Bild
Nästa artikel
Dometic förvärvar Cadac International

Dometic förvärvar Cadac International

NYHETER

Dometic har slutit ett avtal om att förvärva Cadac International som är en leverantör av grillar och tillbehör till den fordonsbaserade frilufts-marknaden.

Cadac Internationals produkter säljs i huvudsak inom Europa genom ett nätverk av mer än 600 återförsäljare och genom en egen B2C e-handel. Nettoomsättning 2020 var omkring 17 miljoner euro med en god rörelsemarginal. Bolaget är privatägt och har omkring 40 heltidsanställda.

Dometic har identifierat den fordonsbaserade frilufts- marknaden (vehicle based outdoor market) som en starkt tillväxtmöjlighet i takt med att fler och fler tillbringar tid utomhus med fordon eller båt som bas. Cadac, med sitt erbjudande av högkvalitativa grillar anpassade för friluftsliv, kompletterar Dometics befintliga sortiment av kylboxar, tält, mobila strömförsörjningslösningar och andra friluftsprodukter.

– Jag är glad att kunna välkomna Cadac och dess anställda till Dometic. Med denna transaktion stärker vi vårt produktutbud och distributionsnät inom det snabbt växande frilufts-marknaden. Vår strategi för lönsam expansion inom Mobile Living är byggd på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt sjunde annonserade förvärv i år och vår lista av möjliga framtida förvärv är betydande, säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

Förvärvet finansieras fullt ut med kontanta medel och förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start.

Transaktionspriset är inte materiellt i förhållande till Dometics börsvärde och offentliggörs inte. Transaktionen förväntas genomföras under det fjärde kvartalet 2021. Cadac kommer att rapporteras som en del av segment EMEA.

Bara någon dag efter detta förvärv meddelar Dometic att de även kommer att förvärva Igloo som är en av världens ledande tillverkare av passiva kylboxar och drinkware. Förvärvet av Igloo är ett väsentligt steg i Dometics strategi att fortsätta växa inom friluftsindustrin och skapar en stark bas för ytterligare tillväxt globalt.
 

Taggar: Nyheter

Cadac Internationals produkter säljs i huvudsak inom Europa genom ett nätverk av mer än 600 återförsäljare och genom en egen B2C e-handel. Nettoomsättning 2020 var omkring 17 miljoner euro med en god rörelsemarginal. Bolaget är privatägt och har omkring 40 heltidsanställda.

Dometic har identifierat den fordonsbaserade frilufts- marknaden (vehicle based outdoor market) som en starkt tillväxtmöjlighet i takt med att fler och fler tillbringar tid utomhus med fordon eller båt som bas. Cadac, med sitt erbjudande av högkvalitativa grillar anpassade för friluftsliv, kompletterar Dometics befintliga sortiment av kylboxar, tält, mobila strömförsörjningslösningar och andra friluftsprodukter.

– Jag är glad att kunna välkomna Cadac och dess anställda till Dometic. Med denna transaktion stärker vi vårt produktutbud och distributionsnät inom det snabbt växande frilufts-marknaden. Vår strategi för lönsam expansion inom Mobile Living är byggd på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt sjunde annonserade förvärv i år och vår lista av möjliga framtida förvärv är betydande, säger Juan Vargues, VD

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.