Bild
Nästa artikel
Dyra ställplatser i Varberg

Dyra ställplatser i Varberg

Nyheter

Det blir dyrt att stå på de nya ställplatserna vid Stenaterminalen i Varberg, 350 kronor kommer det kosta under högsäsong. Något som upprör husbilsägare.

Varbergsposten har gjort en granskning av priser för ställplatser i Hallands län. De menar att prisbilden skiljer sig kraftigt runt i länet. De nya ställplatserna i Varbergs hamn sticker dock ut med sin höga avgift.

Här är deras lista över alternativ i Varberg:
Naturum Getterön - 125 kr/natt.
Apelviken – 100 kr/natt.
I Bua hamn kostar det 170 kr/natt.
Och så de nya ställplatserna i Varbergs hamn bakom Stenaterminalen. Där kommer det att kosta 350 kronor under högsäsong och 200 kronor under lågsäsong.
Då ingår elförsörjning, men för latrintömning är gästerna hänvisade till reningsverket på Getterön.

i Halmstads småbåtshamn finns ett liknande läge, men där kostar det 150 kronor per natt. Då får man tillgång till dusch, toalett, återvinningsstation och el.
Ann-Charlotte Stenkil (M) försvarar prisbilden med att de jämfört priserna för en gästnatt på en camping och bedömt den som rimig.

Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Christer Sandgren
2013-05-15 21:43

En sådan ställplats kommer vi aldrig att besöka, då kan man lika gärna ta in på en camping, förmodligen till ett lägre pris. Vi s om åker husbil och söker ställplats är oftast endast i behov av att stå över natten och behöver ej någon större tillgång till service. En ställplats bör ej kosta mer än 100kr/natt

#2
Henrik Hagström
2013-05-16 14:32

Den ställplatsen kommer vi heller aldrig att besöka. 350 kr och ändå nästan ingen service???
Finns andra städer att åka till som välkomnar husbilar, Vi stannar och gör av med pengar på platser där vi känner oss välkomna helt enkelt.

#3
Thorsten Björkehed
2013-05-17 08:44

Standarden på svenska ställplatser och prissättningen är under all kritik.
Tyskland m.fl länder i Europa borde vara en förebild.
Undantag finns givetvis ta Askersund som ett lysande exempel.

#4
Göran Wiklund
2013-05-17 09:01

Inget besök där från oss, kommer nog att bojkotta färjeturer därifrån också. Synd att de flesta svenska städerna inte kan se vilka andra inkomstmöjligheter husbilsturister kan ge, vilket man insett nere i Europa.

#5
Lars Andrén
2013-05-17 12:07

Synd
Varberg är ju en fin stad men dit åker vi inte

#6
Lia Stegeus
2013-05-17 15:50

Varberg är den kommun som ännu inte förstått vad husbilsturism innebär. 350kr för att stå över natt! Tror de att vi parkerar för den summan? Servicen som anges ingå kan bara användas kontorstid och inte under helger. Ska kommunen hänga med i den mobila turismen måste de tänka om. Vi kan inte fortsätta hänvisas till de sk campingplatserna som är överfulla med standby turism med inbyggda altaner m m. Uppmanar Er att ånyo tänka över Ert beslut om Getterön, som numera står helt öde förutom då solen ev tittar fram i juli månad. Ta ut en rimlig kostnad för husbilsparkering, som på Apelviken. Servicebyggnaden behöver bara låsas upp. Varberg - Ställ upp för husbilarna, så får Ni mycket tillbaka av oss.

#7
Erland Widegren
2013-05-18 08:38

Denna ställplats är ju dyrare än den bästa campingplatsen. Jag kommer aldrig att besöka något sådant ställe. Ni måste helt och hållet missuppfattat grejen med ställplats. Jag hoppas att det aldrig kommer att stå någon bil på denna plats.

#8
Roland Kalem Svensson
2013-05-18 09:04

Alla ställplatser över 100 kr skulle bojkottas, det är ingen camping vi söker.
Sverige är ett U-land när det gäller ställplatser och har mycket att lära av Tyskland.

#9
Sven58
2013-05-19 15:53

Håller med föregående inlägg,Bojkotta denna ställplats.

#10
Ronny Bergman
2013-05-19 20:17

Politiker med begränsad världsbild finns överallt, dessvärre. Själv skulle jag aldrig betala ett sådant ockerpris för något som ändå inte är stort mycket mer än en P-plats, om än med en rätt häftig utsikt.
Men det är val om ett år, förhoppningsvis får A-C Stenkil efter det ett uppdrag som matchar hennes kapacitet. Bollen har vi som väljer.

