Nästa artikel
Glamping är den nya restrenden
Nyheter

Glamping är den nya restrenden

Publicerad 30 juli 2012
Glamping är den hetaste trenden i Sommarsverige enligt HUI Research. Glamping betyder glamourös camping och riktar sig mot de mer kräsna camparna.

HUI Research utser varje år ”Årets julklapp” i november. Men i år är det första gången som ”Årets Smultron” utses.  Det kan vara en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Årets Smultron 2012 är glamping – glamourös camping för de som vill ha nära till naturen, men inte vill rucka på bekvämligheten. Camping blir alltmer populärt i Sverige. Men nu lockar lyxiga övernattningar i stora möblerade tält, så kallad glamourös camping. Även bekväma stugor och uppställda husbilar räknas in i begreppet. Glamping kommer från övriga Europa där utvecklingen drivits av framförallt barnfamiljer där barnen vill tälta och föräldrarna bo i stuga.  Det är en begynnande trend i Sverige, och affärsmöjligheterna är många.
- Glamping ligger verkligen i tiden. Jag är övertygad om att vi får se fler exempel eftersom efterfrågan på camping och friluftsliv stadigt ökar samtidigt som vi kräver komfort även på semestern och dessutom vill uppleva så mycket som möjligt på kort tid, säger Lena Larsson, VD HUI Research.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.