Så här är det tänkt att tunnelmynningen på Lolland skall se ut

Nästa artikel
Färjefritt till Tyskland 2021
NYHETER

Färjefritt till Tyskland 2021

Publicerad 23 juni 2014 (uppdaterad 14 februari 2015)

Så här är det tänkt att tunnelmynningen på Lolland skall se ut

Redan nu har byggstarten skett för tunneln mellan Danmark och Tyskland från Rødby till Puttgarden. Officiell byggstart är 2015 men vissa förberedande arbeten har redan startat. Invigningen beräknas bli 2021.
Ett av de viktigare vägprojekten för Sveriges del har just påbörjats i Danmark. Det är den nya tunneln mellan Rødby och Puttgarden, Fehmarn bält-tunneln, som lite i smyg satts igång trots att den officiella byggstarten sker först 2015. Hittills betyder det att en pumpstation, ett utsiktstorn och en utställningshall har uppförts förutom att ett sextiotal arkeologer gräver febrilt i Danmarks hittills största arkeologiska utgrävning och redan hittat unika fynd. Vad sägs exempelvis om ett drygt 5 000 år gammalt fiskmjärde från erteböllekulturen? Fynden skall så småningom ställas ut på Museum Lolland-Falster i en tunnelutställning i ett gammalt varvskontor från 1917 i Rødby hamn. För detta spenderas ungefär 200 miljoner danska kronor och allt detta trots att danska folketinget ännu inte tagit det slutliga beslutet om bygget. När bygget är i full gång skall 3000 man omdana det slumrande Rødby till ett myllrande samhälle med nya bostäder och ordentlig infrastruktur.

I långa tider har det talats om en bro men efter det lyckade tunnelbygget från Kastrup till Pepparholmen under Öresund är det en 18,5 kilometer lång sänktunnel som gäller. Det är Femern a/s, ett statligt danskt bolag, som skall bygga och äga sänktunneln. Femern a/s har studerat erfarenheterna från Öresund och finslipat arbetsmetoderna för att starta detta projekt som är Öresundstunneln gånger fyra. De 20 tunnelelementen i Öresund blir i Fehmarn bält 79 betongkolosser som skall foga samman danska Lolland med tyska Fehmarn.

För svensk del innebär det att den fasta vägförbindelsen till kontinenten blir kortare än den nuvarande om man skall österut eller rakt söderut i Europa. Det idag aktuella alternativet via Stora och Lilla Bält passar bättre om man skall i riktning mot västra Tyskland, Frankrike och Benelux.

Huvudargumentet är att projektet ingår i EU:s strategi för att korta restiderna och tåget Köpenhamn-Hamburg väntas få en timmes kortare restid, vilket sannolikt även speglar tidsvinsten för bilförare. Dessutom blir resan både miljövänligare och säkrare, enligt informationsmaterialet från Femern a/s. En annan fördel med tunnel kontra bro är att i tunneln alltid har perfekt väglag och inte behöver stängas vid stormigt väder.
 

Vad beräknas då projektet kosta? Den beräknade kostnaden kommer att bli  någonstans runt 54 miljarder danska kronor vilket är ungefär dubbelt mot vad Öresundsförbindelsen gick på. Därutöver tillkommer lika mycket i anläggningskostnader i Danmark och Tyskland. Byggpengarna lånas upp av danska staten och Femern a/s räknar med att betala av lånen inom 39 år. Kritikerna ser det förstås som en glädjekalkyl och tror inte på trafikprognosernas 7700 fordon per dag när en enkelbiljett väntas kosta mer än 500 kronor men denna trafikvolym är en tredjedel av den som nu passerar Öresundsbron. För trots allt kostar även färjan en del pengar idag och då tillkommer även väntetider som kostar mycket arbetstid för yrkestrafiken. Möjligen kan turisten i dagsläget njuta av den dyra räksmörgåsen på färjan som kompensation för väntan i färjekön och passandet av avgångstider.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.