#11
Gunnar Edman
2013-05-20 01:43

Husbilsägare utger sig för att vara den ideala turisten, som alltid har spenderbyxorna på sig varthän de än kommer. Av kommentarerna till denna artikel så verkar de tro att när de har inköpt sin husbil, så ligger hela världen gratis till deras förfogande. Offentliga gratisparkeringsplatserna nere vid Hamnen och andra strandnära ställen hoppas jag primärt är avsedda för de av kommunens skattebetalare som behöver bil för att komma till stranden. När det gäller husbilsägarnas dåliga rykte i Varberg så beror det på att dessa husbilsägare invaderar personbilsparkeringa och packar upp solstolar och bord och njuter av sol och det medhavda tilltugget ( antagligen inte inköpt i Varberg), samt att de utnyttjar ett flertal personbilsparkeringsplatser per husbil. Personligen hoppas jag att de nya ställplatserna i Hamnen ger möjlighet att avvisa vildkampande husbilar från de vanlig parkeringarna. Men jag utgår tyvärr ifrån att husbilsägarnas ekonomiska preferenser ligger i storleken och bekvämligheten i bilen och att alla löpande utgifter utöver diselpriset och föda är en onödig utgift.

#12
Lundström&jag
2013-05-20 17:22

Har under många år åkt husbil genom Europa och alltid känt oss välkomna - nästan varje liten stad i Tyskland har en centralt belägen ställplats, pris 5-10 Euro/dygn men många gånger får man stå där gratis. Man betalar bara om man behöver el, vatten eller tömma gråvatten/toa. Ett tips till Varbergs politiker - åk på en studieresa till Tyskland och titta på hur föredömligt de har löst ställplatsfrågan. Alla politiker brukar ju vara pigga på lite resor i tjänsten!!! Tänk om Varberg! Hoppas alla husbilsåkare bojkottar dessa dyra platser tills de tänkt om.

#13
Hjördis Pettersson
2013-05-20 21:55

Så bra att vi blev informerade om denna dyra Ställplats. Vi kommer inte att besvära utan väljer en annan plats. Det finns fler.

#14
Ann-Marie Hoff-Fransson
2013-05-21 17:14

Har ingen i kommunen sett priser på ställplatser i Europa ? Lär av andra mer serviceinriktade länder. Personligen stannar jag inte på en ställplats som kostar över 100:-.

#15
Jan Lööf
2013-05-21 21:54

Hoppas att alla bojkottar dyra ställplatser även om man
har råd så skall man bojkotta dyra ställplatser, för som
en del säger har dom jävlarna råd att köpa en dyr husbil
så har dom råd med dyra ställplatser och liknande kom-
entarer från dom avundsjuka det är så dom säger de av-
undsjuka politiker som bestämmer men dom förstår inte
vad som är bra för komunen. Nej åk till någon annan ko-
mun som har låga ställavgifter eller inga avgifter alls, det
är väl lika med Göteborg, man får väl skippa lisseberg
också. janne

#16
Lia Stegeus
2013-05-22 18:01

Hej och Hå Gunnar Edman, som framför sina åsikter om hur husbilsägarna beter sig. Jag och min man har haft husbil i 23 år och känner inte alls igen oss i beskrivningen. Vi hämtar gärna upp Dig i Varberg och tar med Dig på en dagstur för att belysa vår önskan om en bra fritid efter långt arbetsliv. Det Du då tycker vill vi att Du tar med Dig till kommunen. Det är husbilsturismen som växer och rör på sig. Vi ligger inte still och tar plats hela sommaren utan försöker besöka olika delar av vårt vackra land.

