Nästa artikel
Ett riktigt kraftpaket till Niesmann+Bischoff
NYHETER

Ett riktigt kraftpaket till Niesmann+Bischoff

Publicerad 6 juli 2019 (uppdaterad 6 juli 2019)
Till 2020 kan man välja till ett komplett paket med solceller, regulator och lättare litium-batterier till Niesmann+Bischoff Arto, Flair och Smove.

Att i praktiken vara oberoende av extern el genom att installea solceller har blivit allt vanligare och nu börjar Niesmann+Bischoff att erbjuda det som ett utrustningsalternativ. Eftersom efterutrustning av yttre tillbehör där kablage ska gå genom karossen kan innebära risk för läckage är fabriksmontering ett enkelt och bra alternativ.

Paketet innehåller Lithium-batterier vilka spar vikt mot de traditionella blybatterierna och solcellerna ger 125 watt men antalet kan på kundens önskemål utvidgas. Batterierna uppges vidare ha en fem gånger längre livslängd och mindre självurladdning, det senare bra om husbilen används sparsamt som exempelvis vid vinterförvaring.

Hjärtat i systemet är tre lithium-järnfosfatbatterier med totalt 300 Ah för Arto och 400 Ah för Flair. Paketet består av en batteriladdare, batterimonitor, en övervakningsdisplay samt en inverter som ger 3 000 watt kontinuerlig effekt på 230 volt. På taket limmas två aluminiumförstärkta 125 watts solpaneler gjorda med high performance ActionWire-teknik. Vikten på solpanelerna uppges vara cirka en femtedel jämfört med konventionella inramade glaspaneler. Systemet till Flair och Arto kan ha fyra paneler med en total effekt på 500 watt men Arto 77E och 78F kan uppgraderas till maximalt 375 watt.

I Arto ökar paketet batterikapaciteten med 100 procent, från AGM-batteriernas 143 Ah till 285 Ah medan systemet för Smove uppges vara ge något lägre effekt.

Vid en normal förbrukning innebär det enligt Niesmann+Bischoff att Flair blir självförsörjande upp till nio dagar. Arto uppges få en sexdubblad självförsörjningstid. I den normala förbrukning är då inräknat belysning, TV, hårtork samt vattenpump eller ventilation enligt pressmeddelandet.

Niesmann+Bischoff ger en del tekniska data där de lyfter fram att styrsystemet ska ge optimal strömförsörjning även i mulet väder med hjälp av en teknik som kallas Maximum Power Point Tracking (MPPT). kontrollenheten till MPPT uppges öka laddströmmen med 30 procent vid varierad molnighet jämfört med tidigare teknik. Under körning laddas batterierna via bilens generator och systemet laddas även vid extern elanslutning.

Det nya Lithium energipaketet innehåller även “Bluetooth Intelligence”, där man via en app har konstant kontroll över batterierna, kan ändra inställningar och uppdatera mjukvara.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.