Nästa artikel
CIVD spår ökad produktion av fritidsfordon 2021
NYHETER

CIVD spår ökad produktion av fritidsfordon 2021

Publicerad 31 januari 2021 (uppdaterad 31 januari 2021)
Den tyska branschorganisationen CIVD som organiserar de tyska tillverkarna av husbilar och husvagnar förutspår en ökad tillverkning under 2021. Detta efter ett 2020 då tysk försäljning slog rekord.

CIVD, Caravaning Industrie Verband Deutschland, som till viss del kan jämföras med vår svenska motsvarighet HRF, bedömer varje år utsikterna för husbils och husvagnsbranschen och deras rapport är i år mycket positiv. Detta trots att 2020 blev ett rekordår för tysk försäljning och att våren präglades av såväl stängnng av fabriker som försäljningshallar i coronans spår. Inte heller verkar begränsningarna av mässverksamheten ha påverkat försäljningen negativt. Även övriga Europa har haft en stabil ökning av försäljningen av husbilar vars registreringar ökade med 20 procent jämfört med 2019.

2020 var första gången någonsin som det såldes fler än 100 000 husvagnar och husbilar i Tyskland, totalsiffran nådde anmärkningsvärda 107 000, varav husbilarna stod för den stora ökningen med 44 procent till 78 000. Österrike ökade med 74 procent men då talar vi om betydligt lägre volymer, detta gäller även Danmark som ökade med 70 procent.

När det gäller den tyska produktionen minskade den under 2020 för husbilar med 2,2 procent till 115 844 bilar medan husvagnar minskade med 14,5 procent till 40 568 enheter. När det gäller den tyska exporten minskade den med 9,8 procent. Två tredjedelar av tillverkarna tror på en ökad export under 2021.

Många fabrikanter har därför planer på en ökad produktion av husbilar enligt CIVD. Enligt en undersökning de gjort har en stor majoritet av tillverkarna behov av en högre produktionstakt. För husvagnarna bedöms att det inte kommer att bli någon minskning.

– Coronapandemin hämmade påtagligt produktionstakten inom branschen. Fabriker tvingades i många fall stänga för att skydda arbetskraften mot smittan och försörjningskedjan med delar bröts vilket kostade en månads produktion. Resultatet blev att vi inte kunde möta den höga efterfrågan för såväl husbilar som husvagnar, säger Daniel Onggowinarso, VD på CIVD. Under 2021 tror vi på en fortsatt normalisering och en påtagligt högre produktion vilket kommer att ha en positiv effekt på exporten. Nyregistreringarna i stora delar av Europa stiger igen eller fortsätter att vara hög och i synnerhet tyska tillverkare kommer att gynnas av detta.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.