#17
Gunnar Edman
2013-05-26 01:40

Hej och hå!
Det är inte så att jag missunnar husbilsturister att fara land och rike runt och se nya resmål utan det är detta påståend att de är framtidens turister som tillför en massa pengar till turistnäringen men vill inte betala för sig, utan hänvisar till suspekta redovisningar hur mycket pengar de spenderar på sina besöksmål. Skulle vara intressant att få en ofärgad rappot om storleken på utgifterna ur spenderbyxorna efter att bilen och soppan är betald. Dessutom har dessa husbilsturister krav på att deras övernattningskostnader ska minimeras med en centralt belägen billiga/gratis ställplats med alternativt krav på solnedgångar och badmöjligheter. Även om man lyckas få in alla fyra hjulen i en parkeringsrutsa och är rätt parkerad för en personbil sä blir parkeringsplatsen bakom oanvänbar att gör en legal parkering således blir parkeringsytan motsvarande 2 normala parkeringsplatser minst. De husbilar jag har sett har dessutom svängdörrar och då man uppenbarligen inte har rätt att parkera så att man blockerar in och utgången till bil så ryker också en parkeringsplats på sidan. Parkeringsrutor i Varberg tror jag är 2.5 meter, husbilar har nog en bredd mellan 2,3 -2,6 meter.
Husbilar borde ha skjutdörrar.
Jag ber lite om ursäkt för mitt påhopp på husbilsägare då jag som varbergsbo ser dess avarter av husbilsägare som äger sin parkeringsplats samt den intill,o
för utestolar och bord centralt vid hamnen och vattnet, vi har fortfarande fri parkering i Varberg att rekomendera parkeringshus till husbilsägare är väl ingen höjdare men på parkeringshuset Briggen kan man stå i 3 dygn på översta planet gratis!!! P.g.a. Att man kan göra en liten resa till Danmark med Stena, takhöjden är begränsningen, men det är gratis!! Från Briggen har man den fräckaste utsikten över Varbergs hamn och Fästningen.
Beträffande ställplatserna i hamnen så är det utrymme för en bautahusbil samt utrymme mellan för både utemöbler, grill och parasoll havskontakt och uppvaknande till en anländande Grenåfärja, men det är nog det enda som stör då det är minimal trafik här då vägen avgränsas av en skylt med fordonstrafik förbjuden, skylten är så gammal att den borde skänkas till Varbergs museum, jag är osäker om skylten sitter kvar. Centralare i Varberg kan man inte komma, 5-7 min torget, 3-5 min bad
Jag önskar alla seriösa och oprovoserande husbilsägare en trevlig sommar.

#18
KABE-RO
2013-05-28 08:20

Jag är husbilsägare jag hör ofta det gnället att husbilarna är åsidosatta i sverige var man kommer , vi skall ha det bästa och helst gratis vad ger mig rätt att ta för mig av allt bara för att jag skaffat husbil man hör ofta att husbilsägare gynnar handlarna på orten efter mina 5 år med husbil så tycker jag inte att det stämmer enligt min erfaren het. i 40 år drog jag omkring med husvagn jag handlade inte mindre då,

jag har allt med mig hör man ofta ja vist har jag det men det hade jag på husvagnstiden med så varför fler förmåner för husbilarna,
det skall vara jämnlikhet tycker jag , man hör ofta det är bättre i tyskland varför inte flytta dit och prova om det är bättre.

#19
LEF
2013-06-13 23:33

http://www.lundakrahamnen.se/
Endast 100,- direkt till Öresund i Landskrona.

#20
Mikael Galver
2013-06-14 21:48

Friheten har ett pris brukar det heta. Vad är ett skäligt pris för en ställplats?Är ni villiga att betala mer för en bra utsikt? Vad är ett rimligt pris för el och möjlighet att tömma tankar?(bilens)

#21
LEF
2013-06-28 03:32

VÄLKOMMEN TILL LUNDÅKRAHAMNEN - LANDSKRONA
"Möjligheternas Hamn" - Position N 55°52´ E 12°51´
Ställplats direkt till Öresund med möjligheter för surfing, kitesurfing, golf, fiske o.m.a.

Lundåkrahamnen ligger mitt på Öresundskusten.
En central utgångspunkt för utflykter till många trevliga utflyktsmål på såväl den svenska som danska sidan.
Dessutom väldigt nära sundets pärla ön Ven.
Hamnen är inhägnad och låst nattetid (kod till lås utlämnas från hamnkontoret), samt tillses av vaktbolag.

Faciliteter och kontaktinformation:

El vid bryggor och ställplats
Färskvatten
Sopkärl
Tömningsstation
WC/Dusch
Tvätt och Torktumlare
Bensin och Diesel
Ställplats Husbilar
Kostnad: Husbilar kr. 100,-/dygn (2013),Gästbåtar Kr. 150,-/dygn,
Båtar m. FH-avtal kr. 40,-/dygn (miljöavgift)
Övrigt: Restaurang, Grillplats, Handikappanpassad toalett

Kontakt: Hamnkontoret, Hamnfogde Mårten Larsson 0418-263 50,
Epost: lundakrahamnen@telia.com
www.lundakrahamnen.se

#22
ingvar ingemansson
2013-08-03 21:08

Bojkotta dyra ställplatser. Varbergs exempel saknar motstycke. Halmstad saknar officiellt ställplatser, staden som saluför sig bl a som besöksstaden!!!! På deras hemsida hittar man platser men ej i de stora böckerna.
Skärpning Sverige! Kolla den nyrestaurerade ställplatsen i Bad Schwartau utanför Lybeck. 5 euro!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.