Bild
Nästa artikel

ARN pekar på missnöje vid köp av husbil

NYHETER

De flesta upplever sitt husbilsköp som något förknippat med glädje och semesterdrömmar. Men 2014 har utöver rekordförsäljning även inneburit besvikelser för en del, rekordmånga har anmält klagomål till Allmänna reklamationsnämnden.

DN rapporterar att ARN under 2014 fick 49 anmälningar vilket är dubbelt så många jämfört med de 24 som ARN fick 2013. Anmälningarna gäller såväl helt nya husbilar som begagnade husbilar med felaktig mätarställning och fuktskador.

DN hävdar att kunderna ofta bollas mellan återförsäljare och tillverkare utan att felen avhjälps.

Fordon är komplexa produkter och det finns anledning att påpeka att i det fall som köparen är osäker på husbilens skick kan det vara både enklare och billigare att köpa någon av de tester som finns på marknaden. Flera bilprovningar erbjuder utökade tester som åtminstone fångar in en del problem. Glöm inte att testa alla funktioner och kräv att upptäckta fel åtgärdas innan leverans. Glöm heller inte att köp privatpersoner emellan inte hanteras av ARN och det kräver än mer av köparen. Trista historier i ARN är naturligtvis en katastrof för både köpare och säljare men är trots allt en säkerhetsventil när allt går helt fel men kräver som sagt att köpet sker hos en seriös handlare.

Du hittar DN:s artikel här.

Missa inte att läsa de artiklar du hittar via länkarna till höger.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
bengan
2015-01-01 12:55

Tyvärr är det så att inte ens en "seriös" handlare eller ens en svensk tillverkare är någon garanti för att fel och brister ska avhjälpas eller blir avhjälpta inom "skälig tid", som det heter. Blir det sedan för många fel samlade på fordonet pga att säljare/tillverkare låter tiden gå för åtgärd,
DÅ TAR INTE ARN I DET!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.