Bild
Nästa artikel

Har du koll på alla basfordon till husbilar?

TEKNIK

Att Fiat Ducato är det vanligaste basfordonet som tillverkarna av husbilar använder sig av känner du säkert till men det finns åtskilliga fler. Vilka versioner finns? Har du koll?

De minsta husbilarna använder sig förstås av de minsta transportbilarna som bas. Hela fordonet kommer från tillverkaren som sedan bodelstillverkaren sätter en lämplig inredning i. För denna typ, oftast mindre än de vi dagligen kallar plåtisar, pratar vi vanligen om äventyr, weekend eller stadsanpassade. Det blir inga spatiösa husbilar men för den som vill ha något som fungerar över helgen kan de vara ett vettigt alternativ och även för de som vill ha en kombination av husbil och transportbil. I vissa fall erbjuder tillverkaren färdiga husbilar där ingen traditionell bodelstillverkare är officiellt inblandad. Räkna vare sig med kök eller badrum, möjligen finns en liten toalett och utomhusdusch, finns kök brukar det vara spartanskt. Ståhöjden är begränsad och därför finns ofta ett uppfällbart tak.

Volkswagen T6

VW Transporter, eller T6, är det vanligaste basfordonet för kompaktbilsklassen. 2019 fick modellen en uppdatering både när det gäller utseende och teknik, men det är viktigt att veta att det är en modellserie i ett flertal versioner. Campingbussen California, fortsättningen på den klassiska folkabussen, är ett exempel men många bodelstillverkare erbjuder alternativ.

Den framhjulsdrivna T6 finns i två längder och tre höjder. Motoralternativen är en fyrcylindrig turbodiesel på 2.0 liter i effekter mellan 90 och 199 hästkrafter. VW erbjuder utöver den manuella växellådan en sjustegs automat. Den fyrhjuldriva versionen kallas 4motion.


Teknik VW T6.1

  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer: 2,0-I-TDI: 84/102/150/199 hk
  • Drivning: Fram-/Fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 5-/6-växlad manuell, 7-stegs-DSG-automat
Mercedes V-Klass/Vito

Modellserien finns i två grundversioner och tre karosslängder. Den större versionen har bak- eller fyrhjulsdrift. Modellen uppdaterades våren 2019 med nytt utseende samt nya motorer med 2 liters slagvolym och upp till 239 hästkrafter och ett vrid på upp till 500 Nm samt ny automatlåda. Som alternativ till denna motor finns en Renaulttillverkad 1,6 liters diesel med 88 alternativt 114 hästkrafter. Dessa har fram eller bakhjulsdrift. Mercedes har profilerat sig med ett brett utbud av assistanssystem. Hösten 2019 presenterades även en elversion med batterier som dock ännu inte används för husbilsändamål. Mercedes egna husbilar inreds av Westfalia.

Teknik Mercedes V-Klass/Vito
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi
  • Motorer:
    • 1,6-l-TDI: 88/114 hk
    • 2,0-I-TDI: 163/190/239 hk
  • Drivning: Fram-/bak-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 9-stegs automat
Renault, Nissan, Fiat

Renault Trafic är nu inne på den fjärde generationen som lanserades 2019. Det innebar yttre designförändringar samt nya 1,6 litersmotorer med 120 till 170 hästkrafter. När det gäller växellådan finns det en dubbekopplingsversion som alternativ till en vanlig manuell växellåda. Samma fordon finns även under fabrikatsnamnen Nissan NV 300 och Fiat Talento, alla i två längder. Tekniskt är det noterbart att de saknar automatisk bromsfunktion i nödsituationer. Karossen är praktiskt kantig och hög vilket underlättar ombyggnad till husbil, något som trots det inte är så vanligt.

Teknik Renault Trafic, Nissan NV 300, Fiat Talento
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi
  • Motorer: 2,0-I-TDI: 120/145/170 hk
  • Drivning: Fram
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 6-växlad med DSG
Citroën, Peugeot, Opel, Toyota

Alla ligger i den franska PSA-koncernen sedan Opel nyligen införlivades där och karosserna finns i tre längder mellan 4,60 och 5,30 meter. Tekniken är nyutvecklad och det är ett ovanligt påtagligt generationsskifte. Detaljer som kan nämnas är en 360 graders backkamera samt Head-up-Display. Modellerna heter Citroën Spacetourer och Jumpy, Peugeot Traveller och Expert samt Toyota Proace. Opel-modellerna är mer att betrakta som en Van än transportfordon vilket gör innerutrymmena begränsade i förhållande till de andra.

Teknik Citroën, Peugeot, Opel, Toyota
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi
  • Motorer:
    • 1,6-l-TDI: 95/116 hk
    • 2,0-I-TDI: 122/150/180 hk
  • Drivning: Fram-/Fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 5-/6-växlad manuell, 6-växlad automat
Ford Custom  

Ford har haft Custom i produktion de senaste fem åren men den fick en uppdatering till det yttre till 2019. Även elektroniken förnyades med som extrautrustning exempelvis skyltavläsning men även multimediaenheten sågs över och det finns ett bra utbud av assistanssystem. Motorn är en 2,0-liters diesel med effekter från 105 till 170 hästkrafter. Karossen finns i två längder och två höjder.

