Bild
Nästa artikel
Att köra en Land Rover ger intrycket att föraren är äventyrlig, enligt en ny Sifo-undersökning.
Att köra en Land Rover ger intrycket att föraren är äventyrlig, enligt en ny Sifo-undersökning.

Bilen signalerar din personlighet

NYHETER

Det råder förutfattade meningar om karaktärsdrag kopplat till val av bilmärke enligt ny Sifo-undersökning.

De som kör Opel uppfattas som gammeldags och försiktiga. Äventyrslystna kopplas samman med Land Rover. Det är resultatet av intervjuer med 1.317 personer som Kantar Sifo genomförde i höstas på uppdrag av bilauktionsföretaget Kvdbil.  

Undersökningen visar att Porsche är det märke som väcker flest associationer till bilägarens personlighet. 85 procent av de svarande sa att de förknippade bilmärket med vissa personlighetsdrag. Det mest anonyma märket var Mitsubishi, bara 54 procent av de som svarade kopplade bilmärket till en personlig egenskap.

När deltagarna hörde orden Lexus och Mercedes drog de slutsatsen att prestigefulla personer satt bakom ratten. Skoda och Kia är synonymt med att man är ekonomisk. Den som vill verka modern bör undvika Opel eller Chevrolet. Volvo signalerar trygghet.  

– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.