I dag öppnar Caravan Salon i Düsseldorf för press och alla som betalat extra för att gå första dagen. Husbil & Husvagn är på plats med webbredaktör Anki Sydegård och chefredaktör Jimmie Öbom.
Innan vi ens gått runt på mässan tror vi på några trender som bör märkas på årets mässa.
1. Uppdaterade basfordon!
Först och främst att nästan alla tillverkare av basfordon har visat uppdateringar till i år, något som bör märkas på husbilssidan där bodelstillverkarna har fått anpassa sig till nyheterna. Fiat med syskon, Ford Transit, MB och Renault har alla uppdaterats på olika sätt. Även chassitillverkaren AL-KO har ett nytt chassi.
2. Offroad-egenskaper
Terränggående husbilar har varit en trend i flera år här i Tyskland. Då oftast rätt extrema äventyrsfordon från rätt små specialtillverkare. Men till 2025 har nästan alla stora husbilstillverkare minst en plåtis, halv- eller helintegrerad husbil med fyrhjulsdrift.
3. Priserna stabiliseras
– När jag pratat med mina tyska kollegor verkar det som att många sänker, eller åtminstone bromsar, prishöjningen som varit på senare år. Kanske inte ner till ”före-corona-nivå” men ändå. Nu ska bara kronan stärkas också så blir det oerhört positivt för oss i Sverige framöver. På vår hemmaplan finns nog ett uppdämt behov dessutom, säger Jimmie Öbom.
4. Fler ställplatser i Tyskland
– En annan positiv trend som kollegorna i Tyskland rapporterar om är att det har ordnats massor av nya ställplatser i landet. Ökningen av husbilar har varit enorm i Europa, så det är kul att behovet av infrastruktur hörsammas från både privata och kommunala instanser i Tyskland. Hoppas även Sverige tar efter, säger Jimmie Öbom.
5. Lösningar för fricamping
En annan trend som nog blir än tydligare i år är energilösningar och tillvalspaket som underlättar fricamping. Vi kommer nog att få se massor av litiumbatterier, omvandlare och solpaneler. Det ska bli intressant att se om detta även gäller på husvagnssidan. Även nya toalettlösningar som torrtoaletter och förbränningstoaletter som underlättar fricamping verkar vara trendigt i Tyskland.
6. Eldrivet?
Däremot återstår det att se om det visas några nya eldrivna fordon och/eller husvagnar för elbilar. Ingen har slagit på den trumman när modellnytt 2025 har marknadsförts – hittills.
– Om jag får vara lite kritisk så blir jag nästan hånad av förlagskollegor på personbilstidningarna över att vår bransch inte har kommit längre tekniskt. Men vi får se efter mässan om jag får stoltsera vid lunchbordet med nya stora tekniksprång härifrån, säger Jimmie Öbom.
Vi återkommer med fler trender och rapporter i morgon när vi har gått våra 20000 steg på mässan. Följ med oss!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.