Det finns även en hybridvariant som Dethleffs redan bygger en husbil på trots att Ford ännu inte har modellen till salu på marknaden. 

Teknik Ford Custom
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi
  • Motorer: 2,0-I-TDI: 105/130/170 hk // Hybrid
  • Drivning: Fram-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 6-växlad automat

Nästa grupp är storleken större och används till det vi i dagligt tal kallar plåtisar samt för husbilar med påbyggd bodel. Totalvikterna är vanligtvis 3,5 ton även om det inte är ovanligt med totalvikter på 4,25 ton och undantagsvis ännu högre men då med förstärkta chassin. För plåtisar kommer hela fordonet från tillverkaren som sedan bodelstillverkaren sätter en lämplig inredning i alternativt säljs basfordonet med ett tomt "flak" där bodelstillverkaren bygger sin kaross och ger hela fordonet sitt namn. För plåtisar pratar vi vanligen om smidiga fordon på sex meters längd medan de som byggs på ett tomt flak finns upp till ett par meter längre och även kan ha dubbla axlar i bak. Dessa basfordon används även till integrerade husbilar där allt från vindrutan och bakåt byggs av bodelstillverkaren. Detta är den helt dominerande storleksklassen av chassin även om dessa finns i en rad versioner.

Fiat Ducato

Som inget annat basfordon har Fiat Ducato med sitt låga chassi och låga vikt en dominerande position och det beräknas att ungefär 80 procent av de husbilar som säljs i Sverige har Ducato som bas. Ungefär hälften av Fiats produktion av Ducato, som även säljs som transportfordon, går just till husbilar. Det som gjort den marknadsledande är att den är bred och är väl anpassad till bodelstillverkarnas önskemål där bakväggen förbereds för husbil, liksom att hela taket på hytten tas bort om den byggs som helintegrerad. Fiat har länge haft ett sänkt/breddat (bak) campingchassi.

Dessutom har modellen i sina olika generationer funnits sedan 1980-talet då de som första tillverkare kom med framhjulsdrift. Den nuvarande generationen kom i sitt grundutförande 2006 även om det skett olika mindre uppdateringar sedan dess. 2014 kom en mer påtaglig karossuppdatering och nu lanseras nya motorer som uppfyller de senaste emisionskraven. Därutöver lanseras en ny, riktig, niostegs automatlåda. Citroën Jumper och Peugeot Boxer är systermodeller som tillverkas i samma fabrik men motorerna är något mindre, 2,2 liter.

Den nya turbodieselmotorn är på 2,3 liter och finns med 120, 140, 160 eller 178 hästkrafter där den på 140 hästkrafter bedöms bli den mest sålda. Alla versionerna uppfyller från i år den nya normen Euro-6d-Temp.

Plåtisen finns i fyra längder från 5,4 meter och tre höjder och är bred nog för att ha sängar på tvären, något som inte alla plåtisar klarar. Den vanligaste längden för husbilar är sex meter. För större husbilar med separatbyggd bodel finns flera versioner, inte bara Fiat-tillverkade utan även från andra fabrikanter där AL-KO är en stor leverantör. 

Teknik Fiat Ducato

  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer: 2,3-I-TDI med 120/140/160/178 hk
  • Drivning: Fram
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 9-växlad automat
Citroën Jumper, Peugeot Boxer

Citroën Jumper samt Peugeot Boxer får nya motorer anpassade för kravet på Euro 6d-Temp. Alla motorer får start/stopp-teknologin som är vanlig på personbilar. Den nya 2,2-litersmotorn från PSA har BlueHDi och finns med 120, 140 eller 165 hk, detta trots att modellerna betraktas som systermodeller till Fiat Ducato. Det finns inte heller någon automatlåda som alternativ.

Teknik Citroën Jumper och Peugeot Boxer
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse chassin
  • Motorer: 2,2-I-TDI 120/140/165 hk
  • Drivning: Fram
  • Växellåda: 6-växlad manuell
Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter har successivt vunnit terräng och har inlett ett mer organiserat samarbete med bland annt Hymer vilket vi kunnat se i deras modellutbud. Även Kabes uppmärksammade nya van byggs på Sprinter. Den nuvarande generationen lanserades 2018 men modellen är i original smalare än Ducato och detta ses som en nackdel då det inte går att få in tvärmonterade sängar utan speciallösningar. Utrustning och detaljer menas däremot ofta vara dess fördel, inte minst lyfts det rikhaltiga utbudet av assistanssystem fram som närmast unikt men även den röststyrda multimediaenheten, MBUX, brukar nämnas som en fördel.

