Bild
Nästa artikel

Elbilar som dragbilar i intressant norsk test

NYHETER

Att dra en husvagn med en eldriven bil har sina problem, men hur stora? Det har nu testats med tre av de få bilar som ens kan utrustas med dragkrok. Hur det gick? Läs mer!

Det har rests en hel del frågor om hur husvagnens framtid ser ut när, och om, fordonsflottan blir eldriven. I sammanhanget bör tilläggas att det handlar om dragbilar med batterier och inte olika hybridvarianter för i dagsläget rekommenderar de flesta just hybridfordon som alternativ till dieseln i väntan på att husvagnar får eldrift. Det senare låter som en paradox men är en lösning där Dethleffs visat upp ett konceptfordon som har hjälpmotorer på husvagnens hjul.

Det är Norsk Elbilforening som testat tre större elsuvar, Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model X på en 140 mil lång sträcka under tre dagar. Husvagnarna som användes var tre likadana 6,6 meter långa Hobby 460 DL On Tour som kontrollvägdes på Statens vegvesens till cirka 1 160 kilo, totalvikten på denna modell är 1 500 kilo. Dragbilarnas vikter uppges i testen till för Model X 2 505 kilo, EQC på 2 568 och e-tron på 2 660. Förarnas vikter till mellan 80 och 100 kilo, åker man fler i bilen ökar förstås den viktsangivelsen . Oftast användes bilarnas farthållare och hastigheten låg som de beskriver det i husvagnsrealistisk fart, runt 70 km/t.

Det grundläggande problemet med kombinationen eldrift och husvagn är att elmotorer är känsliga för överbelastning vilket gör att biltillverkarna oftast inte tillåter dragkrokar på denna typ av bilar. För just de testade bilarna är motorerna tillräckligt kraftiga för detta, allt blir en avvägning mellan räckvidd, batteristorlek och dragvikt. Därför kan man inte räkna med samma dragkapacitet som vi vant oss vid från dieseldrivna fordon.


Så hur påverkades räckvidden när husvagnarna hakades på? Inte blir det som vi är vana vid, testvinnaren Tesla klarar i bästa fall drygt 30 mil, mer allmänt 25 mil. De andra två klarar 20 mil på en laddning. Testen utfördes av tre erfarna elbiltestare som körde Dalsnibba, Geiranger, Ørnevegen, Trollstigen och Atlanterhavsveien vilket betydde 1 381 kilometer, en sträcka som testförarna menar är för lång för vanligt husvagnsåkande på de tre dagar testteamet hade till förfogande. Det krävdes åtskilliga laddningar för att komma denna sträcka och som bekant tar varje laddning tid.

Då det hittills gjorts få, om ens någon, test av det här slaget finns all anledning att rekommendera att traggla igenom den ganska långa norska texten i denna historiska test. Där finns en mängd detaljer om hur testen genomfördes och hur förbrukningen såg ut på detaljnivå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.