Bild
Nästa artikel
Volkmar Denner, chef för Bosch, menar att de kommit på ett sätt att rädda dieselmotorernas framtid.
Volkmar Denner, chef för Bosch, menar att de kommit på ett sätt att rädda dieselmotorernas framtid.

Bosch hävdar genombrott med dieselmotorer

NYHETER

Bildelstillverkaren säger sig ha kommit på ett sätt att sänka dieselmotorers kväveoxidutsläpp till en tiondel av lagliga nivåer.

2020 får Europa nya strängare regler om bilars utsläpp. Max 120 milligram hälsofarliga kväveoxider får då släppas ut per kilometer. Men leverantören Bosch, som förser flera biltillverkare med styrsystem och komponenter, påstår i ett pressmeddelande att de har kommit på ett sätt att sänka dieselbilars utsläpp av kväveoxider till cirka en tiondel av vad som är lagligt, alltså 13 milligram per kilometer. 

–  Med den här nya avgasteknologin kommer körförbud i centrala delarna av världens största städer inte längre att vara ett problem? Varför? Därför att vi nu har tekniken för att lösa problemet med kväveoxider från vägtrafiken. Dieseln kan nu fortsätta sin framgångssaga. Efter vårt genombrott är vi övertygade om att ingen behöver införa ett dieselförbud i städer, säger Volkmar Denner, vd för Bosch. 

Företagets ingenjörer ska ha tagit fram en ny process som optimerar värmebehandlingen av avgaser, du kan läsa hela den tekniska beskrivningen här. I stora drag hålls temperaturen hela tiden på en jämn nivå, så att NOx-omvandlingen ska kunna fungera så bra som möjligt. Det betyder att utsläppen hålls nere även vid kallare temperaturer. Det kräver ingen ny hårdvara utan är redo att installeras i nya bilar från och med nu. Bosch säger att det inte är kostsamt och kommer därför inte innebära att dieselbilar blir dyrare.  
  


Bosch hamnade under utredning efter att det visat sig att de tillsammans med Volkswagen tagit fram styrsystemen till de dieselmotorer som manipulerats i avgastester 2015. Bosch har nu infört en ny företagspolicy som förbjuder teknik som känner igen när den befinner sig i en testcykel.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Harald Hauff
2018-04-27 15:57

Det måste tas med en nypa salt. Bosch är en av de aktörer som har förorsakat Dieselgaten. Ett ”nytt system” är kanske resultatet av stora tidigare satsningar på dieselsystem. Bättre för Boschs image hade varit att komma med system som hjälper de nuvarande dieseloffren där bl.a Bosch förorsakade stora ekonomiska bördor. Jag har inget förtroende för Bosch!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.