Nästa artikel
Dags för ny skattehöjning och sedan en till
NYHETER

Dags för ny skattehöjning och sedan en till

Publicerad 9 december 2020 (uppdaterad 9 december 2020)
Skatten för husbilar är ett ämne som rör upp känslor och nu är det dags för ytterligare en höjning. Det är den tredje i ordningen och samtidigt aviseras en fjärde.
När skattesystemet som kallas bonus-malus infördes 2018 drabbades husbilar på ett sällsynt hårt vis. Den skatt som gällde innan dess låg i storleksordningen på 6 000 kronor per år vilket var en nivå som de flesta ägare accepterade.

När skatten förändrades den 1 juli 2018 kom den att i stora drag tredubblas för att sedan när mätmetoden ändrades från NEDC till WLTP få ytterligare en skjuts uppåt på i storleksordningen 10 000 kronor. En vanlig husbil kom därmed att ligga på mellan 25-30 000, en nivå som överstiger lastbilars som faktiskt har lägre skatt än en genomsnittlig husbil.

Den 1 april 2021 är det dags för nästa höjning som flyttar nivån ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. De husbilar som inregistreras för första gången efter detta datum får den nya skatten, de som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket generellt sagt innebär en nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.

Dessutom flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.

De huvudsakliga förändringarna blir så här.

Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 95 till 90 gram per kilometer och gränsen för när den högre nivån på koldioxidbeloppet tas ut sänks från 140 till 130 gram per kilometer.

Bilar med utsläpp på mer än 130 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram plus 132 kronor per gram för utsläpp över 130 gram. Dieselbilar betalar dessutom en miljöavgift på 250 kronor plus 13,52 kronor per gram.

En husbil med koldioxidutsläpp enligt registreringsbeviset på 300 gram får därmed en årlig skatt på 31 386 kronor medan en med 350 g/km får en skatt på 33 162 kronor. Från den 1 mars blir det möjligt att ställa av husbilar med en karenstid på fyra dagar i stället för dagens femton vilket gör det möjligt att ställa av bilen måndag-torsdag och därigenom bara betala skatt för helgen fredag till söndag. Detta gäller dock enbart under husbilens tre första år efter första registrering, det vill säga under den tid som bonus-malus tillämpas.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.