Allt fler utlänningar turistar i Sverige och antalet campingnätter på campingar ökar samtidigt som vi får fler ställplatser.

Nästa artikel
Fler turister i Sverige
NYHETER

Fler turister i Sverige

Publicerad 8 oktober 2014 (uppdaterad 8 oktober 2014)

Allt fler utlänningar turistar i Sverige och antalet campingnätter på campingar ökar samtidigt som vi får fler ställplatser.

Färska siffror från Tillväxtverket visar på en kraftig ökning av antalet övernattningar av utländska turister i Sverige.

De utländska övernattningarna i Sverige ökade kraftigt under juni, juli och augusti, visar färska siffror från Tillväxtverket. Från VisitSwedens prioriterade utlandsmarknader registrerades nästan 250 000 fler övernattningar under sommarmånaderna än förra året. Några av orsakerna till ökningen är god tillgänglighet, ökad ekonomisk stabilitet i vissa länder och en fortsatt marknadsbearbetning. 

Under juni, juli och augusti gjordes nästan 250 000 fler övernattningar än förra året från de 12 utlandsmarknader som VisitSweden prioriterar i sin marknadsföring. Det är en ökning för de volymmässigt viktiga sommarmånaderna med i genomsnitt 4,3 procent. I faktiska tal kommer den största ökningen från Tyskland, med 89 000 fler övernattningar.

-  Det är roligt att ett hårt dedikerat arbete i besöksnäringen har bidragit till positiva siffror under de stora volymmånaderna juni, juli och augusti. Nu hoppas vi på ännu ett år av tillväxt för internationell turism i svensk besöksnäring. Utländska besökare står för stora intäkter till Sverige och spenderade 106 miljarder kronor under 2013, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Enligt en översiktsanalys från VisitSwedens utlandskontor finns olika orsaker till ökningen av antalet övernattningar. Förutom en kontinuerlig marknadsbearbetning, bland annat med marknadsföringskampanjer direkt mot resenärer, PR, sociala medier och samarbete med researrangörer, spelar ekonomi, konsumtionsvilja och tillgänglighet en stor roll.

-  Intäkterna från utländska besökare har ökat stadigt de senaste åren. Den långsiktiga tillväxten är ett resultat av ett strategiskt samarbete för besöksnäringen, fler internationellt attraktiva destinationer, ökad tillgänglighet och en effektivare marknadsföring. Samtidigt har varumärket Sverige stärkts, fortsätter Thomas Brühl.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.