Bild
Nästa artikel
Eskilstuna populär destination i Södermanland

Eskilstuna populär destination i Södermanland

TURISM

Under 2016 ökade besöksnäringen i Eskilstuna sin totala omsättning med 228 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning med 11 procent mot 2015. Besöksnäringen stod för en jobbtillväxt på 9 procent och redovisade under 2016 1 534 årsanställningar.

Under 2016 stod Eskilstuna för hela 32 procent av Södermanlands kommersiella övernattningar. Tillväxten i Eskilstuna under 2016 ligger på 16 procent och motsvarar en ökning med 47 131 stycken gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar. I dagsläget utgör övernattning på camping 38 % av Eskilstunas totala gästnätter inom kommersiellt boende. 

 Det är roligt att den positiva trenden för Eskilstunas campingar fortsätter. Vi har värvat en ny aktör på Mälarbadens Camping i Torshälla inför 2017 och befintliga aktörer som Vilsta Sporthotell fortsätter att investera. Samtidigt som camping ökar ligger Eskilstuna i nivå med rikssnittet gällande fritidsövernattningar på hotell. Eskilstunas bredd och kvalitet i logiutbud stärker vår attraktivitet, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.

En tredjedel av de kommersiella övernattningarna utgörs av fritidsturism medan två tredjedelar av stadens gästnätter representeras av affärsresenärer och deltagare i möten och konferenser. 

– Möten och affärsresenärer är en väldigt viktig del av besöksnäringen. Deltagarna på ett möte spenderar i regel mer än dubbelt så mycket pengar som fritidsresenärerna under sitt besök i Eskilstuna. Men möten ger inte bara intäkter och skapar arbetstillfällen i Eskilstuna. Det bidrar även till att stärka Eskilstunas varumärke. Många gör sitt första besök i Eskilstuna i samband med ett möte, de får en positiv bild av staden och kommer sen tillbaka med sina familjer, säger Emelie Gard, Projektledare Eskilstuna Convention Bureau som är en del av Destination Eskilstuna.


Den absolut största målgruppen inhemska besökare är i ålderspannet 31– 65 år. Det huvudsakliga syftet för fritidsresenärers besök i Eskilstuna är alltjämt besök hos släkt och vänner. Därefter följt av reseanledningar som kultur- och naturupplevelser samt shopping. 

– Vi fortsätter vårt arbete för att värva fler evenemang till Eskilstuna i enlighet med kommunkoncernens evenemangsstrategi. Friidrotts-SM och musikfestivalen Gainesville är några exempel på evenemang vi satsat på utifrån strategin. Vi har också lagt stor kraft på att få med oss näringslivet som en stark samverkanspart i olika evenemang. Hotell- och restaurangföreningen har mobiliserat sig och är numera en viktig samverkanspart i såväl Parkfestivalen som nya Vårfestivalen där Å-loppet och Springpride ingår. Om vi tittar framåt har vi också en ny arena vilket möjliggör än fler musik-, kultur- och idrottsupplevelser för besökare och invånare, säger Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.