Nästa artikel
Cybertruck, Tesla visar upp sin första campingbil
NYHETER

Cybertruck, Tesla visar upp sin första campingbil

Publicerad 24 november 2019 (uppdaterad 24 november 2019)
Nej, det är ingen husbil men något väldigt speciellt och definitivt användbart även som ett fritidsfordon. Att den dessutom har en design som sticker ut gör att Teslas första campingbil säkert kommer att bli omtalad.
Det var länge sedan vi såg något så kantigt inom bildesign, inte minst när taktältet är uppfällt. Men trots möjligheten att använda den 5,86 meter långa, 2,03 breda och 1,90 höga Cybertruck som "husbil", eller snarare som en enklare form av camper, ska nog konkurrenterna letas upp inom den väldigt populära gruppen pick-up i USA. Nu hoppas säkert Tesla att Cybertruck ska bli lika kultförklarad som den urstarka arbetshästen Ford F-150, den pick-up som amerikanarna kanske allra mest tagit till sina hjärtan. Men med taktält ska Cybertruck även locka en urban publik som med modern teknik ska kunna ge sig ut på äventyr, sova i bilen utan att ha en vagn på släp och njuta av den frihet som ett fritidsfordon ändå ger. Modellen har förvisso aviserats sedan två år, men nu har den äntligen visats upp i Kalifornien.

Det finns plats plats för sex personer, tre i bredd även i fram, och lastflaket är centimetrar under två meter, 198 för att vara exakt, och kan ta en last på 1 588 kilo. Lastvikten räcker mer än väl till för campingändamål och så även längden på flaket för att två ska kunna sova när det kantiga tältet fälls upp. I den räcka med foton Tesla presenterat ingår några som visar just på detta, ett med det beskrivna tältet och ett med en vagn som med fönster skulle kunna tas för en husvagn.

Tältet har inte bara sidofönster, där finns även takfönster vilket beskrivs ge tältet ett något luftigare intryck från insidan och höjden är god nog för att kunna sitta. Matlagningen sker dock utanför i en utdragbar köksmodul som även innehåller några skåp, något som tillsammans med madrassen får plats på lastflaket under körning. Eldriften möjliggör även att gasolspisen ersatts av en induktionshäll och det lär finnas ett tak för att nöjaktigt skydda sig mot vädrets makter. Nu handlar det i och för sig om marknadsföring så vad som blir verklighet återstår att se men det ger en vision om Teslas planer för framtiden, campingfordon är på intet sätt uteslutet för dem. Användningsområdena må vara en vision men själva bilen är det definitivt inte.

Annars är tekniken inte ointressant. Det uppges tre olika räckvidder, 402, 483 respektive 805 kilometer och det ska även finnas tre motoralternativ, en motor och bakhjulsdrift samt två eller tre med fyrhjulsdrift. Med tre motorer blir Cybertruck ett riktigt kraftpaket då hundra kilometer per timme nås redan efter 2,9 sekunder. Eftersom den ändå ska konkurrera med arbetshästar som F-150 glöms inte dragmöjligheterna bort, 3,4 ton för den med en motor och 6,3 för den med tre. Med luftfjädringen kan dessutom markfrigången justeras vilken i normalläget uppges till 40,6 centimeter vilket talar om att framkomligheten inte blir den sämsta. Stålkarossen sägs vara extra stabil och oöm och av samma konstruktion som i raketen Space-X, hammarslagen vid demonstrationen skulle bevisa att det är en äkta äventyrsbil. Den som vill nå det onåbara långt från allfarvägarna lär ha extra goda möjligheter med Cybertruck. Kanske en plats där flodstranden lockar till rafting eller något motsvarande. Luftfjädringen kan med sin teknik exempelvis hjälpa till att blåsa upp en gummibåt.

Några europeiska priser finns inte än men de gentemot Sverige allmänt lägre fordonspriserna ger ändå en indikation, 39 900 USD för enmotorsvarianten, 10 000 till för två motorer, ytterligare 10 000 för den med tre och vill man att bilen kör själv får man plussa på 7 000 USD. Leverans utlovas till slutet av 2021.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.