Nästa artikel
Bra pris viktigare än ny design
Nyheter

Bra pris viktigare än ny design

Publicerad 19 april 2013
Att få ett bra pris är viktigare för bilköparna än att få den senaste designen, visar en ny undersökning som Autotrader gjort.

Det finns mycket som spelar roll när man köper bil och det är såklart alltid häftigt att ha det senaste. Biltillverkarna försöker också hela tiden se till att hålla sig uppdaterade och aktuella. Att ansiktslyfta modeller är snarare regel än undantag och få modeller går särskilt många år utan att uppdateras på ett eller annat sätt.

Arbetet och investeringarna kan dock vara till ingen nytta. En ny undersökning av bilmarknadsajten Autotrader.com visar nämligen att den senaste designen inte är särskilt högt prioriterad bland bilköparna.

57 procent av de tillfrågade bilköparna tycker inte att det är viktigt att ha den senaste designen på en bil, siffror som kanske inte skrämmer biltillverkarna alltför mycket. Men undersökningen visar också att 79 procent av bilköparna hellre drar nytta av ett lågt pris och gör en bra affär än att skaffa sig den senaste designen, något som påverkar kundens bilval.

Svårt att alltid ha det senaste
Rick Wainschel, som är vice vd på Autotrader.com, tror att undersökningens resultat beror på att trender kommer och går med så hög hastighet i dagens samhälle. Det blir svårt att hänga med och alltid ha den senaste teven, mobiltelefonen eller bilen, vilket gör att folk nöjer sig med det som är bra nog.

Lite bryr sig folk i alla fall om att hålla koll på de senaste designerna. 56 procent av bilköparna söker aktivt upp information om det nyaste nya, medan 47 procent tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad. Autotrader.com tror dock att den informationen snarare används för att man ska kunna vänta in en ny version och få rabatt på den gamla.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.