Bild
Nästa artikel
Är 36 mil nog för en husbil?

Är 36 mil nog för en husbil?

2021

Varför kommer det inga eldrivna husbilar frågar sig många? Det finns en del saker att lösa innan det blir vettigt att bygga dem men allt fler alternativ dyker upp. Läs mer om dem!

Den stora utmaningen är en ekvation bestående av lastvikt kombinerat med körkortsreglerna. Har husbilen en högre totalvikt än 3 500 kilo behövs ett C1-körkort om vi undantar de svenska övergångsreglerna för körkort utfärdade före 1 juli 1996. I ett brett europiskt perspektiv krävs C1 vilket ses som en nackdel. När det gäller basfordonen, olika närtransportfordon, har det redan gjorts ett undantag i körkortsdirektivet och enskilda länder har möjlighet att tillåta en totalvikt på 4 250 kilo på B-körkort under förutsättningen att föraren har haft sitt B-kort längre tid än två år samt är äldre än 21 år. Men reglerna gäller bara för nollutsläppsfordon som fraktar gods och finns då det i praktiken är omöjligt att använda ett nog kraftigt batteri för att få upp räckvidden med realistisk lastvikt under 3 500 kilos totalvikt för basfordonen. En liten detalj är även prisnivån, den i praktiken enda tillgängliga eldrivna modellen WOF Iridium ligger på ungefär dubbla inköpspriset mot en dieseldriven motsvarighet, cirka 1,5 miljoner, och klarar cirka 40 mil i senaste utförandet. I sammanhanget kan nämnas att flera länder försöker få till stånd en totalviktshöjning till 4 250 kilo även för husbilar med bibehållen B-behörighet.

Senast med att presentera en eldriven version är Citroën Jumper som kommer att kallas ë-Jumper. Både Citroën Jumper som ligger under PSA-gruppen och Fiat Ducato tillverkas i Sevel-fabriken eftersom koncernerna har ett tätt samarbete. Dessutom tillverkar fabriken Peugeot som har en elversion av Boxer på gång och även Fiat Ducato har en elversion inom kort men om dessa kommer att dela drivteknik är för tidigt att säga, de dieseldrivna är inte identiska.


Även Mercedes har visat upp eldrift på sin Sprinter men de har även en produktionsfärdig bränslecellsdriven version och Volkswagen lanserar eldrivna bilar i snabb takt. Går vi över på ännu tyngre fordon finns eldrift redan på Teslas lastbilar och även Scania aviserade nyligen samma drivteknik.

Drivkraften för att ta fram basfordon med eldrift och batterier ligger ändå främst inom segmentet godstransporter i tätort där allt fler städer inför restriktioner för dieseldrivna fordon. Där är även räckvidden av mindre betydelse än för husbilister. När det gäller såväl ë-Jumper och E-Ducato gäller en ganska snar produktionsstart, för ë-Jumper är det sagt innan året är slut.

Hur ser då det tekniska ut när det gäller Citroën ë-Jumper? Den sparsamma informationen säger att motorn är på 96 kW eller 120 hästkrafter och vridmomentet uppges till 260 Nm, nog för en toppfart på 110 km/t. Det finns två batteristorlekar att välja mellan, ett mindre på 37 kWh som ska ge en räckvidd på 20 mil samt ett större batteri på 70 kWh vilket ska ge 34 mils räckvidd enligt WLTP. Fiat anger 36 mil för sin E-Ducato. PSA:s partner, BEDEO, står för batteriet som har åtta års garanti begränsad till 16 000 mil med 70 procents laddnivågaranti.

ë-Jumper kommer att finnas i fyra längder mellan 493 och 636 centimeter, en kort kallad L1 som enbart tillverkas med 37 kWh-batteriet. Den längre L2 kan väljas med båda batteristorlekarna medan de två längsta L3 samt L4 bara kan fås med det större batteriet. Den kommer att finnas i tre höjder med lastvikter på upp till 1 890 kilo och en lastvolym på upp till 17 m3. Ett kärt ämne för batteridrivna bilar är laddtiden. Med originalladdaren på 22 kW anges ingen laddtid men med CCS och en maximal laddstyrka på 50 kW ska 80 procents laddnivå nås inom 45 - 60 minuter.

Frågan har fått ny aktualitet efter regeringens förslag om ytterligare höjning av malus-delen i skattesystemet även om det är ett problem som är nationsberoende, andra länder har lägre beskattning av husbilar. Några frågar sig varför inte tillverkarna tar fram alternativa drivkällor som exempelvis batteridrivna elhusbilar men när det gäller tyngre fordon är frågan komplicerad. Kort sagt är den svenska skattehöjningen inte miljöstyrande om det inte finns alternativ utöver äldre bilar vars utsläpp generellt sagt är högre. Den som vill köpa en husbil utan malus-skatt har i dagsläget inget alternativ med något udda undantag.

Taggar: Nyheter

Den stora utmaningen är en ekvation bestående av lastvikt kombinerat med körkortsreglerna. Har husbilen en högre totalvikt än 3 500 kilo behövs ett C1-körkort om vi undantar de svenska övergångsreglerna för körkort utfärdade före 1 juli 1996. I ett brett europiskt perspektiv krävs C1 vilket ses som en nackdel. När det gäller basfordonen, olika närtransportfordon, har det redan gjorts ett undantag i körkortsdirektivet och enskilda länder har möjlighet att tillåta en totalvikt på 4 250 kilo på B-körkort under förutsättningen att föraren har haft sitt B-kort längre tid än två år samt är äldre än 21 år. Men reglerna gäller bara för nollutsläppsfordon som fraktar gods och finns då det i praktiken är omöjligt att använda ett nog kraftigt batteri för att få upp räckvidden med realistisk lastvikt under 3 500 kilos totalvikt för basfordonen. En liten detalj är även prisnivån, den i praktiken enda tillgängliga eldrivna modellen WOF Iridium ligger på ungefär dubbla inköpspriset mot en dieseldriven motsvarighet, cirka 1,5 miljoner, och klarar cirka 40 mil i senaste utförandet. I sammanhanget kan nämnas att flera länder försöker få till stånd en totalviktshöjning

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.