Nästa artikel
Dragkrok har nya regler
NYHETER

Dragkrok har nya regler

Publicerad 15 juli 2020
Vår förlagskollega Vi Bilägare fick en fråga om dragkrok där ett tidigare godkännande på en dragkrok förvandlades till en tvåa året efter för att reglerna om nyckellås ändrats. Läs vad frågeställaren fick för svar!
 På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Besiktigade min V 70 -10 idag och fick en ”2:a” på dragkroken. Anledningen var att nyckeln inte fungerade. Jag råkade ut för detta för några år sedan, men då stod jag på mig om att det demonterbara draget skall ha två säkerhetsspärrar och det har det. Tryck och vrid. Låset, hävdade jag, är bara för min egen omsorg för att inte få draget/släpet stulet. Besiktningsmannen kollade med högre ort och meddelade sedan muttrande att det var okej. Men i våras underkändes bilen för att låset inte fungerade. Besiktningsmannen hävdade att det var nya regler sedan förra året och att det måste finnas ett lås. Jag vill därför lyfta frågan om ett förhållande som många nog inte känner till. Jag kan själv inte acceptera ett sådant krav, då låset inte på något sätt är en säkerhetsegenskap. Hur gör alla vi med några år gamla drag och där låskistan för länge sedan slutat att fungera, trots att vi tar av draget efter varje användning? Jag undrar vidare hur detta efter alla år kan bli en anmärkning. Nya regler måste väl gälla nya drag? Montering av drag är inte ens besiktningspliktigt längre. Vad är det som gäller?
Owe Brasar

Svar:
Jag förstår att du är irriterad. Draget ska ha ett första och ett andralås. Det är kan man säga ett minimum. Det kan i och för sig finnas flera lås. Nyckellåset har tidigare betraktats som ett tredjelås och som ett skydd mot stöld. Det måste inte finnas ett tredjelås, om inte dragkrokstillverkaren anser det. Och nu har man i EU:s direktiv tydligen tagit upp att om dragkrokstillverkaren hävdar att exempelvis ditt tredjelås ska fungera för att draget ska anses vara funktionsdugligt, så är det tillverkarens föreskrift som gäller. Detta resonemang har börjat föras helt nyligen och företagen som besiktar måste rätta sig därefter. Men dessa föreskrifter kan alltså skilja sig mellan olika tillverkare av drag. Äldre VBG-drag uppgavs till exempel inte ha krav på fungerande tredjelås. På en av Volvos auktoriserade verkstäder uppgav man att om det gäller ett lås med vred så kan man byta vred med lås för omkring 1 500 kronor. Men på vissa fabrikat måste tydligen hela demonterbara delen bytas och då handlar det i stället om tusenlappar. Förhoppningsvis känner besiktningsföretagen till vilka som eventuellt kräver ett tredjelås och vilka som inte gör det. Här är informationen på Bilprovningens hemsida: ”Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med denna samt eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta. Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast samt att ta bort. I normala fall krävs inget nyckellås men det finns undantag för nyare modeller där nyckellåset måste fungera.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.