Bild
Nästa artikel
Gasol blir el i batteriet

Gasol blir el i batteriet

Nyheter

I nummer 8.12 av Husbil & Husvagn berättade vi lite kort om Truma VeGA. En bränslecell som omvandlar gasol till laddström. Anders Witt berättar mer.

Äntligen hittar vi en seriös konkurrent på den lilla men intressanta marknaden för bränsleceller till campingfordon. Det tyska företaget Truma lanserar nu en maskin kallad VeGa på marknaden. Den är rätt stor och tung och ganska dyr. Men den lyckas omvandla gasol till laddström till 12 V batterier.
Den här marknaden har under senare år dominerats av tyska Efoy, som närmast haft monopol eftersom det hittills inte funnits någon konkurrent. Efoy använder metanol som energikälla i sin bränslecell.
Det har under flera år ryktats att Truma utvecklat en bränslecell med gasol som drivkälla. Företaget erkänner nu att utvecklingsarbetet och testandet krävt mycket jobb, pengar och inte minst tid. Men nu är produkten klar för marknaden, den lanserades på Düsseldorfmässan i augusti och på campingmässan på Elmia i september.
Truma känner vi igen som producent av värmesystem till campingfordon. Framförallt luftburen värme. Systerföretaget Alde, som har samma ägare, jobbar i samma bransch, mest med vattenburna system.

Här är några jämförande siffror för de två bränslecellerna:

Trumas VeGa ger en uteffekt på 250 W och levererar en laddström på 20 ampere till batterierna. Bränslet är gasol. En elva kg gasolflaska alstrar 28 kWh el. Elva kg gasol kostar från cirka 250 kr.

VeGa väger 35 kg och har måtten 700x465x290 mm.


I Tyskland anges priset till 7000 euro. Det svenska priset priset till konsument blir cirka 70000 kr, inklusive moms, uppger Nils Ekstrand på Truma.

Efoy finns i tre varianter med en uteffekt mellan 40 W och 105 W. Laddströmmen varierar mellan 3,3 A till 8,8 A. Bränslet är metanol. Tio liter ger 11,1 kWh el och kostar cirka 600 kr.

Efoy väger mellan 7 och 8,2 kg. Måtten är 443x202x288 mm.

I Kama Fritids prislista kostar de tre Efoymodellerna 30995 kr, 47295 respektive 64995 kr.

Både Efoy och VeGa har ungefär samma krav på drifttemperaturer och temperatur i omgivande luft där den är installerad.

Största fördelen med Trumas VeGa är förstås att den använder billig och lättåtkomlig gasol som bränsle. Den ger dessutom mer än dubbelt så många watt och ampere jämfört Efoys största modell. Men VeGa är tung och skrymmande.

I Husbil & Husvagn har vi tidigare kunnat berätta hur Efoys bränslecell fungerar praktiskt i en husbil. Nu väntar vi på att VeGa ska installeras hos någon som kan ge oss och läsarna sina erfarenheter.

Kanske kan vi hoppas att priset på bränslecellerna ska sjunka lite nu när det finns två konkurrerande system på marknaden?

Taggar: Nyheter, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.