Bild
Nästa artikel
Är biogas framtiden för husbilar?

Är biogas framtiden för husbilar?

NYHETER

De första fordonen som har alternativ till dagens husbilars dieselmotorer kommer nu ut i trafik. MatHem börjar nu att köra med Ivecos biogasbil och Iveco används som bekant även som basfordon till husbilar.

Nu är MatHems första biogasdrivna leveransbilar i rullning på Stockholms och Göteborgs gator. Det är en drivlina som anses bättre ur miljösynpunkt och inte lider av elbilarnas korta räckvidd när det gäller tyngre fordon. Det är nog med sådana här projekt som vi kan förvänta oss att teknikutvecklingen kommer att ske för även om husbilismen växer i hela Europa är den en för marginell fordonskategori för att styra utvecklingen.

– Många av våra kunder är småbarnsfamiljer som inte hinner handla, så för oss handlar det om att skapa trygghet för kunden. För att kunna göra det krävs flexibilitet gällande transporten. Vi har testat lite olika lösningar där vi strävar efter så hållbara och enkla transportmetoder som möjligt. Vår senaste satsning är på biogasbilar från IVECO, säger Frederik Engelfeldt, distributionschef på MatHem i ett pressmeddelande om den nya satsningen på biogasbilar.

De nya biogasbilarna har utvecklats främst för tätbebyggda områden eftersom det även kräver en utbyggnad av infrastrukturen vilket än så länge är förbehållet större städer. Därför rullar MatHems första biogasbilar på Stockholms och Göteborgs gator.

– Vi jobbar hela tiden med att tänka framåt och i och med Kinneviks investering har vi även de finansiella muskler vi behöver för att kunna fortsätta arbetet. Nu har vi valt att testa biogas då vi upplever att det erbjuder flera fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv samt när det kommer till bland annat tankning. Gas är supersmidigt och vi känner att vi är på väg i rätt riktning, meddelar Frederik Engelfeldt.


Hos IVECO är glädjen stor över det nya samarbetet med MatHem. 

– Det är kul att allt fler börjar uppmärksamma fördelarna med biogas och att man väljer att satsa på våra bilar. Biogas erbjuder fördelar som 4 dBA lägre bullernivå, 70 % lägre NOx, 96 % färre partiklar, goda möjligheter för körplanering och lägsta klimatpåverkan. I slutändan blir det ju både en hållbar lösning för verksamheten i stort och för chauffören som ska köra bilen, säger Jan-Åke Carlsson, Marketing Manager, IVECO North Europe & Baltics.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Henrik Hagström
2019-09-19 11:33

Gasdrift fungerar nog. Men är inte utsläppsfri. Så det kommer vara en övergångstid i så fall. Och det blir en dyr affär, först dyr att köpa, sen när dags att sälja kanske det kommit bättre teknik.

Jag tror på laddbara bilar, med hydrogen räckviddförlängare för långresorna.

Tunga trafiken står inför samma problem. Tunga långtradare som rullar 15 timmar i dygnet 100 mil om dagen.

Jag tror vi kommer ha olika bränslen för olika ändamål. Långtradare satsar på hydrogen idag.
Och distributionsbilar som kör korta sträckor med många stopp blir elfordon.

Problemet för husbilar är de byggs på distributionsbilar men körs som långtradare.

Man kan heller inte ladda upp 200 husbilar på en Camping, krävs enorma elanläggningar. Då måste staten gå in med stöd. En husbil behöver batterier som två Teslor. Ska de ladas upp på 8 tim under natten krävs ganska rejäla laddare på varje campingruta.

Ska elbilar bli bra husvagnsdragare krävs extra batteri, bäst monterad i husvagn. Så även dessa kommer behöva laddare.

Blir en utmaning för campingplatser. Så därför tror jag på hydrogen för husbilar långsiktigt. Gas kan dock bli en övergångsteknik.

Detta är vad jag tror idag. Men teknikutveckling går fort och kan ändra riktning. Detta är något som intresserar mig och läser på en hel del.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.