen som föreslås börja gälla vid årsskiftet är efterlängtad. Det är givetvis mer i överensstämmelse med både sunt förnuft och trafiksäkerhet att överlasten beräknas mot fordonets totalvikt då chassit och bromsarna är dimensionerade efter en viss belastning. Därmed blir regelverket lika för både transportbilar och husbilar som baseras på dessa, likväl som husvagnar gentemot släpvagnar.

Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Ju lägre tomvikt med en given totalvikt desto lägre böter "per kilo" överlast. Därför får en oinredd transportbil större marginaler än en husbil.

– Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i pressmeddelandet. 

Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast hittills beräknas utifrån maximilast (d

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.