Att så många MB nu syns i montrar här och var beror på att de nu kan fås med framhjulsdrift och AL-KO chassi. I och med detta går det att ta fram lika breda modellserier som på Fiat / AL-KO, allt ifrån en 6 meters 3,5 tonnare till en dryga 9 meters 5,5 tonnare med skräddarsydda chassier för varje modell, två som treaxliga. De kan ha samma front, kjolar och bakparti, det villl säga det som är dyrt och komplicerat att ta fram, sedan varieras bara vägglängd och inrede. Det är detta som gör det värt och lockande för tillverkare att ta upp MB i programmet.

Dessutom är de som nu har lanserat 3-axliga MB AL-KO vinnare på det sättet att 5,5 tons totalvikt är standard medan det – i vart fall ett tag framöver – inte är möjligt att längre vikta upp Fiat till 5,5 ton pga de nya avgaskraven enlig WLTP utan omfattande och dyra prov.

Turbodieselmotorerna har en slagvolym på 2,1 liter med 114, 143, 163 eller 177 hästkrafter. Väljer man bakhjulsdrift finns även en sexcylindrig trelitersmotor med 190 hästkrafter. Till detta finns en sexväxlad manuell låda och en nioväxlad automat men till den bakhjulsdriva är automatlådan sjuväxlad.

Teknik Mercedes Sprinter
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer:
    • 2,1-I-TDI: 114/143/163/177 hk
    • 3,0-l-TDI: 190 hk
  • Drivning: Fram-/bak-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 7- alternativt 9-växlad automat beroende på motor
VW Crafter / MAN TGE

Volkswagens stora transportbil heter Crafter och är numer en egen modell helt fristående från den tidigare samarbetspartnern Mercedes. Modellen betraktas som en av de modernaste i sin storleksklass där assistanssystemen lyfts fram. Volkswagen har också tagit fram och säljer under sitt eget fabrikatsnamn Grand California. Trots tekniska fördelar har de inte lyckats få den bredd i husbilars modellutbud som Mercedes Sprinter fått, och ingen har lyckats utgöra ett hot mot Ducatos totala marknadsdominans.

Som basfordon för husbilar har i stället den identiska MAN TGE använts. Både VW och MAN finns med framhjulsdrift upp till 4,0 tons totalvikt, bak och fyrhjulsdrift. Nackdelen med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift är att ståhöjden minskar, i detta fall med cirka sju centimeter. För viktklassen anses Crafter exceptionellt smidig och körglädjen får höga betyg. Motorn i Crafter är en 2,0-liters diesel i tre effektnivåer mellan 102 och 177 hästkrafter. Förutom en sexväxlad manuell låda finns det även en nio-växlad automat.

Teknik VW Crafter / MAN TGE
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer: 2,0-I-TDI med 102/140/177 hk
  • Drivning: Fram-/bak-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 8-växlad automat
Ford Transit

Ford kom under 2019 med en uppgraderad Transit med såväl utseendemässiga som tekniska förändringar samt nya assistanssystem. Basfordonet används framför allt av Triganogruppen men används inte för helintegrerade husbilar.

Transiten finns med både fram- bak- och fyrhjulsdrift, i skåpversionen erbjuds tre olika längder, från 5,53 till 6,70 meter, samt tre olika takhöjder. Grundchassit finns med fem olika axelavstånd. Motorerna finns från 105 till 170 hästkrafter och det utlovas senare även en motor med 185 hästkrafter. Utöver den sexväxlade manuella växellådan erbjuds en sexväxlad automat.

Teknik Ford Transit
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer: 2,0-I-TDI med 105/130/170 hk
  • Drivning: Fram-/bak-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 6-växlad automat
  • Godkänd för HVO
Iveco Daily

Iveco Daily används huvudsakligen för husbilsr med en totalvikt som överstiger 3,5 ton och för de mellan 5 och 7,5 ton är man marknadsledande. För lyxiga liners uppskattas det kraftiga chassit och fjädringen men eftersom det  handlar om helintegrerade husbilar där enbart chassit används är skillnaden mellan olika bodelstillverkare är stor.

Modellen är omarbetad och har fått renare motorer, fler assistanssystem och det finns även en version med fyrhjulsdrift som klarar tuffare terräng.

Teknik Iveco Daily
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer:
    • 2,3-I-TDI med 116/136/156 hk
    • 3-l-TDI med 150/180/210 hk
  • Drivning: Bak-/fyrhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell, 8-växlad automat
Renault Master, Nissan

Renault Master är sällsynt förekommandemen har nyligen fått en rejäl utseendemässig uppdatering samt omarbetade motorer.

Det finns sex motoralternativ, alla 2,3-liters turbodieslar med effekter mellan 131 och 180 hästkrafter som samtliga uppfyller normen Euro-6d-Temp men därutöver normen för tunga fordon Euro VI.

Teknik Renault Master, Nissan
  • Karossvarianter: Skåpbil, Kombi, Flak, diverse grundchassin
  • Motorer: 2,3-I-TDI med 135/145/150/180 hk
  • Drivning: Fram-/bakhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad manuell
  • Renault godkänd för HVO

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.