Nästa artikel
Det kanske inte blir några miljözoner
NYHETER

Det kanske inte blir några miljözoner

Publicerad 20 juni 2018 (uppdaterad 20 juni 2018)
Stockholms innerstad kommer att halvera sina utsläpp av kvävedioxider fram till 2022 och klarar kraven med god marginal utan att miljözoner behöver införas.

Det är Dagens Industri som skriver att Miljöförvaltningen i Stockholm stad tillsammans med trafikkontoret har tagit fram en rapport som visar att kvävedioxidutsläppen kommer att halveras till år 2022 bara genom det redan tagna förbudet mot tunga fordon. Därigenom kommer Stockholm att ligga långt under de gränsvärden som nätt och jämt uppfylls i dag. Resultatet av rapporten kastar nytt ljus över miljözonsfrågan.

- Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Di.

Med nuvarande tankegångar skulle, om miljözon två införs, 300.000 fordon förbjudas och dagens utsläpp minska med tio procent. Men när hänsyn tas till den halvering av utsläppen som de tunga fordonen står för skulle den procentsiffran minska. Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd och trafikpolitisk talesperson för S i Stockholms stad, säger att ”många blev bleka om nosen” när rapportens resultat redovisades. Även den stora andel som inte bor i Stockholm men som indirekt berörs av miljözonerna var enligt Di en nyhet för trafikdirektören i Stockholm stad Jonas Eliasson.

- Det är till och med så att vi förmodligen kommer vara nära att uppfylla det som kallas för det nationella miljökvalitetsmålet. Det är ett miljökvalitetsmål för frisk luft. Riktigt så långt når vi kanske inte redan 2022 men vi kommer ligga däromkring, säger Jonas Eliason och fortsäter Det man får ställa mot varandra är nyttosidan, som de extra procenten försvunna utsläpp innebär, mot kostnadssidan där vi har en tredjedel förbjudna fordon. Det var nog en och annan som höjde på ögonbrynen när man insåg att det var så många fordon som berördes kontra hur lite utsläpp man blev av med.

Nu ska exakta beräkningar göras kring de bedömningar som finns. En samhällsekonomisk värdering ska ställas mot nyttofaktorn och en jämförelse med hur andra städer i Europa löst frågan. Ett avslutande möte hålls i oktober.

- Jag är otroligt förvånad att de här siffrorna inte har redovisats tidigare av Transportstyrelsen. Jag har fått kritik för att ha varit drivande att vi ska göra de här utredningarna. Men nu visar det ju sig att det finns en verklighet som ser mer annorlunda ut än vad många trodde, säger Jonas Eliasson avslutningsvis till Di.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.