Nästa artikel
EU kräver varning för fortkörning i bilarna 2022
NYHETER

EU kräver varning för fortkörning i bilarna 2022

Publicerad 23 april 2020 (uppdaterad 23 april 2020)
I maj 2022 ska alla nya bilar bland annat ha ett system som varnar för att köra för fort. Det, samt krav på en rad andra assistanssystem, klubbade EU-parlamentet igenom för att minska antalet olyckor i trafiken.

På senare tid har det kommit beslut om flera tvingande assistanssystem och nya beslut kommer efterhand. Den 16 april publicerade EU:s IMOC-avdelning på sin hemsida att de bland annat klubbat ett beslut om att införa krav på införandet av ett Intelligent Speed Assistance (ISA)-system vilket innebär att bilen varnar om den framförs i högre hastighet än den skyltade. De nya systemen ska finnas i nykonstruerade modeller från maj 2022 och i existerande modellserier från maj 2024. Drivande i frågan har varit Róża Thun (EPP, PL) och det preliminära avtalet med EU-ministrarna fattades den 26 mars.

ISA-systemet använder trafikskyltigenkänning tillsammans med GPS för att hålla reda på hastighetsgränserna. Om föraren kör för fort anpassar fordonet automatiskt hastigheten till den aktuella hastighetsgränsen.

– ISA kommer alltid att ge föraren feedback, baserat på kartor och vägskyltobservation, när hastighetsgränsen överskrids. Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer att göra förarna helt medvetna om att de kör för fort. Detta kommer inte bara att göra oss alla säkrare, utan också hjälpa förare att undvika fortkörningsböter, säger Róża Thun enligt texten på hemsidan. 

Vissa tillverkare, som Volvo, har istället infört en högsta hastighet för sina bilar och från 2021 ska inga Volvobilar gå att köra fortare än 180 kilometer i timmen. Systemet har diskuterats intensivt i Tyskland som har fri fart på stora delar av sitt motorvägsnät och där fått kraftig kritik men det som EU nu står i begrepp att införa kan komma att gå betydligt längre.

Syftet är att minska risken för olyckor och IMOC gör bedömningar om en minskning av dödsolyckorna med 20 procent.

Ytterligare system ska införas senare,  ett system som kallas direct vision vars syfte är att undvika olyckor orsakade av döda vinkeln ska vara på plats i november 2025 för nykonstruerade modeller och för existerande modellserier från november 2028.

Beslutet som togs av parlamentet med 578 ja-röster mot 30 nej och 25 nedlagda går nu vidare till ministerrådet.

Här är systemen som EU enligt det preliminära beslutet kräver i alla bilar från 2022

Intelligent hastighetsbegränsare, nödbromssystem, förberedelse för alkolås, trötthetsvarnare, distraktionsvarnare,  backvarnare samt en svart låda som registrerar händelseförloppet vid en olycka.

Här hittar du EU:s information (engelska)
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.