Bild
Nästa artikel
Brist på batterier sänker elbilars produktion

Brist på batterier sänker elbilars produktion

NYHETER

Brist på batterier sänker Audis elbilsproduktion och allt fler bedömare ser bränsleceller som framtidens fossilfria lösning. En ny generation bränslecellsbilar som bara släpper ut vatten ser ut att kunna bli en snar lösning. För husbilar skulle det bli en revolution.

Eldrift med hjälp av batterier har visat sig vara problematiskt för husbilar och detta beror på på problem med såväl vikt som räckvidd. Vi på Husbil & Husvagn har därför rapporterat om utvecklingen av bränsleceller, en teknik som ser ut att kunna vara en lösning på dessa problem. Eftersom en bränslecell låter vätgas reagera med syre blir den enda restprodukten vatten och alldeles nyligen rapporterade vi om en svensk innovation som skulle kunna effektivisera dessa ytterligare. Flera tillverkare av basfordon har tagit fram konceptfordon med denna grundteknik, exempelvis har Mercedes visat upp en Sprinter med bränslecellsdrift. Redan om två år skulle dessa effektivare bränsleceller kunna stå klara.

På personbilssidan koncentreras utvecklingen kring batteridrivna elbilar men det är en utveckling som inte är fri från problem. Bland många har Reuters rapporterat om att även Tesla ser mörka moln på himlen. I denna rapport framgår att Tesla hållit ett slutet möte med mineralbranschen där det ska ha varnats för brist på viktiga metaller för elbilars batterier. Den som varnade var Sarah Maryssael, global inköpschef för batterimetaller på Tesla. Visserligen syns andra teknologier vid horisonten, bland annat batterier baserade på grafen, men dessa tekniklösningar ligger en bit framåt i tiden.

Exempelvis har Audi drabbats av stora problem nu när företaget börjat tillverka nya el-suven E-tron. Företaget har fått minska produktionen till 45 000 bilar från de ursprungliga 55 000 på grund av att batterileverantören LG inte kan möta Audis efterfrågan på batterier skriver BytBil i en genomgång av problematiken.


Batteribristen har lett till en sänkning av den dagliga produktionen från planerade 293 av E-tron till 160. Audi skjuter dessutom upp lanseringen av sportbackversionen av E-tron. Nyligen gick dessutom Audi ut och sa att de återupptar utvecklingen av bränsleceller, en färdig bil ska visas upp i höst och börja säljas år 2021.

Även Bosch verkar se bränsleceller som ett allt intressantare alternativ och som en följd av detta har de tecknat ett stort avtal som uppges vara i miljardklassen med svenska bränslecellsbolaget Powercell vars aktie nästan förbubblade sitt värde på tio dagar. Bosch uppges ha höga förväntningar på tekniken och förutspår att var femte elbil som säljs år 2030 har bränslecellsteknik. En bränslecellsbil behöver inte laddas som en elbil, i stället tankas den med vätgas.

– Hajpen i aktien är inte omotiverad, men räkna med en skakig kursresa, skriver Dagens Industri om den snabba kursutvecklingen.

Bränslecellstekniken skulle kunna lösa fler problem än de med räckvidd, vikt och brist på batterimetaller. De senare har även andra miljöproblem, inte minst vid brytningen där miljön har kritiserats och även på vissa håll mot barnarbete. Även om det inte finns någon infrastruktur för tankning av vätgas går denna att producera i förväg och blir därför mindre känslig än elproduktionen som måste ske i det ögonblick den behövs. Därigenom skulle det bli enklare att utnyttja den nyckfulla vindkraften och även solceller som inte alltid producerar maximalt och inte heller går att planera.

Kanske ser vi med det här framtidens lösning för driften av husbilar och andra fordon som exempelvis godstransporter i lätta lastbilar. Klart är i varje fall att det på kort tid synts flera tecken på att elbilarna börjar stöta på problem när de ska gå från en marginell produkt till en bred konsumentprodukt för massmarknaden skriver BytBil som en sammanfattning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.