Bild
Nästa artikel
Bråda dagar i testlabbet för biltillverkarna, som måste få sina bilar testade enligt nya förbrukningsmetoden WLTP.
Bråda dagar i testlabbet för biltillverkarna, som måste få sina bilar testade enligt nya förbrukningsmetoden WLTP.

Europas bilförsäljning knockad av WLTP

NYHETER

Den nya metoden för att certifiera bilar sinkar försäljningen.

Från och med den 1 september i år får inte europeiska biltillverkare sälja bilar som inte blivit testade och certifierade enligt nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

Många hann inte med att få alla sina bilar godkända, vilket också visar sig i analysföretaget Jato Dynamics sammanställning av den europeiska försäljningen för september 2018. 343 000 färre nya bilar registrerades då jämfört med samma period i fjol. Det är den största minskningen för en månad på hela senaste årtiondet. Jato säger sig se ett starkt samband mellan dippen i nybilsregistreringar och de ofärdiga WLTP-godkännandena. Många bilmodeller fanns helt enkelt inte tillgängliga att köpa eftersom de inte ackrediterats än.  

Europas bilförsäljning knockad av WLTP

Kroatien var enda land i Europa där försäljningen av nya bilar ökade. I Rumänien minskade nyregistreringarna med 73,8 procent. Sverige backade med 39,7 procent. 

– Den stora frågan nu är hur länge tappet kommer att pågå, vilket beror på hur lång tid det tar för biltillverkarna att ackreditera modellerna de vill behålla på marknaden, säger Jatos globala analytiker Felipe Munoz. 

För första gången på åtta år blev inte Volkswagengruppen störst i registreringarna, den positionen övertogs av PSA. Opel Corsa körde om Volkswagen Golf och blev vanligaste nybil i september månad. 

Europas bilförsäljning knockad av WLTP

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.